مشتریان دیجیکالا در مورد فرایند تحویل کالا توسط این فروشگاه اینترنتی به فرایندهای معیوبی اشاره میکنند که پرتکرار شده و پاسخگویی مشخصی در قبال آن وجود ندارد.
گروه علم و پیشرفت پایگاه خبری هیچ یک _ این روزها خرید از اینترنت به یک پای ثابت زندگی مردم تبدیل شده است و خیلیها کالاهای موردنیازشان را از پلتفرمهای اینترنتی سفارش میدهند؛ از خریدهای سوپرمارکتی بگیرید تا لوازم خانه و لباس و تجهیزات الکترونیکی. به همین خاطر نظارت بر عملکرد این پلتفرمها به یک مطالبه جدی تبدیل شده است.
دیجیکالا یکی از همین پلتفرمهایی است که مردم با آن سروکار زیادی دارند و در صورت وجود اشکال در فرایندهای ارائه خدمات، تعداد زیادی دچار مشکل خواهند شد.
حذف کالا از سفارش نهایی شده
اخیرا گزارشهای کاربران، از یک ایراد در فرایند تحویل کالای این شرکت خبر میدهد. آنها میگویند: «دیجیکالا با اعلام اینکه در فرایند تأمین یک کالا تأخیر ایجاد شده، آن را بدون هماهنگی از سفارش ثبتشده حذف میکند. این در حالی است که در زمان خرید، آن کالا موجود بوده، مشتری آن را خریداری کرده و طبیعتا روی تحویل آن در موعد مقرر حساب باز کرده است.»
مشتریهایی که به این فرایند اعتراض دارند، معتقدند: «در واقع دیجیکالا بهجای جبران اشکال بهوقوعپیوسته در تأمین کالایی که توسط مشتری خریداری شده، سادهترین راه را انتخاب میکند و بدون هماهنگی و صرفا با یک اطلاعرسانی پیامکی، کالا را از سبد خرید مشتری حذف میکند.»
دیجیکالا بهجای جبران مشکل ایجاد شده، سادهترین راه را انتخاب میکند و کالا را بدون هماهنگی و صرفا با یک اطلاعرسانی پیامکی، از سبد خرید مشتری حذف میکند.
امیر یزدی، کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در این خصوص میگوید: «فرایند منطقی در فروشگاههای اینترنتی این است که اولا کالاهایی در لیست خرید قرار داشته باشند که این شرکت از تأمین آن اطمینان دارد؛ ثانیا در صورت بروز مشکل در فرایند تأمین یک کالای خاص، در تماس با مشتری آن را با نمونه دیگر جایگزین کند.»
یزدی در خصوص سازوکار فروشگاههای اینترنتی در کشورهای مختلف، توضیح میدهد: «در همین کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی مثل اندونزی و مالزی، قوانین سفت و سختی برای محافظت از حقوق مشتری در مقابل فروشگاههای اینترنتی وجود دارد که هم با ایجاد رضایت در مشتریان، منجر به تقویت اقتصاد دیجیتال میشود و هم در نهایت بهنفع خود فروشگاههای اینترنتی است. بهعنوان مثال در امارات متحده عربی، قانونی تحت عنوان محافظت از مشتری در سال 2020 تصویب شده که بر اساس آن در صورتی که خدمات یک فروشگاه، ناکافی یا غیرحرفهای باشد، باید به شکل منصفانهای برای مشتری جبران نماید. یا در مالزی نیز به همین شکل. »