اداره پست از یک طرف، زمان مشخصی برای مراجعه به منزل فرد برای تحویل بسته اعلام نمیکند؛ از طرف دیگر در صورت عدم حضور دریافت کننده، پستچیها صرفا یک یادداشت میگذارند که همان هم ممکن است به دست مشتری نرسد و کاملا بیاطلاع بماند. در حالیکه میتوان با یک پیامک این موضوع را به اطلاع افراد رساند.
گروه علم و پیشرفت پایگاه خبری هیچ یک _با وجود کمرنگشدن ارسال نامهنگاریهای پستی، توسعه فروش اینترنتی باعث شده پست همچنان پررونق باشد. علاوه بر آن، بسیاری از مدارک مهم مانند گذرنامه و کارت ماشین از طریق پست ارسال میشود. از آنجا که همیشه، کالاهای پستی ارزشمند هستند، ضروری است این سیستم علاوه بر امن بودن، محصول را صحیح و سالم به دست مشتریان برساند.
ارسال بسته از طریق پست، هم برای ارسال کنندگان و هم برای دریافت کنندگان مزایایی دارد؛ از جمله عدم الزام به مراجعه حضوری و نیز سرعت ارسال بسته. اما چرا برخی کاربران از این خدمات ناراضی هستند؟
بستههای معیوب دریافت میکنیم
یکی از بزرگترین ایراداتی که اعتراضات متعددی را به همراه داشته، معیوب شدنِ بستهها در فرایند ارسال توسط پست است؛ این در حالی است که صحت و سلامت مرسولات، همیشه یکی از پایههای اصلی خدمات پستی محسوب میشود.
بارها اتفاق افتاده که مشتری بستهای دریافت کرده، دچار شکستی و پارگی شده و یا آسیبدیده است، در حالی که در صورت اعتراض مشتری، ممکن است با این جواب مواجه شود که حامل بسته، مسئولیتی در قبال آسیبی که به بسته وارد شده، ندارد.
کاربری با نام شجاعی در این خصوص میگوید: من به خرید اینترنتی علاقه بسیاری دارم و معمولا بیشتر خریدهایم را آنلاین انجام میدهم، نمیتوانم بگویم همیشه اما بارها پیش آمده که بستهای که به دستم رسیده کثیف و پاره بوده، حتی یک بار گلدانی که خریده بودم شکسته به دستم رسید با وجود اینکه روی جعبه پستی قید شده بود شکستنی.
بستههای پستی به خود مشتری تحویل داده نمیشود
یکی از گلایههای مردم از مرسولات پستی این است که بسته به دست خود مشتری نمیرسد، گاهی این بستهها به همسایگان سپرده میشود و گاهی هم از بالای در به داخل حیاط خانهها پرتاب میشود. نمونه آن هم گزارشات کاربرانی است که در فضای مجازی منتشر کردهاند.
کاربری با انتشار عکسی در فضای مجازی نوشته است:« آقاى پست چى نامحترم! 40 میلیون کالا توى این جعبه بوده، روى جعبه هم قید شده که کالاى حساسه درسته شما بیاى پرتش کنى توى حیاط. حیاط خونهاى که آپارتمانه؟ من اینو ندیده بودم چى؟ ماشین اومده بود روش چى؟ فکر نمیکنى وظیفته که یه زنگ میزدى؟ حداقل برگشت میزدى نه این که پرتش کنى!!!»
محدثه هم تجربهای اینچنینی دارد و میگوید: از یک آنلاین شاپ یک قطعه طلا خریدم و قرار بود با پست به دستم برسد؛ اولا اینکه بسته چند روز دیرتر به دستم رسید و دوم اینکه ما در یک مجتمع 30 واحدی زندگی میکنیم و پستچی بسته را از بالای در داخل حیاط پرتاب کرده بود، من شانس آوردم که سرایدار ساختمان بسته را دیده بود و به ما تحویل داد در حالی که معلوم نبود اگر این آقا نمیدید چه بلایی سر بسته من میآمد، با پست منطقه هم تماس گرفتم که سرسری گفتند رسیدگی میکنند، اما نمیدانم نتیجه چه شد؟
مریم کاربری دیگری است که تجربهای مشابه دارد و میگوید: پستچی جعبه مرا از بالای در خانه به داخل حیاط انداخته بود و آب باغچه تمام جعبه و محتویات آن را خیس کرده بود؛ عملا کالای سفارشی من دچار لک شد و بلا استفاده ماند و هیچکس هم پاسخگوی من نبود.
بستههایی که بیخبر به مبدا باز میگردند
شرکت پست ایران سامانه رهگیری مرسولات پستی را راه اندازی کرد تا مشترکین بتوانند زمان ارسال و تحویل بسته پستی خود را مشاهده کنند، در این سامانه اطلاعات مربوط به جابجایی مرسولات پستی بصورت لحظهای در این سامانه ثبت و حداکثر به مدت 6 ماه نگهداری میود، تا این جای کار در صورت عدم قطعی سامانه همه چیز خوب است، اما عموما اداره پست زمان مشخصی برای مراجعه به منزل فرد برای تحویل بسته اعلام نمیکند. در صورت عدم حضور دریافت کننده، پستچیها صرفا یک یادداشت میگذارند که همان هم ممکن است به دست مشتری نرسد و کاملا بیاطلاع بماند. در حالیکه میتوان با یک پیامک این موضوع را به اطلاع افراد رساند.
بستههای پستی در صورت عدم تحویل توسط مشتری، به مناطق پستی برگشت داده میشود که در صورت عدم اطلاع رسانی، مشتریها دچار سرگردانی میشوند.
خانم نعمتی میگوید: برای عید امسال بلیط سفر به کربلا داشتیم و منتظر بودیم تا پاسپورت به دستمان برسد، موعد پرواز ما رسید اما از پاسپورتها خبری نبود که ناچار شدیم سفر را با ضرر و زیان کسل کنیم، بعد از تعطیلات عید به پست مرکزی در چهارراه لشکر مراجعه کردم گفتند حتما خانه نبودهاید بسته شما به یکی از مناطق پستی رفته، بعد از کلی پرس و جو آدرس 3 منطقه پستی را دادند که مجبور شدم حضوری به هر سه محل مراجعه کنم و مدارک را دریافت کنم.
لیلا کارمند پلیس +۱۰ و میگوید این روزها بسیاری از مراجعین از نرسیدن به کارت سوخت خودرو به دستشان گلایه دارند. در تجربه مشابهی که برای خودش اتفاق افتاده هم گفت: گواهینامهام که آمد پستچی به من زنگ زد و گفت شیرینی من را اماده کنید و چون خودمم خانه نبودم گفت زنگ بزنید خانه بسپارید تا شیرینی من را آماده کنند، خواهرم میگفت کارت را نمیداد و منتظر بود پول بدم، تازه میگفت من صد تومن دادم تا گواهینامه پسر خودم آمد.
پیش از این مدیرکل کیفیت و پاسخگویی به مشتریان شرکت ملی پست در خصوص این موارد توضیح داده است: «برای شکایتهای مشتریان سامانههایی وجود دارد. یکی از مهمترین درگاهها برای ثبت شکایت، سامانه eop.post.ir است که مشتری مراجعه و ثبت شکایت میکند و اگر محق باشد و مبلغ شکایت کمتر از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان باشد، شماره شبا گرفته شده و جبران خسارت انجام میشود. اگر مبلغ شکایت بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان باشد، شخص باید به نزدیکترین واحد پستی مراجعه کند و با ثبت شکایت و انجام فرآیندی که حدود یک روز طول میکشد، اگر احراز شود که بسته شکسته یا متلاشی و دچار آسیب شده، ظرف ۴۸ ساعت شکایت جبران میشود. رسیدگی به این شکایات به صورت مستمر انجام میشود و در سال گذشته مبلغ بالایی برای جبران خسارات پرداخت کرده و سعی کردیم رضایت مشتری را جلب کنیم.»
اما کارشناسان معتقدند با توجه به پرتکرار شدن این موارد، باید شرکت پست ریشه مشکل را پیدا کرده و سعی در به حداقلرساندن این موارد کند؛ در واقع علاج واقعه، پیش از وقوع باشد. چرا که ثبت شکایت و پیگیری هم از طرف مردم و هم از طرف پست، نیازمند صرف وقت و هزینه است و در اصل باید سازوکاری موارد اجتنابناپذیر و محدود باشد.
کاربران توقع دارند در ازای هزینهای که پرداخت میکنند خدمات مناسبی دریافت کنند و شکایات مردم از این میتواند خواستهای به حق باشد.