با توجه به این که تبدیل اتانول به سوخت جت میتواند راهی برای پایدارتر و سبز کردن سفر هوایی در کره زمین باشد، یک استارتاپ تحت حمایت بیل گیتس قصد دارد یک پالایشگاه عظیم برای تبدیل الکل به سوخت جت بسازد.
به گزارش هیچ یک و به نقل از آیای، بیل گیتس شرکتی موسوم به Breakthrough Energy را تأسیس کرده و به تازگی اعلام کرده است که اولین بودجه کاتالیزوری خود را در قالب یک کمک مالی ۵۰ میلیون دلاری برای تحقق سوخت پایدار هوانوردی(SAF) به استارتاپی موسوم به لانزاجت(LanzaJet) اعطا میکند.پروژه کاتالیزوری این شرکت برنامهای منحصر به فرد است که کسب و کارها و سازمانهای غیرانتفاعی را گردهم میآورد تا پروژههای کلیدی در نوع خود را در مقیاس تجاری تأمین کنند که به کارگیری فناوریهای ضروری را سرعت میبخشد.رودی گویدرو(Rodi Guidero) مدیر اجرایی این شرکت توضیح میدهد: این پروژه، راهی جدید برای بخش خصوصی برای تسریع گذار به انرژی پاک با تأمین مالی پروژههایی است که تضمین میکند راهحلهای آب و هوایی ضروری بر اساس جدول زمانی مورد نیاز جهان به بازار وارد میشوند.وی افزود: این پروژه میتواند نقشی حیاتی در کربنزدایی هوانوردی داشته باشد و در عین حال نشان دهد که چگونه مشاغل و کسب و کارهای اقتصاد انرژی پاک میتوانند جوامع را تقویت کنند. ما از شرکای خود سپاسگزاریم، چرا که به حمایت از فناوریهایی که انتشار گازهای گلخانهای را از بین میبرند و حل چالشهای اقلیمی برای ساختن آیندهی تولید صفر کربن میپردازند.پروژه این استارتاپ موسوم به Freedom Pines Fuels LanzaJet اولین کارخانه در مقیاس تجاری آن و همچنین اولین کارخانه در جهان خواهد بود که الکل را به سوخت جت تبدیل میکند و امیدوار است بتواند انتشار گازهای گلخانهای را حداقل ۷۰ درصد در مقایسه با سوخت جتهای فسیلی کاهش دهد. این پروژه قرار است در سال ۲۰۲۳ به پایان برسد.مسئله انتشار کربن از هوانوردی به طور بالقوه یک مشکل بزرگ است، زیرا سالانه حدود دو تا سه درصد از انتشار گازهای گلخانهای جهان از حمل و نقل هوایی ناشی میشود و بهبود سوختهای هوانوردی یک راه ضروری برای کاهش سریع انتشار کربن از هوانوردی است.این کارخانه پس از راهاندازی کامل، بخش مهمی از افزایش تولید و تهیه سوختهای پایدار SAF با هزینه کمتر به بازار را بر عهده خواهد داشت. انتظار میرود این کارخانه سالانه ۹ میلیون گالن SAF و یک میلیون گالن سوخت دیزلی تجدیدپذیر تولید کند.این فناوری میتواند در مقیاس بسیار بزرگتر در ایالات متحده و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه پروژههای دیگری هماکنون در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا در حال برنامهریزی هستند که بیش از یک میلیارد گالن SAF در سال تولید خواهند کرد.
پروژههای سبز پیشگام و مشکل در جذب سرمایه
پروژههای فناوریهای جدید معمولاً برای دریافت سرمایه با مشکل مواجه میشوند، زیرا به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی اغلب با مشکلات و هزینههایی مواجه میشوند که انتظارش را نداشتند. تأمین مالی کاتالیزوری میتواند ریسک سرمایهگذاریهای آتی را کاهش دهد و با دادن پول به این تسهیلات تجاری اولیه، گسترش فناوریهای پاک را سرعت بخشد.در این مورد، کمک مالی کاتالیزوری کمک کرد تا شکاف بودجه این استارتاپ پر شود و برنامه توسعه فعلی خود را حفظ کند.جیمی سامارتزیس مدیرعامل لانزاجت میگوید: کار ما مبتنی بر نوآوری است و ما هر روز با احساس فوریت برای مقابله با چالش تغییر آب و هوای جهانی کار میکنیم. ما برای به حداکثر رساندن تأثیر و مقیاسبندی فناوریمان برای ارائه مقادیر قابلتوجهی سوخت هوانوردی پایدار در سراسر جهان تلاش میکنیم. ما اکنون یک فرصت واقعی در اختیار داریم تا فناوری خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشیم و در سطح جهانی به کار ببریم و کاهش انتشار گازهای گلخانهای و سرعت بخشیدن به سرعت ورود SAF به بازار جهانی را دنبال کنیم.سوخت SAF از مواد اولیه مختلف کمکربن و پایدار مانند ضایعات کشاورزی، زبالههای جامد شهری و ضایعات فرآیندهای صنعتی ساخته میشود. این سوخت میتواند به جای سوخت جت سنتی استفاده شود و با هواپیماها و زیرساختهای موجود سازگار است.سوخت SAF در مقایسه با سوخت سنتی ساخته شده از نفت خام میتواند انتشار گازهای گلخانهای را تا حد زیادی در کل چرخه عمر خود کاهش دهد. همچنین میتواند کیفیت هوای محلی را با کاهش آلایندههای ذرات معلق به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.