تیم ملی ایران با لیست پرقدرت و پرلژیونر روز دوشنبه کار خود را در مسابقات کافا آغاز کرد. با وجود تمام انتقاداتی که به لیست قلعهنویی وارد شد در نهایت امیر کوتاه نیامد و ترجیح داد تا برخلاف تمام تیمهای حاضر در این رقابتها با مهرههای اصلی خود حاضر شود.
به گزارش هیچ یک و به نقل از جام فوتبال و به نقلهمان طور که انتظار میرفت ملیپوشان کار سختی در رقابت اول خود مقابل تیم ملی افغانستان نداشتند و موفق شدند بازی را با نتیجه 6 بر 1 با پیروزی به پایان برسانند. در این بازی طارمی سه بار و سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و رضا اسدی هر کدام یک بار برای ایران گلزنی کردند.
وظیفه پخش مستقیم بازیها برعهده شبکه سه و برنامه فوتبال برتر است. طبق کنداکتور، ایران – افغانستان در ساعت 18:30 روی آنتن رفت تا دوستداران فوتبال بتوانند بازی تیم ملی را به طور زنده تماشا کنند که تا اینجا خب همه چیز هم عادی بود!
اسپانسرهای عجیب و غریب
با سوت آغاز بازی و شروع پخش زنده، دو چیز توجه بینندگان را به خود جلب کرد، یکی سکوهای یکدست ورزشگاه و دیگری اسپانسرهای دور زمین. شنیده میشد که بهدلیل قیمت بالای بلیت بازی (حدود 700 هزار تومان) افراد زیادی از این بازی کماهمیت استقبال نکردند و سکوهای ورزشگاه به همان رنگ زرد و قرمز صندلیها به دید بینندگان رسیده است.
اسپانسرهای دور زمین نیز یکی دیگر از عجایب این رقابتها بود. ما با جستوجوی نام برندهای دور زمین راستش را بخواهید به جز یک مورد به نتیجه خاصی نرسیدیم و مشخص نبود که این تابلوها چه محصول یا خدماتی را به بینندگان ارائه میدهند! البته به جز یک مورد؛ قسمت جذابتر داستان ولی اسپانسر اصلی این رقابتها بود.
این اسپانسر که یکی از بزرگترین بنگاههای شرطبندی آنلاین در جهان به حساب میآید، تمام تبلیغات دور زمین و نوارهای پخش زنده را در تصاحب خود داشت.
شبکه سه از دنیا بیخبر که در حال پخش بازی بود بعد از دقایقی متوجه داستان شد و با نواری سفید سعی داشت تا اسم این اسپانسر را بپوشاند. اما باز هم هر جای زمین را نگاه میکردی بهراحتی نام این سایت قابل رؤیت بود و کار از نوار سفید گذاشتن رد شده بود. هر اتفاقی میافتاد روی صفحه تلویزیون لوگوی این سایت ظاهر میشد. حتی در بین دو نیمه هم که شبکه سه صحبتهای امیر قلعهنویی قبل از شروع مسابقه را پخش کرد، باز هم تبلیغ سایت مربوطه بهصورت گسترده در قاب تلویزیونی دیده میشد.
به این نکته هم اشاره کنیم که شاید اگر این سانسور و پوشاندن لوگو پس از 5 دقیقه رخ نمیداد، شاید این همه حرف و حدیث ایجاد نمیشد چرا که رقابتهای زیادی از لیگهای خارجی در شبکههای سه و ورزش پخش میشود که سایتهای شرط بندی اسپانسر بازی و تبلیغات دور زمین و حتی روی پیراهن بازیکنان تیمهاست!
البته سایت شرط بندی که روی آنتن زنده شبکه سه و برنامه فوتبال برتر ویژه پخش بازی ایران وافغانستان دیده شد، کلاً رقابتهای فوتبال آسیای مرکزی را در کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و حتی برخی کشورهای غرب آسیا مثل عراق هم حمایت مالی میکند!
کاربران بیشمار ایرانی
طبق گزارشها، این سایت بزرگ در ایران نیز کاربران بسیار زیادی دارد و با اینکه قمار و تبلیغ آن در ایران جرم به حساب میآید در سالهای اخیر افراد زیادی در داخل ایران توسط سایتها و گوشیهای همراه خود به شرط بندی در این سایتها میپردازند. مسئولان محترم سالهاست که بهدنبال مبارزه با قمار و شرط بندی هستند و دامنه سایتهای قمار را در داخل ایران با فیلتر کردن از کار میاندازند. اما مشکل از زمانی آغاز میشود که این سایتها درگاه ریالی مستقیم شاپرک و کارت به کارت را دارند که پیگیری آن از عهده ما نیز خارج است!