ترایومف راکت ۳R یک موتور به بزرگترین پیشرانه خطی موتورسکلتها در جهان با حجم ۲۴۵۸ سیسی مجهز شده است.
در دهههای ۹۰ میلادی و سالهای ابتدایی قرن ۲۱، رقابت سرسختی میان موتورسیکلتسازان بود تا موتورهایشان را با بیشترین حجم موتور ممکن روانه بازار کنند؛ از هارلی دیویدسونهای ۱.۵ لیتری گرفته تا کاوازاکی ولکان ۲۰۵۳ سیسی. با این همه ترایومف تصمیم گرفت تا با ساخت راکت III از همه این موتورسیکلتسازان پیشی بگیرد و با معرفی موتور خطی-سهگانه ۲۲۹۴ سیسی عظیم این دستگاه، رکورد همه را بکشند. هدف ترایومف از خلق این موتورسیکلت تجهیز آن به بزرگترین موتور بازار بود.
بگذارید مستقیم به سراغ مشخصات این سوپرموتور برویم؛ خروجی اعلامشده برای این موتورسیکلت خارقالعاده ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است. شاید مدلهای دیگر خروجی بهتری داشته باشند اما صدای ترایومف راکت را تولید نخواهند کرد. این موتورسیکلت برخلاف ظاهر فریبدهندهاش تنها ۳۱۷ کیلوگرم وزن دارد که با توجه به تجهیزاتش چندان زیاد نیست.
ساختار سهگانه موتورهای ترایومف هماکنون به بخشی از هویت این برند تبدیل شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ دوباره یاد راکت ۳ را زنده کرد و اینبار پیشرانه این موتورسیکلت را از ۲۲۹۴ به ۲۴۵۸ سیسی رساند و آن را به امکاناتی چون شفت متعادلتر، گاز سیمی، IMU، حالات سواری موتور، ABS بهبودیافته برای پیچ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کروزکنترل، کنترل شیب تپه، احتراق بدون کلید و سیستم روغنکاری مناسب مجهز کرده است.
نسل تازه این موتور نسبتبه گذشته ۴۵ کیلوگرم سبکتر شده که به لطف کاهش حجم باک سوخت، استفاده از اجزای آلومینومی، سبکسازی سیستم اگزوز و چرخها و قاب آلومینیومی اتفاق افتاده است. این موتورسیکلت در دو نسخه رودستر و GT به فروش میرسد که بهترتیب با قیمت ۲۳.۸۹ هزار و ۲۴.۵۹ هزار دلار عرضه میشوند. نسخههای تولیدمحدود نیز با رنگهای خاص و جزئیات بیشتر در ساخت اجزا وجود دارند.
راکت ۳R یک موتورسیکلت عضلانی محسوب میشود که در جلو و عقب بهترتیب از تایرهای ۱۷-۱۵۰/۸۰ و ۱۶-۲۴۰/۵۰ مجهز شده و در جایجای بدنهاش به سطوح متالیک مزین شده است؛ بهطوری که عملا تمام موتورسیکلت درون یک قالب فلزی قرار گرفته است. چراغهای دوگانه ترایومف از دهه ۹۰ میلادی بهعنوان سنت اصلی این موتورسیکلتساز انتخاب شدهاند و نسلبهنسل هویتبخش این محصولات بودهاند.
با روشنکردن موتورسیکلت، راننده شاهد عملکرد نسبتا تنبل پیشرانه در دورهای پایینتر از ۲۰۰۰ خواهد بود اما با افزایش دورموتور، کمکم هویت واقعی راکت ۳R هویدا و آشکار میشود. ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور در دور ۳۹۰۰ در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. قدرت هم بین دورهای ۲۵۰۰ و ۵۳۰۰ در اختیار او خواهد بود؛ بنابراین منحنیهای قدرت و گشتاور این دستگاه یکدست و بدون شکستگی ناگهانی است. البته که قدرت از طریق یک میل انتقال قدرت بزرگ به چرخهای عقب انتقال مییابد و حرکت میدهد.
جعبهدنده ۶ سرعتی از یک کلاچ مجهزبه دستیار گشتاور استفاده میکند که بدون کوچکترین ایجاد حس یک موتورسیکلت روزمره و اصطلاحا کروزر، راکت ۳R را جابهجا میکند. اگر راننده دنده را زودتر از موعد عوض کند، با رسیدن به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دنده ۳ و دور ۳۲۰۰ خواهد بود و همین دنده بهاندازه کافی صدا و بازه حرکتی فراهم میکند. با رسیدن به یک جاده باز، روح حقیقی ترایومف از اگزوز آن غرش میکند اما با فشردن بوق، ناگهان صدای یک وسپای قدیمی را میدهد!
پیچیدن و خمکردن موتورسیکلتهای مجهز به تایرهای پهن معمولا دشوار تصور میشود چون تایر پهن آنها، فرصت و راحتی خمکردن موتور را کاهش میدهد اما ترایومف موفق شده تا با همکاری «اِیوُن» پروفیلی را برای تایرهای کبرا کروم این موتورسیکلت توسعه دهد که فرمانپذیری متعادلی را برای راننده به ارمغان میآورد. پیچش این دستگاه در پیچهای برای موتورسیکلتی در این ابعاد واقعا خارقالعاده به شمار میرود و راننده را کمتر از انتظار به زحمت میاندازد. تنظیمات و فنربندی و میراگرها بهگونهای انجام شده که اسپرتتر از سایر کروزرها است اما راندمام حتی برفراز مسیرهای پر فرازونشیب هم راحت و روان قلمداد میشود. کیفیت ترمزهای برمبو نیز بالاتر و دقیقتر از حد انتظار است.
میگویند بسیاری از افراد خریدهایشان را احساسی انجام میدهند و با منطق آن را توجیه میکنند؛ این جمله درباره خریداران ترایومف راکت ۳R کاملا صدق میکند؛ چراکه این موتورسیکلت آنقدر خارقالعاده تولید شده که یک هواخواه و دوستدار واقعی را شبها با یاد خود بیدار نگه میدارد تا برای مالکیت آن برنامهریزی کند. راکت ۳R مخصوص آن دسته از افراد است که میخواهند پادشاهی حقیق مسیر را در دست داشته باشند. نظر شما درباره این مورتوسیکلت زیبا و قدرتمند چیست؟!
مشخصات فنی ترایومف راکت ۳R 2023
قیمت پایه
۲۳,۸۹۵ دلار
گارانتی
۳ با کارکرد نامحدود
نوع موتور
۲۲۹۴ سیسی مایعخنک/ سهگانه خطی DOHC 4 با ۴ سوپاپ برای هر سیلندر
نسبت تراکم
۱۰.۹:۱
جعبهدنده
۶ سرعتی بههمراه کلاچ هیدرولیکی مجهز به دستیار لغزش