اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان در واقع بخش مهمی از حوزه پرورش و تربیت آنها را در برمیگیرد که باید متناسب با علاقه و استعداد دانشآموزان پر شود، بنابراین آموزش برنامهریزی برای این فصل باید در دستور کار مدارس باشد.
به گزارش گروه جامعه هیچ یک _ هرسال با آغاز فصل تابستان موضوع اوقات فراغت دانشآموزان و چگونگی استفاده از این برهه سه ماهه تا آغاز سال تحصیلی یکی از دغدغههای فکری والدین و فرزندان است.
هرچند که آموزش کتب درسی و محتوای آموزشی در مدرسه برای سه ماهه تابستان متوقف میشود اما این تعطیلات و چگونگی گذران این زمان تاثیر بسیاری بر شخصیت و مهارتآموزی دانشآموزان دارد.
مهارتآموزی در جامعه این روزها برخلاف گذشته اهمیت و رواج بیشتری دارد بنابراین همانطور که در سند تحول بنیادین هم به آن اشاره شده، هر دانشآموز باید تا پایان تحصیلات خود در آموزش و پرورش حداقل یک مهارت را به درستی بیاموزد، دانشآموزان علاوه بر مهارتآموزی به صورت تخصصی باید در اوقات فراغت خود مهارتهای زندگی، ارتباطی و شخصیتی را هم ارتقا دهند.
کارشناسان آموزشی و تربیتی معتقدند که شخصیت افراد در زمان سرگرمی یا همان اوقات فراغت شکل میگیرد، بنابراین ضرورت چگونگی سپری شدن اوقات فراغت به منظور پرورش و تربیت فرزندان باید در اولویت باشد.
برخی از خانوادهها در فصل تابستان فرزندان خود را به کلاسهای آموزشی مختلف در حوزههای ورزشی، هنری و سبک زندگی میفرستند تا دانشآموزان علاوه بر یادگیری یک مهارت، اوقات مناسبی را در کنار همسالان خود سپری کنند اما پرداخت هزینه کلاسهای آموزشی برای بسیاری از خانوادهها ممکن نیست و این دغدغه همچنان برای آنها وجود دارد.
در این راستا، آموزش و پرورش از فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش آموزان از ۶ تیرماه خبر داده اما بسیاری از خانوادهها به ایرنا اعلام کردهاند که ظرفیت این کلاسها با توجه به تعداد دانشآموزان پایین است و هنگام مراجعه اعلام میکنند که با محدودیت همراه هستند و البته برخی هم از وجود این پایگاهها مطلع نیستند.
از سوی دیگر محافل خانوادگی، محلی و فرهنگسراها هم راهی برای گذراندن اوقات فراغت دانشآموزان محسوب میشود، دانشآموزان میتوانند در مجامع مختلف محلهها حاضر شوند و با بازی با همسالان و کمک به همنوعان تابستانی مفید را برای خود داشته باشند.
بنابراین با توجه به اهمیت سپری کردن چگونگی اوقات فراغت دانش آموزان ضروری است که مربیان پرورشی در طول سال تحصیلی شیوه برنامه ریزی دانشآموزان برای پر کردن اوقات فراغت را به درستی به دانش آموزان بیاموزند و همچنین با استعدادیابی و علاقه دانش آموزان آنها را در این مسیر هدایت کنند.
مدرسه غیرانتفاعی کلاسهای فوقبرنامه میگذارد
مادر یک دانشآموز کلاس سوم دبستان در گفت و گو به خبرنگار ایرنا درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت فرزند خود گفت: دخترم به مدرسه غیرانتفاعی میرود و مدرسه در اول سال هزینهای برای کلاسهای فوق برنامه مانند شنا، موسیقی و نقاشی گرفته بود.
وی افزود: فرزندم صبح تا ظهر که سرکار میروم، مانند ایام سال در مدرسه به کلاسهای فوق برنامه میرود. همچنین با همسرم سعی میکنیم که بازیهای فکری و دسته جمعی را به صورت شبانه انجام دهیم.
این مادر درباره پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش برای ایام تابستان دانشآموزان گفت: اطلاعات مربوط به آموزش را معمولا از مدرسه یا رسانههای جمعی بدست میآوریم اما مدرسه در این خصوص اطلاع رسانی نکرده و همچنین آدرس این پایگاهها پیش از آغاز تابستان در رسانههای جمعی اعلام نشده بود.
دستیار داییام شدهام
رضا یک دانشآموز کلاس دهمی درباره گذراندن اوقات فراغت خود گفت: کارهای زیادی انجام میدهم، بطور مثال ۴ ساعت در هفته در کلاسهای رایگان مسجد محله شرکت میکنم و ۲ روز به مکانیکی داییام میروم تا هم دستیارش باشم و هم کار یاد بگیرم و بقیه را هم با دوستانم در کوچه فوتبال بازی میکنیم.
این دانشآموز درباره شرکت در کلاسهای فوق برنامه گفت: هزینه کلاسهای آموزشی زیاد است، اگر کلاسی رایگان باشد، شرکت میکنم. مدرسه هم که در تابستان بسته است و این ایام برای خودمان باید برنامه ریزی کنیم.
رضا درباره پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش برای فصل تابستان گفت: مدرسه ما در این باره اطلاعی نداده است، این موضوعات باید از قبل در مدرسه گفته شود تا دربارهاش تصمیم بگیریم.
وی ادامه داد: برنامه ریزی مهم است، معلمان باید برنامه ریزی برای تمام ایام سال را به ما یاد بدهند تا به صورت اصولی بدانیم زمان خودمان را چگونه باید بگذرانیم.
دخترم در پایگاه تابستانی خوشنویسی میآموزد
مادر یک دانشآموز کلاس پنجمی درباره چگونگی پر کردن اوقات فراغت فرزندش گفت: سال گذشته موضوع پایگاه تابستانی در مدارس را از مادر دوست فرزندم شنیدم و زمان ثبتنام را میدانستم بنابراین دخترم را برای تفریح و یادگیری به این پایگاه میفرستم و در رشته خوشنویسی تلاش میکند.
وی افزود: همچنین خودم هم سعی میکنم که در خانه او را با آموزش آشپزی و شیرینی پزی مشغول کنم اما فرزندم هنوز نتوانسته علاقه و استعداد خود را تشخیص دهد، کمک به دانش آموزان در این موضوع از وظایف معلمان است اما در مدارس توجه چندانی به این موضوعات نمیشود.
پایگاه تابستانی ظرفیتی برای ثبتنام نداشت
مادر یک دانشآموز کلاس ششمی هم درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت فرزند خود توضیح داد: پسرم معمولا در کوچه بازی میکند، هرچند که این موضوع به دلیل ناامنی و امکان دزدی و آسیب نگرانم میکند اما بچه را نمیتوان در خانه حبس کرد.
وی ادامه داد: به پایگاه تابستانی آموزش و پرورش مراجعه کردهام اما برای کلاس نقاشی که پسرم علاقه داشت، ظرفیتی برای ثبتنام نداشتند. مدارس باید از قبل زمان ثبتنام را اعلام کنند اما مدرسه پسر من هیچ اطلاعی نداده بود.
رفتوآمد با اقوام را در تابستان بیشتر کردیم
پدری که دو فرزند دبستانی دارد، درباره گذراندن اوقات فراغت آنها در فصل تابستان گفت: دخترانم درخانه بازی با هم میکنند و بعد از ظهرها هم آنها را به پارک میبرم. چند اسباب بازی هم برای آنها خریدهام. البته در تابستان سعی میکنیم که رفت و آمد بیشتری با اقوام و دوستان داشته باشیم.
وی درباره پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانشآموزان گفت: فرزندانم در مدرسه غیردولتی تحصیل میکنند و برنامه های فوق برنامه برای آنها گذاشته اند اما از کلاس های رایگان اطلاعی نداشتیم. البته با توجه به اینکه ما شاغل هستیم، نمیتوانیم در زمان مشخص، فرزندانمان را به کلاس ببریم بنابراین از این کار منصرف شدیم.