کارشناس آموزش و پرورش گفت: آذر سال 1390 بود که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رونمایی شد و اکنون بهرغم گذشت حدود 12 سال از آن زمان، میزان تحقق اهداف این سند چنگی به دل نمیزند.
میثم حاجیپور کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفتوگو با پایگاه خبری آموزش و پرورش خبرگزاری هیچ یک _ با اشاره به اینکه نگاهها به آموزش و پرورش باید کلان باشد، اظهار کرد: تحول در آموزش و پرورش نیازمند افراد خوشفکر، خوشذوق، تلاشگر، با دانش و استفاده از مشورت و کار تیمی است.
وی افزود: راهی به غیر از توجه به اسناد بالادستی آموزش و پرورش وجود ندارد؛ ایجاد تحول به کلام و لسانی نیست، بلکه عمل و باور به آن با اهمیتتر است که متأسفانه این باور به صورت کامل در این بخش رویت نشده است.
حاجیپور با اشاره به اینکه حدود 12 سال از رونمایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میگذرد و همچنان با همان فرمان 12 سال پیش کارها ادامه پیدا میکند، گفت: مطابق آنچه در زمان رونمایی از این سند مطرح شد، هر پنج سال باید بازنگری دقیق و کارشناسی روی آن انجام و به روزرسانی شود، که در مجموع تحقق اهداف این سند چنگی به دل نمیزند.
وی اضافه کرد: هر 6 برنامه و سند زیرنظام که شامل «برنامه درسی ملی»، «تربیت معلم و تأمین منابع انسانی»، «تأمین و تخصیص منابع مالی»، «راهبری و مدیریت»، «پژوهش و ارزشیابی» و «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» است، باید حداقل در طول برنامه ششم توسعه اجرایی و عملیاتی میشد اما اکنون در آستانه شروع برنامه هفتم هستیم و نتایج برنامه ششم در این خصوص هنوز مشخص نشده است.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش لازمه تحول در نظام آموزشی را ارائه گزارشات دقیق و مطابق زمانبندی اعلام و خاطرنشان کرد: شاید لازم باشد که متولیان اسناد بالادستی و برنامههای زیرنظام، گزارشی تفصیلی از اقدامات انجام شده در طول برنامه ششم توسعه مطابق اسنادی که در اختیار داشتند ارائه دهند، سپس ارزشیابی انجام، نقاط ضعف و قوت شناسایی و کمیتهای برای بهبود و به روزرسانی این اسناد تشکیل شود.
وی افزود: در تمام اسناد زیرنظام به افق چشمانداز 1404 اشاره شده است، یعنی دستیابی به اهداف ذکر شده در این برنامهها، سال 1404 است و باید منتظر بود و دید تا در کمتر از 2 سال آینده اهداف و برنامههای عنوان شده در اسناد تحولی آموزش و پرورش اجرایی خواهد شد یا خیر که البته به نظر تغییر چشمگیر و اتفاق خاصی را نباید در انتظار بود.
درصد تحقق اهداف سند تحول کمتر از 50 درصد است/ تأمین منابع مالی معلمان مطابق با نرخ تورم
حاجیپور در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تا چه میزان اهداف این سند اجرایی شده است، گفت: آنچه که اکنون شاهد آن هستیم درصد قابل توجهی را نشان نمیدهد و به نظرم در خوشبینانهترین حالت، درصد تحقق سند و برنامههای زیرنظام آنها کمتر از 50 درصد و در برخی بخشها بسیار کمتر از این میزان است. یعنی پس از 12 سال از رونمایی سند تحول و ابلاغ و بخشنامههای فراوان و … هنوز با اهداف عالیه این سند فاصله معناداری وجود دارد.
وی ادامه داد: البته یکی از ایراداتی که متولیان اجرای این اسناد میگیرند، عدم تأمین اعتبارات کافی برای اجرای بندهای مندرج در اسناد است. بدین معنا که برای تحول در بخشهای مختلف نیازمند اعتباراتی جهت اجرایی سازی هستند که هنوز محقق نشده است.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد: به عنوان نمونه، «تأمین و تخصیص منابع مالی» همواره یکی از چالشهای اصلی وزارت آموزش و پرورش بوده است و همین تأمین منابع تا عزل و نصب وزرا هم پیش رفته است، لذا یکی از دغدغهها همواره تأمین منابع مالی کافی و مورد نیاز در تمام بخشها بود که فراهم نشده است. یا به عنوان مثال، «تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» نیز با عدم پیشبینی و تخصیص اعتبارات کافی دنبال میشود و هر ساله وضعیت فضاهای آموزشی بهبود چشمگیری به نسبت سالهای قبل از خود را تجربه نمیکند، چون این بخش هم نیازمند تأمین منابع کافی و به روز است. حتی در حوزه پرسنلی نیز تا زمانی که معلمان از هر حیث مطابق نرخ تورم در جامعه تأمین نباشند، نباید شاهد تحولات چشمگیر در کلاسهای درس باشیم.