همانطور که تردز در حال رکورد زدن است، بلواسکای دیگر رقیب توییتر یک فید شخصیسازی شده و الگوریتمی جدید راهاندازی کرده است.
بلواسکای به عنوان یکی از جایگزینهای احتمالی توییتر، در حال ایجاد تغییر قابل توجهی برای نحوه کشف محتوای جدید توسط کاربران در شبکه خود است. برنامه بلواسکای قبلاً، پستهای پرطرفدار را در فیدی به نام «What’s Hot» نشان می داد(جاییکه بسیاری آن ها را مشاهده می کردند و احتمالا باعث جذب دنبال کنندگان زیادی هم می شد). اکنون، آن ویژگی با یک فید « Discover» شخصی سازی شده جایگزین شده است که چیزی فراتر از محتوای پرطرفدار دارد.
این شرکت توضیح میدهد، نسخه اولیه فید جدید «Discover» محتوای پرطرفدار را با پستهایی از حسابهایی که دنبال میکنید و پستهایی از حسابهای نزدیک به نمودار اجتماعی شما ترکیب میکند.
نمودار اجتماعی به طور خلاصه، مدل یا نمایشی از یک شبکه اجتماعی است. از نمودار اجتماعی به عنوان نقشه جهانی همه افراد و نحوه ارتباط آنها یاد می شود. این نوع سیستم توصیه فید جدید نیست. در واقع، شبیه به فیدهای الگوریتمی است که توسط سایر شبکههای اجتماعی، از جمله جدول زمانی توییتر، صفحه فوریو تیک تاک یا اکسپلور اینستاگرام استفاده میشود. ایده این است که ترکیبی از پستهای متمرکز بر علایق و پستهای مربوط به نمودار اجتماعی گستردهتر شما، یک فید جذاب منحصر به فرد برای هر کاربر ایجاد میکند.
کدام شیوه نشان دادن فیدها جذابتر است؟
بلواسکای اولین رقیب توییتر نیست که به شخصی سازی روی آورده است. در واقع، همین دیروز، برنامه ماستودون، فید شخصی سازی شده خود با نام ماموت را پیشنهاد کرد تا برنامه اش را برای افرادی که از توییتر کوچ می کنند آشناتر کند. البته، ورود متا با برنامه تردز به فضای شبیهسازی توییتر، نیز با یک فید الگوریتمی آغاز شد.
تحقیقات نشان می دهد که این نوع نشان دادن فیدها جذاب تر است. در مطالعهای که این هفته با همکاری متا منتشر شد، محققان دریافتند که کاربرانی که فقط فید زمانی معکوس(محتواها به ترتیب زمانی ظاهر می شوند) دریافت میکنند زمان کمتری را در فیسبوک و اینستاگرام صرف میکنند. فیدهای الگوریتمی(برخی محتواها نمایش داده می شوند) در مورد زمان صرف شده و تعامل بهتر عمل می کنند، به همین دلیل است که به طور گسترده در پلتفرم های اجتماعی امروزی به عنوان پیش فرض پذیرفته شده اند.
تفاوت سیستم خوراک دهی بلواسکای با دیگران
با این حال، تفاوت سیستم جدید بلواسکای این است که خوراک الگوریتمی خود را به کاربرانش تحمیل نمی کند. این گزینه ای است که کاربران در صورت تمایل می توانند از آن استفاده کنند.
یکی از پستهای وبلاگ بلواسکای نوشت: «ما به شما اجازه میدهیم فیدهایی را که دوست ندارید حذف و فیدهای جدیدی را که مطابق با علایق شما هستند کشف کنید. اگر فید Discover جدید ما را دوست ندارید، میتوانید به سادگی آن را حذف کرده و با هر فید سفارشی دیگری جایگزین کنید.»
بلواسکای برای اولین بار فیدهای سفارشی را در ماه می(اردیبهشت-خرداد) منتشر کرد و به کاربران امکان می داد در فیدهایی با الگوریتم ها یا تم های مختلف مشترک شوند. برای کاربر، فیدها بسیار شبیه لیستهای توییتر هستند، زیرا میتوانند برای دسترسی آسان به منوی فیدهای من در نوار کناری برنامه پین شوند. در میان فیدهای موجود در زمان راه اندازی بلواسکای، فید «What’s Hot» آن با محتوای پرطرفدار و فید «What’s Hot Classic» با هر پستی که دارای 12 لایک بود نشان داده می شد.
از آن زمان به بعد، کاربران فیدهای سفارشی دیگری مانند فیدهای متمرکز بر انواع محتوا: مانند علمی، هنر و موارد دیگر ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، فیدهایی که فقط از عکسهایی از دنبال شوندگان پست میشوند، یا فیدی که بر اساس لایکهای شما سفارشی شده است.
علیرغم این نوآوری بلواسکای نگرانی هایی در مورد آینده آن وجود دارد. این شرکت بارها به دلیل مدیریت نادرست خود و اجازه به انتشار محتواهای توهین به نژادها با انتقاد مواجه شده و اخیراً نامهای کاربری با توهینهای نژادی را از بین برده است.
بلواسکای با توجه به تهدید متا در مورد معرفی برنامه موفق تردز همچنان در حالت فقط دعوت برای کاربران وجود دارد. در همین حال، بلواسکای اولین یک میلیون نصب خود را در این ماه به ثبت رساند، اما تنها بیش از 400هزار کاربر را به خود اختصاص داده است زیرا برای عموم بسته است. موارد منفی در مورد عدم قابلیت اعتماد و ایمنی نیز این شبکه را تحت تاثیر قرار داده است.
به عبارت دیگر، بلواسکای ممکن است یک سیستم هوشمندانه با فیدهای سفارشی و انتخاب الگوریتمی بسازد، اما اگر برنامه بسته بماند ممکن است تاثیر آن محدود شود.