فایننشال تایمز نوشت که خشکسالی در پاناما و ایجاد محدودیتهای ترافیکی ناشی از آن، ترانزیت کشتیها به ویژه کشتیهای حامل گاز طبیعی را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش جام تهران _ فایننشال تایمز گزارش داد که به دلیل محدودیتهای ترافیکی پس از خشکسالی کانال پاناما، کشتیها بخصوص کشتیهای حامل گاز طبیعی برای عبور از کانال، برای مدت طولانی معطل میشوند.
اداره کانال پاناما پیش از این به دلیل خشکسالی شدیدی که چندین ماه ادامه دارد، تعداد سفرهای باری کشتیهای عبوری را کاهش داد و کشتیهای حامل بارهای سنگین را از استفاده از این آبراه منع کرد.
فایننشال تایمز به نقل از منابع کشتیرانی نوشت: میانگین زمان انتظار برای کشتیهای بزرگ که گاز طبیعی مایع را به شمال از طریق کانال حمل میکنند از هشت روز به ۱۸ روز افزایش یافته است.
این روزنامه به نقل از شرکت Xeneta افزود: متوسط هزینه یک محموله فوری یک کانتینر ۴۰ فوتی (۱۲ متری) از چین به ایالات متحده از طریق کانال ۳۶ درصد افزایش یافته و به ۲.۴ هزار دلار رسیده است.
به گفته مقامات اداره کانال پاناما، احتمال اختلال در تردد کشتیهای حامل LNG افزایش یافته است، زیرا کشتیهای کانتینری اغلب از چند ماه قبل دسترسی به این مسیر را رزرو میکنند.
فایننشال تایمز تاکید میکند که بیش از سه درصد تجارت جهان، از جمله گاز و میوه از آمریکای جنوبی، از این کانال تقریبا ۱۱۰ ساله میگذرد که درآمد اصلی پاناما را تامین میکند.
علاوه بر مشکلات مربوط به عملکرد کانال پاناما، کاهش غیرعادی بارندگی در سال جاری به تولیدات دامی و محصولات زراعی کشور پاناما آسیب می رساند، زیرا تولیدکنندگان محلی هزاران هکتار از محصولات خود را از دست داده اند.
خشکسالی شدید در پاناما سطح آب در کانال پاناما را به پایینترین سطح از سال ۱۹۱۴، یعنی زمان بازگشایی این کانال برای دریانوردی رسانده است و میتواند یک مشکل دیگر در تجارت جهانی باشد و زنجیرههای عرضه را مختل کند.
کانال پاناما یکی از مسیرهای مهمی است که اقیانوس اطلس را به دریای کارائیب و اقیانوس آرام متصل میکند. در سال جاری، سطح آب در دریاچه گاتون در این کانال به شدت کاهش یافته است. مقامات مسئول محدودیتهایی را برای حملونقل در این کانال اعمال کردهاند تا با خشکسالی مقابله شود.