در سال گذشته شاهد رشد چشمگیر تویوتا کرولا کراس بودیم که در ابتدا به عنوان خودرویی برای اقتصادهای نوظهور در نظر گرفته شد، اما سپس در بازارهای دیگر مانند چین، آمریکا و اخیرا اروپا عرضه شد. این مدل تاثیر زیادی روی فروش راو ۴ و کرولا داشت، چون از نظر ابعاد بین این دو قرار میگیرد.
پس از ماهها تحقیق و بررسی ۱۵۲ بازار در سراسر دنیا، پرفروشترین خودروهای سواری جهان در سال ۲۰۲۲ مشخص شدند. تسلا مدل Y در سال ۲۰۲۲ با فروش ۷۴۷ هزار دستگاه، به سومین خودروی پرفروش جهان تبدیل شده و فقط تویوتا کرولا و راوفور را بالاتر از خود میبیند. نکته جالب توجه حضور یک خودروی ایرانی در میان ۱۰۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۲ است.
به گزارش روزیاتو، تسلا همچنان بر بازار خودروهای الکتریکی جهان سلطه دارد و آمار فروش آن چنان افزایش یافته که حالا در لیست ۱۰ خودروی پرفروش جهان دو نماینده دارد. مدل Y با فروش حدود ۷۴۷ هزار دستگاه، پس از تویوتا کرولا با فروش ۹۹۲ هزار دستگاه و رافور با بیش از یک میلیون دستگاه، در جایگاه سوم جهان ایستاده است.
مدل Y با این فروش چشمگیر، خودروهایی مثل هوندا CR-V با ۷۳۳ هزار دستگاه، تویوتا کمری با ۶۷۳ هزار دستگاه، تویوتا هایلوکس با ۶۳۲ هزار دستگاه و نیسان سنترا با ۵۶۶ هزار دستگاه را پشت سر گذاشته است. در رتبه دهم هم تسلا مدل ۳ با فروش ۴۸۲ هزار دستگاه قرار گرفته است که نسبت به سال ۲۰۲۱ یک رتبه افت داشته، زیرا فروش آن تحت تاثیر محبوبیت مدل Y قرار گرفته است.
در سال گذشته همچنین شاهد رشد چشمگیر تویوتا کرولا کراس بودیم که در ابتدا به عنوان خودرویی برای اقتصادهای نوظهور در نظر گرفته شد، اما سپس در بازارهای دیگر مانند چین، آمریکا و اخیرا اروپا عرضه شد. این مدل تاثیر زیادی روی فروش راو ۴ و کرولا داشت، چون از نظر ابعاد بین این دو قرار میگیرد.
۵ محصول تویوتا یعنی راو ۴ (اول)، کرولا (دوم)، کمری (پنجم)، هایلوکس (ششم) و کرولا کراس (هشتم) در بین ۱۰ خودروی پرفروش سال حضور داشتند. سایر رتبهها در اختیار دو مدل تسلای ذکرشده، هوندا CR-V (چهارم)، نیسان سنترا (هفتم) و فورد F-۱۵۰ (نهم) قرار داشت.
سانگ پلاس محبوبترین خودروی چینی
علاوه بر این، BYD با سانگ پلاس در جایگاه سیزدهم درخشید. این مدل بالاتر از وولینگ هونگ گوانگ مینی، به محبوبترین خودروی چینی سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. اکثر مدلهای BYD رشد خوبی از خود نشان دادند.
هیوندای با دو نسخه بزرگ و استاندارد توسان عملکرد بسیار خوبی داشت و همین اتفاق برای پسرعموی آن یعنی کیا اسپورتیج نیز رخ داد.
تویوتا یاریس کراس نیز با کسب موفقیت در اروپا درخشید. MG بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از ZS را به فروش رساند که فروش بالایی در چندین بازار نوظهور داشت.
افزایش محبوبیت شاسی بلندها
سهم شاسیبلندها از کل فروش خودرو در سراسر جهان از ۳۹.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. با این افزایش، مجموع فروش شاسیبلندها به ۳۲.۸ میلیون دستگاه رسیده است. سهم سدانها، هاچبکها و پیکاپها نیز به ترتیب ۲۰ درصد، ۱۶ درصد و ۸ درصد بوده است.
در میان ۱۰۰ خودروی پرفروش سال گذشته ۴۹ شاسی بلند، ۲۳ سدان، ۱۳ هاچ بک، ۹ پیکاپ، چهار خودروی مینی، یک مینی ون و یک واگن حضور داشتند.
برندهای ژاپنی با ۳۵ مدل پیشتاز بودند و پس از آنها برندهای کرهای با ۱۲ و برندهای چینی با ۱۰ مدل قرار گرفتند.
نکته قابل توجه در این فهرست حضور محصولات ایرانی است. کوییک در رتبه ۷۰، پژو پارس در رده ۱۱۳، پژو ۲۰۶ هاچ بک در رده ۱۵۰، دنا در رده ۳۰۳، سمند سورن در رده ۳۱۰ و پژو ۲۰۶ صندوقدار در رده ۴۵۱ قرار داشتند.
کاهش دو درصدی فروش خودرو در سال ۲۰۲۲
طبق آخرین تجزیهوتحلیلها، تخمین زده شده که در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۷۹.۴ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروخته شده که کاهشی ۲ درصدی را نسبت به فروش ۸۰.۷ میلیون دستگاهی سال ۲۰۲۱ نشان میدهد. دلیل اصلی این کاهش اختلالات زنجیره تأمین قطعات و کمبود نیمرسانا در آمریکای شمالی و اروپا بوده است.
افزیش چشمگیر فروش خودروهای برقی
از کل خودروهایی که سال گذشته در سراسر جهان فروخته شدهاند، حدود ۷.۳۷ میلیون دستگاه تمام الکتریکی بودهاند. این یعنی فروش خودروهای برقی افزایشی ۶۶ درصدی نسبت به فروش ۲.۹ میلیون دستگاهی سال ۲۰۲۱ داشته است. با این افزایش چشمگیر، سهم خودروهای الکتریکی از کل بازار خودروی جهان به ۹.۳ درصد رسیده است. این خودروها در چین و اروپا محبوبتر بوده و سهم بازار خود را به ترتیب به ۱۵.۶ درصد و ۱۲.۲ درصد رساندهاند.
این تحلیل همچنین ارقام جالب دیگری را هم نشان میدهد. بهعنوانمثال، تعداد خودروهای چینی که در بازارهای صادراتی فروخته شدهاند با ۴۸ درصد افزایش به ۱.۵ میلیون دستگاه رسیده است. خودروسازان چینی ۵۲ درصد از کل فروش کشور خودشان را در اختیار گرفتهاند و موفق شدهاند از بازار خاورمیانه هم سهمی ۱۳ درصدی کسب کنند.
در سال ۲۰۲۲ فروش خودروهای الکتریکی چینی با افزایش چشمگیر ۹۰ درصدی به حدود ۳.۸ میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که فروش تمام خودروهای الکتریکی اروپایی تنها ۱.۴ میلیون دستگاه بوده که کمی از فروش ۱.۳ میلیون دستگاهی تسلا بیشتر است.