وقتی صحبت از مد لوکس ایتالیایی میشود، نام پرادا همیشه به ذهن افراد میرسد. پرادا با نوآوری و ابهام مترادف است و بهعنوان یکی از هیجان انگیزترین برندها در صنعت مد شناخته میشود. تاریخچهی این برند بیش از یک قرن پیش با یک تجارت خانوادگی کوچک محصولات چرمی آغاز میشود. پرادا یکی از برجستهترین برندهای دنیای مد است. طراحانی که در خانهی مد پرادا مشغول هستند در تلاش هستند تا در حین اینکه سبک کلاسیک این برند را حفظ میکنند، خلاق باشند. مطرح بودن نام برند از گذشته تا به امروز گواهی بر موفقیت طراحان است.
تاسیس اولین فروشگاه پرادا در میلان
اولین فروشگاه پرادا در سال ۱۹۱۳ در Galleria Vittorio Emmanuele II در میلان ایتالیا افتتاح شد. ماریو پرادا با برادرش، مارتینو، فروشگاه کالاهای چرمی را افتتاح کرد. این فروشگاه کیف، صندوق، بخاری و لوازم جانبی سفر میفروخت. شش سال پس از افتتاح اولین فروشگاه، این شرکت در شال ۱۹۱۹ عنوان معتبر تامین کننده رسمی خانه سلطنتی ایتالیا را به دست آورد.
این افتخار به پرادا اجازه داد تا نشان رسمی خانه ساووی را با طنابهای گرهدار در لوگوی خود به نمایش بگذارد. این افتخار همان چیزی است که پرادا را بهعنوان نمادی از اشراف ایتالیایی تبدیل کرده است. این موضوع باعث شد برند پرادا در میان طبقه متوسط رو به بالا ایتالیا و همچنین اشراف محبوب شود.
ماریو پرادا بهعنوان نمایندهای از جامعه مردسالار معتقد نبود که زنان باید بیرون از خانه کار کنند. او به اعضای زن خانوادهاش اجازه نداد که در شرکت او مشغو. از طرفی تنها پسرش هیچ علاقهای به تجارت خانوادگی نداشت. دخترش لویزا پرادا به عنوان جانشین ماریو، کسب و کار خانوادگی را برعهده گرفت و تقریبا بیست سال آن را اداره کرد.
گسترش کسب و کار پرادا، پیشرفت بر پایه خلاقیت و کارآفرینی
در اواسط دهه ۱۹۷۰، دختر لوئیزا، میوچیا پرادا، به مادرش در تجارت خانوادگی پیوست. میوچیا در ابتدا توجه خود را روی طراحی لوازم جانبی گذاشت. طراحی کیف نایلونی توسط میوچیا پرادا با آرم مثلث نقرهای رنگ، با ارائه نمایی مدرن از مد لوکس ایتالیایی، پرادا را در کانون توجه قرار داد.
او همچنین سنت تولید کیف و چمدان باکیفیت برای تجارت خانوادگی را ادامه داد. در سال ۱۹۷۷، میوچیا پرادا با پاتریزیو برتلی، جوان ایتالیایی که تاجر چرم بود آشنا شد. او به کسب و کار خانوادگی پرادا پیوست و همکاری او با میوچیا تاریخ پرادا را در مسیر جدیدی قرار داد. خلاقیت پیچیده میوچیا و شهود کارآفرینی برتلی به گسترش تجارت پرادا کمک کرد.
راهاندازی اولین فروشگاه کفش پرادا با رنگ سبز منحصربهفرد
این شرکت اولین بار در سال ۱۹۷۹ کفش را به خط تولید رو به رشد خود اضافه کرد. اولین مجموعه کفشهای زنانه پرادا با استقبال خوبی روبهرو شد. این تجارت به رشد خود ادامه داد و توجهها را به خود جلب کرد. به این ترتیب پرادا شبکه فروشگاههای خود را در بازارهای سراسر جهان گسترش داد. این فروشگاهها با رنگ سبز منحصربهفرد دیوارها شناخته شده بودند. این رنگ به “پرادا سبز” معروف شد. اولین “فروشگاه سبز” کار خود را در میلان در Via della Spiga شروع کرد. سپس بوتیکهایی در لندن، مادرید، توکیو، پاریس و توکیو افتتاح شدند.
راهاندازی خط تولید لباس زنانه پرادا در اواخر دههی ۸۰
موفقیت جهانی برند پرادا، میوچیا پرادا و پاتریزیو برتلی را به مسیرهای جدیدی سوق داد. این برند خط تولید لباس زنانهی خود را در اواخر دهه ۸۰ راهاندازی کرد. اولین مجموعه پاییز-زمستانی پرادا در سال ۱۹۸۸ در کتواکهای میلان به نمایش درآمد. این طرحها با کمر تنگ و کمربندهای باریکشان متمایز میشدند. دنیای مد عاشق خطوط تمیز، پارچههای مجلل و انتخاب رنگ پرادا شد. بهاین ترتیب پرادا در اوایل دهه ۱۹۹۰ به یکی از محبوبترین برندهای دنیای مد تبدیل شد.
مسیر رو به رشد پرادا ادامه دارد
میوچیا و برتلی در سال ۱۹۸۷ ازدواج کردند و هنوز در راس تجارت خانوادگی پرادا هستند. این مجموعه چندین برند کوچکتر مانند Miu Miu، Church’s، Car Shoe و Pasticceria Marchesi را در دل خود جای داده است؛ اما هنوز برند پرادا قلب تجارت محسوب میشود.
میوچیا پرادا معقتد است که شما با آنچه میپوشید خود را به دیگران معرفی میکنید. بهخصوص در دنیای امروز که روابط انسانی و کاری خیلی سریع پیش می رود. مد یک ابزار موثر و زبانی برای معرفی شما محسوب میشود.