شاید نمونه این گیتارها هر گوشه دنیا و در دست هر نوازنده ای باشد. اما این ۱۰ گیتار به دلیل هم نشینی با دستان هنرمندان بنام است که ارزش پیدا کرده اند .
Fender Broadcaster prototype 49
۳۷۵ هزار دلار
این ساز با نام «برودکست فندر» اولین تولید لئو فندر خالق برند فندر است؛ گیتاری که بعدها با دو نام تجاری «استر تو »و «ته له »، ردی در تمام تاریخ موسیقی به جای گذاشت . برودکستر پدربزرگ ساز های کنونی بود ، با یک تک پیکاپ که عملا فقط به کار ریتم زدن می خورد. ارزش این پیرمرد بیشتر به قدمت و اولین سری تولیدش است. اگر در سال ۱۹۴۹ به یکی از گیتار شاپ های آن سال ها میرفتید، این ساز را با کمتر از ۵۰ دلار می خریدید، اما امروز برای داشتن یک نمونه سالم آن باید ۳۷۵ هزار دلار بپردازید .
Eric Clapton`s Gold Leaf Stratocaster
۴۵۵ هزار و ۵۵۰ دلار
این ساز را می توان تنها ساز لاکچری این فهرست نامید. به مناسبت پنجاهمین سال تولید گیتار فندر استرتوکستر در سال ۱۹۹۶، استاد بلوز؛ اریک کلپتون به این کمپانی سفارش یک نمونه از همین مدل را داد با این تفاوت که این ساز با روکشی از طلای ۲۴ عیار زینت شده بود . هدف کلپتون از سفارش این ساز صرفاً داشتن یک ساز کلکسیونی بود و قصد نواختن با این سازِ روکش طلای ناب را بر روی استیج نداشت. البته می شود به ایشان حق داد، سازی گران بها که در دست اریک کلپتون خودنمایی کند ،هر طرفداری را برای سرقت آن و سوسه خواهد کرد.
George Harrison and John Lennon`s 1964 Gibson SG
۵۷۰ هزار دلار
در هجوم و تسخیر تکتک رتبه ها توسط فندر، حضور تک و تنهای گیبسون در این فهرست میتواند قوت قلبی برای علاقه مندان این مدل ساز شگفت انگیز باشد. بین سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۶۹این گیتار توسط دو تن از اعضای گروه موسیقی بیتلز مورد استفاده قرار گرفت. جورج هریسون از آن هنگام ضبط و تور آلبوم«ریولور » استفاده کرد. جان لنون هم از آن در ضبط قسمت هایی از آلبوم« وایت» استفاده کرد.
صدای پخته و گرم گیبسون اس جی که نوازندگان صدای آن را حجیم ترین فرکانس گیتار های افسانه ای تاریخ میدانند، حاصل مهندسی بی نقص این پدربزرگ تاریخ راک است .
Lenny“: Stevie Ray Vaughan`s 1965 Fender Composite Stratocaster“
۶۲۳هزار و ۵۰۰ دلار
نوازنده چیرهدست بلوز« استیوی ری وان» این ساز را از همسرش لنی به مناسبت سال روز تولد بیست وشش سالگی هدیه گرفت و بارها از این فندر استرتوکستر در اجراهای خود استفاده کرد. نام این ساز برگرفته از نام همسر او، لنی بود. از نکات خاص این ساز میتوان به شکل و طرح آن اشاره کرد، بر روی بدنه آن خلاصه نام این نوازنده حک شده است و همین طور نقوش زینتی زیر خرکِ ساز، سلیقه یک بانو را در سفارش این ساز نشان میدهد. گیتار لنی جزو سازهای محبوب استیوی بود و تا زمان مرگ این نوازنده چیره دست در سال ۱۹۹۰، در تمامی سفرها همراه او بود .
Eric Clapton`s CF Martin & Co, circa 1939
۷۹۱ هزار و ۵۰۰ دلار
تنها ساز آکوستیک این فهرست ده تایی، گیتار عتیقه مارتین مدل ۱۹۳۹ متعلق به یکه تاز پرفروش ها، اریک کلپتون است.این گیتار تاریخی که با سن و سال خود ارزش موزه ای پیدا کرده بود، در راه جمع آوری پول برای یک مرکز توان بخشی به فروش رسید. شاید اگر جای اریک کلپتون گیتاریست دیگری بود، این ساز را به دیوار اتاق خود می آویخت، اما با همین حرکات انسان دوستانه است که فرق یک فوق ستاره با یک مجموعهدار مشخص می شود .
Eric Clapton`s 1964 Gibson TDC
۸۴۷هزار و ۵۰۰ دلار
این گیتار در دوران همکاری اریک کلپتون با گروه کریم (Cream ) و تا سال ۱۹۶۴ استفاده شد، اما بعد از آن او به ندرت از این ساز استفاده کرد. هرچه بود میتوان حدس زد که دیگر سبک کار های اریک کلپتون با صدای پیکاپ های این مدل ساز همسو نبود. بخشی از درآمد حاصل از فروش این ساز نیز صرف خیریه شد .
Blackie“: Eric Clapton`s Stratocaster hybrid“
۹۵۹هزار و ۵۰۰ دلار
در سال ۱۹۷۰اریک کلپتون تصمیم گرفت گیتارش را از گیبسون به فندر تغییر دهد .او شش عدد گیتار وینتیج استرت را از گیتار شاپی در آمریکا به قیمت هر عدد صد دلار خرید. سه تای آن سازها را به استیووینوود، جرج هریسون و پیت تاون شند( گیتاریست بند د- هوو) هدیه داد.
و تنها یکی از آن ها را برای خود نگه داشت؛ بلکی ؛ گیتاری که از میکس چند گیتار فندراسترتوکستر به دنیا آمد.این گیتار نقش مهمی در آثار برجسته کلپتون مانند ترانه« لیلا » و «واندرفول تونایت» داشت .بلکی یک گیتار عادی بود که موسیقی بزرگ و غیر عادی از آن متولد شد. اگر عکس های دهه ۸۰اریک کلپتون را مرور کنید، بیتردید بلکی را در آغوشش خواهید دید .
Bob Marley`s Custom made Washburn 22 series Hawk
۱/۲تا دو میلیون دلار
بی شک گیتار سفارشی باب مارلی فقید، موزیسینی که نماد سبک رگه در دنیا است ،باید در بالا های این فهرست جا خوش می کرد. دولت جامائیکا این گیتار را که یکی از هفت مدل ساز مخصوص سبک رگه در دنیاست، از طرف دولت جامائیکا به عنوان ثروت ملی این کشور معرفی کرده است. دور از ذهن است که روزی این ساز به فروش برسد، اما هر چه هست بهترین یادگار از باب مارلی، مرد آزاداندیش و صلح طلب و ضد نژادپرست جامائیکایی است و جایی جز موزه افتخارات کشورش نخواهد داشت .
Jimi Hendrix`s 1968 Stratocaster
دو میلیون دلار
تمام بزرگان موسیقی، خرد و کلان ، در یک موضوع اتفاق نظر دارند: جیمی هندریکس، بهترین گیتاریست تاریخ موسیقی بود. مرد رنگینپوستی که ساز برایش بخشی از زندگی بود، مردی که با سر و دست و دندان، ساز مینواخت، مردی که مجنون ساز بود، می خواند، می نواخت و در آخر سازش را نابود می کرد . سولوهای بی نظیرش که تمام می شد، باید چیزی فراتر از عشق را به نمایش میگذاشت .گاهی ساز را به آتش می کشید و گاهی آن را متلاشی می کرد. وینتیج استرت ۶۸ از معدود سازهای جان به در برده هندریکس است که بعد ازاو پشت شیشه ی موزه نشست. دست زدن و نواختن با ساز بهترین گیتاریست تاریخ ترسناک است، مانند اسب بهترین چابک سوارکه سواری گرفتن ازآن جسارت می خواهد.
۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۲ جیمی هندریکس، آخرین پنجه ها را به این استرتوکستر شیری رنگ کشید و به باشگاه جوان مرگان ۲۷ ساله اضافه شد .
Reach out to Asia Fender Stratocaster
دو میلیون و ۷۰۰ هزار دلار
در سال ۲۰۰۵ حراجی در قطر گیتاری را ارائه کرد که تمام رکوردها را شکست،این ساز تمام معادلات را به هم ریخت و بار دیگر فندراسترتوکستر رکورددار شد، اما این بار رکورد دوگانه ای را به دست آورد. بیشتر سازهای این فهرست به دو دلیل به این ارقام رسیدند، اول این که ساز قدیمی و عتیقه است و یا تک و سفارشی و دوم این که متعلق به نوازندگانی بوده که در قید حیات نیستند. این استرت سفید نه عتیقه بود و نه ساز شخصی یک اسطوره. این ساز با امضای بزرگان موسیقی زینت شده بود و درآمد حاصل از حراجش خرج سونامی خانمانسوز جنوب شرق آسیا شد.
امضای تونی آیومی از بلک سبث، برایان می از کوئین، دیوید گیلمور از پینک فلوید، جیمی پیج از لد زپلین، ریچی بلک موراز دیپ پرپل، مارک نافلر از دایراستریتز،پل مک کارتنی از بیتلز،استینگ ، برایان آدامز، جف بک و اعضای گروه رولینگ استونز زینت بخش این ساز بود و این حرکت انسانی سلاطین گیتار جهان سبب شد رکورد گران ترین ساز معمولی جهان شکسته شود.
شاید در آینده ی نه چندان دور ساز بی نام و نشان دیگری جدول گران ترین ها را جابه جا کند، اما سال های سال یک چیز در اذهان خواهد ماند؛ قیمت سازی معمولی، با تماس پنجه های نابغه ای ، سر به فلک می زند. پربیراه نیست که نام این اتفاق را کیمیاگری موسیقی بنامیم .