آبگوشت بامیه از غذاهای محلی و اصیل استان ایلام می باشد که البته شهرت چندانی در سایر مناطق ایران پیدا نکرده است. وجود مواد سالم و ارزش غذایی هر یک باعث مفید و سالم بودن این غذای ایلامی شده است. به گونه ای که این غذا برای درمان دیابت و سایر بیماری ها نیز بسیار معروف می باشد.

این آبگوشت معمولا با گوشت گوسفندی تهیه می شود و طعم لذیذی دارد . اما مهمترین نکته آن در استفاده از بامیه است.شاید بامیه برای خیلی افراد طعم ناپسندی داشته باشد اما می توانید به راحتی طعم آن را جذاب کرده و از استفاده آن لذت ببرید.

بامیه از آن به عنوان «بمب خاصیت» یاد می شود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و سرطان ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می کند، بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزالمعده را فعال می کند.  بامیه می تواند ناراحتی های روده و معده ازجمله زخم معده را درمان کند و این خوراکی با مزه سبز رنگ با قدرتی که دارد مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می کند.

وجود گوشت در این غذا که به عنوان ماده اصلی نیز می باشد، باعث طبخ غذایی مفید و سالم و سرشار از فیبر شده است. همچنین در مورد بامیه نیز باید بگوییم که این گیاه خواص و فواید بسیاری برای سلامتی داشته و جزو گیاهان معروف خطه جنوب می باشد. بامیه حاوی ویتامین، مواد معدنی و فیبر می ‌باشد که باعث کاهش قند خون و کلسترول شده و از بروز یبوست پیشگیری می کند. همچنین پتاسیم و کلسیم موجود در بامیه منجر به جلوگیری از فشار خون و پوکی استخوان می شود.