هواپیماهای جدید شرکت ایرباس در آینده با سوخت هیدروژن که در دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد نگه داشته میشود، به پرواز درمیآیند و این شرکت هم اکنون در حال توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی است. به نقل از آیای، بر اساس اعلام شرکت ایرباس، این شرکت در حال مهندسی مخازن ذخیره هیدروژن برودتی جدید برای پشتیبانی از هواپیماهای آینده است که با سوخت هیدروژن مایع کار میکنند.
ایرباس این هواپیماها را قلبهای سرد مینامد و در مرکزیت برنامه هواپیماهای جدید مبتنی بر هیدروژن خود موسوم به ZEROe قرار دارند.
این شرکت در وبلاگ خود آورده است: هیدروژن کلید مأموریت ما برای عرضه هواپیماهای فاقد آلایندگی به بازار تا سال ۲۰۳۵ است، اما باید در دمای فوقالعاده سرد منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد ذخیره شود. استفاده از این فناوری به معنای توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی خلاقانه و نوآورانه است. خوشبختانه ما تیمهایی در شرکت خود داریم که مجموعهای از مهارتها را برای ایجاد آنها دارند.ایرباس در ادامه توضیح میدهد که دو فناوری اساسی وجود دارد که یک هواپیما را قادر میسازد مستقیماً با هیدروژن پرواز کند: نیرو دادن به موتور با احتراق هیدروژن از طریق موتورهای توربین گاز اصلاحشده یا استفاده از سلولهای سوختی هیدروژنی برای ایجاد نیروی الکتریکی. گزینه دیگر نیز یک رویکرد ترکیبی است که از ترکیبی از هر دو فناوری استفاده میکند.ایرباس میگوید: صرف نظر از این گزینهها، پای یک موضوع ثابت در میان است و آن این که هیدروژن باید بسیار سرد نگه داشته شود. هیدروژن در چنین هواپیمایی باید در دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در تمام طول پرواز به طور مداوم این دما حتی زمانی که مخازن خالی میشوند، حفظ شود.
به همین دلیل است که مخازن ذخیرهسازی هواپیماهای هیدروژنی جزء ضروری و حیاتی پروازهای آینده با سوخت هیدروژن هستند. با این حال، مهندسی آنها دشوار است، زیرا کاملاً متفاوت از هواپیماهای سنتی هستند.
ادامه
آذر ۱, ۱۴۰۳