سینمایی «فسیل» در اکرانهای اخیر سینمای ایران فروش نسبتا خوبی را تجربه کرده است، فیلمیکه به زعم منتقدان اثری متوسط است که فقط میخنداند و در میزان فروش هم به نزدیکی رکورد مخاطبان سینمای ایران نرسیده است.
به گزارش خبرنگار سینمایی ، فیلم سینمایی «فسیل» از ابتدای اکران تا کنون به نسبت دیگر آثار روی پرده فروش خوبی را تجربه کرده است، این اتفاق هرچند از نظر سازندگان آن هدفی محقق شده است اما باید دید که آیا این فیلم و فروشش باید برای مدیران سینمایی نیز ایدهآل باشد یا خیر؟
در همین رابطه با مصطفی قاسمیان روزنامهنگار، منتقد و کارشناس سینما گفتوگو کردیم؛ وی در ابتدا و در رابطه با کیفیت سینمایی «فسیل» گفت: از دیدگاههای متفاوتی میشود خوب یا بد بودن یک فیلم سینمایی را بررسی کرد، برای مثال محتوای یک اثر، فرم ساخت آن و یا میزان فروش آن در گیشه میتواند ملاک بررسی خوب یا بد بودن آن باشد، «فسیل» از نظر گیشه و میزان فروش در شرایط فعلی سینما اثر خوبی است که فروش قابل توجهی هم داشته است، بالاخره سینما برای سازندگانش یک صنعت است و برای اینکه چرخش بچرخد نیاز به فروش خوب گیشه دارد.
وی ادامه داد: فیلمهای گیشهای معمولا از اساس از نظر ساختار و محتوا فیلمهای ویژهای نیستند و درام قابل توجهی هم ندارند، در سینمای خارج از ایران هم این اتفاق مشابه سینمای ایران بوده و برای مثال برخی از آثار سری مارول مانند «انتقام جویان» از نظر ساخت قابل مقایسه با آثار خوب سینمای کشور خودشان مانند آثار اسکورسیزی نیستند، اما باید دانست برای وجود فیلم خوب ابتدا صنعت سینما وجود داشته باشد.
این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: «فسیل» در بهترین حالت از نظر کیفی یک فیلم متوسط است، نه درام ویژهای دارد، نه شخصیت پردازی خوبی دارد و نه حتی بازیگر اصلی فرصتی برای ارائه بازی خوب داشته است، نقش چندان پیچیدهای نیست و طبعا در چنین شرایطی بازی ویژهای هم در فیلم وجود ندارد.
وی افزود: فیلم روی شاخصه اصلی دهه اخیر سینمای کمدی ایران یعنی شوخی با نوستالژی پیش میرود، محوری که آثاری مانند «هزارپا» و «نهنگ عنبر» پیش از این با همین محوریت ساخته شده بودند، البته نیمه دوم فیلم هم کمی با دوگانه مذهبی و غیر مذهبی بودن پیش میرود، این تقابل هم از ابتدا در «لیلی با من است» و «مارمولک» شروع شده و تا اخیر ادامه داد و خیلی وقتها هم در گیشه سینما موفق شده است.
قاسمیان عنوان کرد: علت فروش بالای فیلم مشخص است، متن فیلم بامزه است و تماشاگر را میخنداند، فیلمنامه نویس این فیلم چندین فیلم دیگر را هم با همین فرمول نوشته و فروخته است، بازیگر این فیلم هم برای مخاطب محبوب است و اگر فقط جلوی دوربین باشد باعث خندادن مخاطب است، فیلم کمدی باید بخنداند و وقتی کمدیای مانند «عروس خیابان فرشته» در انجام این کار ناموفق باشد در گیشه هم توفیقی کسب نمیکند.
وی در ادامه با اشاره به گزارش آماری که منتشر کرده است گفت: «فسیل» عدد بالایی را در فروش تجربه کرده است، اما ارزش واقعی این ارقام چقدر است؟ وقتی بهای حداکثر بلیت سینما به 60 هزار تومان رسیده و با احتساب روزهای نیمبها و سینماهای کمکیفیت و ارزانتر، بلیت به طور میانگین 46 هزار تومان به فروش میرسد، این اثر تنها 2 میلیون و 100 هزار تماشاگر جذب کرده است. این در حالی است که 2 سال پیش و در اوج کرونا، «دینامیت» با گیشهای 58 میلیاردی، حدود 2 میلیون و 600 هزار بلیت فروخت، یکی دو دهه که به عقب برگردیم، آمار تماشاگر پرفروشترین فیلمهای سال، معمولا بیش از اینهاست.
در ادامه این گفتوگو به ذکر آمار آثار پرمخاطب سینما میپردازیم.
*«هزارپا»
پرفروشترین فیلم دهه 90 سینمای ایران نیز اثری کمدی است که از قضا مانند «فسیل»، با نوستالژی دهه 60 شوخی میکرد. «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی که در نیمه دوم دهه 90 نمایش داده شد ، با جذب 4 میلیون و 218 هزار و 793 تماشاگر، حدود 38 میلیارد تومان فروخت. این فیلم اگر در سال 1402 و با میانگین بهای بلیت امسال اکران میشد، میتوانست 194 میلیارد و 73 میلیون تومان بفروشد که نزدیک به 2 برابر فروش امروز «فسیل» است!
*«اخراجیها 2»
در دهه 80 نیز یک فیلم کمدی، پرفروشترین فیلم دهه شد؛ «اخراجیها 2» که به شکلی جالب، مانند «فسیل» و «هزارپا» در دهه 60 و این بار در جنگ تحمیلی و اردوگاه اسرای جنگی میگذشت. این فیلم ساخته مسعود دهنمکی با حضور چهرههایی چون اکبر عبدی، امین حیایی، سیدجواد رضویان و محمدرضا شریفینیا که در آن زمان ستارههای سینمای کمدی به شمار میآمدند، 5 میلیون و 327 هزار و 297 بلیت فروخت که در نوروز 1388، گیشهای 7 میلیارد و 884 میلیون تومانی را برای این اثر رقم زد. دومین فیلم کمدی دهنمکی اگر امسال و با قیمت میانگین بلیت امروز به نمایش درمیآمد، میتوانست با گیشهای 245 میلیارد و 66 میلیون تومانی اثری دست نیافتنی در جدول فروش باشد.
سینمایی «عقابها» اثر ساموئل خاچیکیان نیز تعداد مخاطب بالایی را تجربه کرد، هرچند این میزان مخاطب با توجه به زمان روی پرده بودن اثر و همچنین شرایط اجتماعی روزهای اکران با دهههای اخیر سینمای ایران قابل مقایسه نیست.
این فیلم برای نخستین بار در سال 64 به نمایش درآمد و تا سال 85، روی پرده سینما بود، اما مانند «افعی» بیشتر فروش خود را در همان سال نخست ثبت کرد.
این اثر با 10 میلیون و 180 هزار و 567 تماشاگر، رکورددار شمار بلیت فروخته شده در تاریخ سینمای ایران است. «عقابها» با صحنههای جالب جنگی که آن سالها برای مخاطب بسیار جذاب بود، اگر با میانگین قیمت بلیت امسال اکران میشد، به گیشه افسانهای 468 میلیارد و 327 میلیون تومانی دست مییافت؛ رقمی که برای «فسیل» فراتر از یک آرزوی محال است.