بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از تداوم روند افزایش قیمتی در این بازار است به طوری که در بین خودروهای پراید موجود در بازار مدل ۱۱۱ آن از ۲۱۲ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۲۱۴ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۵۱ سال ۱۳۹۹ آن نیز از ۱۷۵ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۱۷۷ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۱ آن نیز در این مدت گران شدهاست به طوری که از ۱۹۰ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۱۹۵ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۲ میلیون تومان گران شدهاست و در حال حاضر ۱۸۷ میلیون تومان قیمت خوردهاست.خودروهای پژو نیز در این مدت از جهش قیمتها در امان نبودهاند؛ به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ از ۳۲۷ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۴۳۲ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۴۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۴۵ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز از ۳۱۰ میلیون تومان در روز چهارشنبه
امروز به ۳۱۵ میلیون تومان رسیدهاست و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۴۰۵ میلیون تومان در روز چهارشنبه به ۴۱۰ میلیون تومان رسیدهاست.
خودروهای دنا نیز در این مدت جهش قیمتها را تجربه کردند به طوری که دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ از ۴۲۵ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۴۳۰ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۴۳۵ میلیون تومان در روز چهارشنبه امروز به ۴۴۰ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز از چهارشنبه گذشته تا امروز به ۵ میلیون تومان گران شده است و ۴۱۵ میلیون تومان قیمت خوردهاست.
دنا پلاس دندهای توربو نیز در این مدت گران شدهاست به طوری که مدل ۱۴۰۱ این خودرو از ۵۴۵ میلیون تومان در چهارشنبه گذشته امروز به ۵۵۰ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۱۰ میلیون تومان گران شدهاست و در حال حاضر ۵۳۵ میلیون تومان قیمت خوردهاست.خودروهای رانا نیز از این جهش قیمتها در امان نبودهاند؛ رانا پلاس پانوراما مدل ۱۴۰۱ از ۳۹۰ میلیون تومان در روز چهارشنبه امروز به ۳۹۲ میلیون تومان رسیدهاست و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۲ میلیون تومان گران شدهاست و ۳۸۰ میلیون تومان قیمت خوردهاست.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که چرا قیمتها در بازار خودرو به طور افسارگسیختهای صعودی شدهاست؛ گفت:” نزدیک به ۲ سال است که در کشور از خودرو به عنوان کالای سرمایهای یاد میشود. سرمایهداران بازارهای مالی و پولی مناسب را برای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار میدهند؛ وضعیت بازار
سرمایه در نزدیک به ۲ ماه گذشته به شدت به هم خورده بودهاست و تقریبا تمام سهمها در این بازار قرمزپوش بودند و میتوان گفت اکثر سهامداران آینده تیره و تاری را برای بازار سرمایه متصور میشدند که موجب به خروج حقیقیها از این بازار شد، در حالی که حقوقیها به طور دستوری در این بازار ماندگار شدند. از طرف دیگر قیمتها در بازار مسکن نجومی است و هر فرد عادی نمیتواند برای سرمایهگذاری به بازار مسکن ورود پیدا کند و از طرف دیگر نقدشوندگی سرمایهگذاری در این بازار نیز بسیار پایین است و تنها بازارهای ارز، طلا، سکه و خودرو برای سرمایهگذاری باقی میمانند و خودرو
در حال حاضر یکی از جذابترین بازارها برای سرمایهگذاران است که از تورم واقعی عقبتر است و جهش قیمتی آن نیز زمانی آغاز شد که بورس به طور پی در پی روزهای قرمزی
را ثبت میکرد.
کاکایی در ادامه گفت:” عمده معاملات خودرویی که در بازار انجام میشود و در قیمت گذاری تعیینکنندهاست دست عدهای خاص است که از آنها به عنوان دلال و یا سرمایهگذاران بزرگ یاد میشود و حتی آمارهای قبلی که از سوی خودروسازان طول ۴ سال گذشته منتشر شد نیز تاییدکننده این امر است؛ خودروسازان طی آماری گفتند که هر فردی که خودرویی از ما خریداری میکند به احتمال بالای ۵۰ درصد از خودرو استفاده نمیکند و آن را به عنوان سرمایه نگهداشتهاست.”
او در ادامه در خصوص تاثیر پذیری قیمت خودروها در بازارهای داخلی از نرخ ارز گفت:” چسبندگی نرخ ارز و قیمت خودرو در بازارهای داخلی نیز بالا است؛ خودروهایی که در بازار ایران تولید میشود ارزانترین خودروهای روز دنیا هستند و تولید آنها با مدل های جدید بدون هیچ آپشن تازهای عرضه میشود و میتوان گفت قیمتگذاری آنها نیز کیلویی است و طبیعی است که با افزایش نرخ ارز قیمت آنها نیز افزایش پیدا کند.”