امید یکی از مردان تلاشگر اراک از استان مرکزی زمانی که برای اولین بار برای دریافت گواهینامه به یک آموزشگاه در شهرش مراجعه کرد و پس از خواندن این جمله که «سلطان گواهینامه ایران دارای ۱۶ گواهینامه رانندگی متولد خمین است» این جرقه در ذهنش زده شد که با دریافت تصدیقهای مختلف این رکورد را جابه جا کند.
امید ذاتعلی در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: متولد آبان ۱۳۶۳ از شهرستان اراک هستم و تاکنون توانسته ام ۵۴ گواهینامه رانندگی را اخذ کنم، اولین گواهینامه رانندگی پایه ۲ که اکنون به آن پایه سه می گویند را در سن ۱۸ سالگی گرفتم و دو سال پس از آن توانستم گواهینامه پایه یک را از راهنمایی و رانندگی اراک دریافت کنم، سال ۱۳۹۲ در کارخانه ام مشغول تولید ایزوگام بودم و از سوی اداره کار مجبور به دریافت گواهینامه لیفتراک شدم.
وی افزود: به جز گواهینامه انواع ماشینهای سبک و سنگین، گواهینامه خلبانی، ملوانی و غواصی را هم دارم، اکنون با داشتن ۴۴ گواهینامه که ۲۶ تای آن مورد تأیید کمیته رکوردهای ایران قرار گرفته، راه زیادی تا گینسی شدن ندارم.
امید تاکید کرد: از کودکی یا کاری را شروع نمیکردم یا اگر شروع میکردم تا آخر آن را انجام می دادم به همین دلیل وقتی روی شیشه آموزشگاه که در آن مشغول گرفتن یکی از گواهینامههایم بودم، تصاویر مردی از خمین را دیدم که با گرفتن ۱۶ گواهینامه سلطان گواهینامه ایران شده بود عزمم را جزم کردم تا نهتنها در ایران بلکه در جهان این رکورد را در کتاب گینس به نام خودم ثبت کنم.
رکورددار گواهینامه در ایران خاطرنشان کرد: تاکنون توانسته ام ۵۴ گواهینامه شامل انواع ماشینهای راهسازی، معدنی، کشاورزی و صنعتی، خلبانی، هواپیمای فوق سبک،کاراگلایدر، پارا گلایدر، پارموتور، ۱۱ گواهینامه دریایی، مربی و مدرس بین المللی غواصی، مربی درجه سه اتومبیلرانی از فدراسیون، مربی درجه ۲ اتوموبیلرانی از کانون جهانگردی، مربی درجه سه موتورسورای، کمک مربی پارگلایدر را از مراجع ذی صلاح اخذ کنم.
امید با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ گواهینامه بنده مورد تایید انجمن ثبت رکورد ملی ایران قرار گرفته و در کتاب های رکوردهای ملی به ثبت رسیده است، افزود: با بررسی این انجمن تاکنون این رکورد توسط فرد دیگری به ثبت نرسیده و بنده در این زمینه رکورددار جهان هستم.
وی توضیح داد: چون کارشناس انجمن ثبت رکورد در ایران هستم برای درج این رکورد در کتاب گینس نیز اقدام کردم، اما چون هزینه ها را باید به صورت یورو یا دلار پرداخت می کردم و برای ارتقاء دادن این رکورد باز هم این هزینه ها تکرار می شد، تصمیم گرفتم بعد از دریافت تمام گواهینامه ها رکوردم را ثبت کنم، اکنون باید هفت مدرک زمینی، ۳ هوایی و یک فرماندهی دریایی باقیمانده را دریافت کنم.
وی گفت: اکنون به عنوان دبیر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان مرکزی، مربی باشگاه سفیران ایمنی جاده ها، کارشناس ورزشهای موتوری، دریایی و هوایی و انجمن ثبت رکورد ملی ایران مشغول فعالیت هستم.
ساخت ماشین برای کارخانه
رکورددار گواهینامه در ایران بیان کرد: با استعداد زیادی که در زمینه ساخت دستگاههای مختلف داشتم چند بار به جشنواره فیزیک ایران و جشنواره خوارزمی دعوت شدم، اما به دلیل حمایت نشدن، نتوانستم در این جشنوارهها شرکت کنم تا اینکه بعد از قبولی در رشته کارشناسی کامپیوتر در زمان دانشجویی و پس از اینکه با فعالیتهای زیادی در این حوزه مسئول آیتی دانشگاه شدم و توانستم درآمد و شغلی برای خودم دستوپا کنم، به حوزه صنعت وارد شدم و به علایق و خواستههای گذشتهام پرداختم.
امید با بیان اینکه بعد از تاسیس کارخانهای در زمینه ایزوگام، تمام ماشین های مورد نیاز حتی پمپهای غلیظکش برای قیر و تمام سیستم گردش روغن داغ (بویلر روغن) مورد نیاز کارم را طراحی و آنها را ساختم، افزود: من همیشه هر نوع دستگاه و وسیلهای که نیاز داشتم خودم میساختم. هر وسیلهای که در بازار نباشد، تحریم باشد یا گران باشد را من میتوانم با کیفیت بهتر و حتی ارزانتر بسازم.
اخذ گواهینامه افسری دریایی و گریدر سخت است
این رکورددار گواهینامه در ایران گفت: دریانوردی را از غواصی شروع کردم ابتدا غواصی یک و ۲ ستاره بعد برای دریافت سه ستاره دوستی به اشتباه به من گفت که باید کارت قایقرانی دریافت کنم برای این کار به کیش رفتم و در حین گواهینامه قایقرانی پیشنهاد گواهینامه ملوانی به من شد و بعد از ملوانی، گرفتن گواهینامه افسری برایم تبدیل به یک چالش شد که میبایست سراغش میرفتم.
امید افزود: دریافت گواهینامه افسری برای من سختتر از دیگر تصدیق ها بود چون برای این کار بیش از یکماه در جزیره کیش هر روز از ساعت ۷ تا ۵ بعدازظهر کلاس میرفتم و درگیر موضوعات و مباحث سخت و سنگین این دوره شده بودم. اگر از سختترین گواهینامه ماشین ها بخواهم بگویم، دستگاه گریدر سختترینش بود چرا که این دستگاه تجربه زیادی میخواهد تا شخص روی آن مسلط شود و بتواند جاده را طبق شیب و استانداردی که مهندسان میخکوبی کردند، سطحبندی و جاده را زیرسازی و آماده کند هر چند که من اولین بار در این آزمون قبول شدم.
کاپیتانی دریا برایم لذتبخش است
رکورددار گواهینامه در ایران می گوید: بیشترین آزمون آئیننامه را در ایران داده و همچنین بیشترین تعداد عکس ۳ در ۴ و بیشترین معاینه چشم و آزمایش اعتیاد را در سیستم راهنمایی و رانندگی ایران دارد، او درباره لذتبخشترین و شیرینترین گواهینامهای که گرفته میگوید: شیرینترین گواهینامه برای خودم گواهینامه افسری دریایی بود چرا که یک مقام و مرتبه خاصی برایم داشت.
امید افزود: اکنون در دوره کارآموزی فرماندهی دریایی هستم تا کاپیتان شوم و این موضوع برایم بسیار لذتبخش است. در زمینه انواع ماشینها هم گرفتن گواهینامه دامپ تراک که کمپرسیهای غولپیکر داخل معدن است برایم لذتبخش بود چرا که این دستگاه در عین غولپیکر بودنش، ساده و یادگیریاش راحت است.
اختراعاتم را در کشور ثبت نمیکنم
این رکورددار گواهینامه در ایران در خصوص اختراعات خود نیز گفت: تاکنون توانسته ام به فرمول انحصاری تولید قیر صنعتی و با کیفیت از ترکیب سه پسماند دور ریز در صنایع مختلف دست یابم، همچنین پیشرفته ترین دستگاه تایمر مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی کشور مطابق استانداردهای بین المللی با دقت هزارم ثانیه و چند اختراع دیگر داشته ام اما هیچکدام از آنها ثبت نشده و مورد استفاده خودم است.
امید ادامه داد: یک خودرو آتش نشانی شبیه نمونه آمریکایی آن در سال ۱۳۹۳ ساختم اما متاسفانه حمایتی برای ثبت آن نشد و دیگر حاضر نیستم برای ثبت هیچ یک از اختراعاتم در کشور اقدام کنم. تاکنون هیچگونه آموزشی در خصوص ساخت، طراحی و تعمیر ندیده ام هر دستگاه را آنالیز می کنم و با ذهنیت خودم پازل آن را می سازم.
وی خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه مربی هستم یک خودرو (کاروان مسافرتی) مجهز و کامل برای خودم ساخته ام و با آن مدام به سفر می روم.
امید با قدردانی از داوود مطلبی رئیس صدور گواهینامه استان مرکزی بیان کرد: او گفته جای تعجب دارد که ذاتعلی با ۳ دقیقه آموزش برای دریافت گواهینامه ویژه انواع ماشین ها از رانندگان با تجربه دستگاه ها بهتر و مسط تر کار می کند و آزمون می دهد.