غولهای فناوری مانند گوگل، متا، آمازون و غیره باید از قوانین گستردهای پیروی کنند که از نظر قانونی پلتفرمهای آنلاین را در قبال محتوای پست شده در آنها مسئول میداند. در صورت تخطی، جرایم سنگینی در انتظار آنهاست.
به گزارش پایگاه خبری هیچ یک _ قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) از 25 آگوست 2023(7شهریور)رسماً اجرایی شد. بر اساس این قانون غولهای فناوری مانند گوگل، فیسبوک، آمازون و غیره باید از قوانین گستردهای پیروی کنند که از نظر قانونی پلتفرمهای آنلاین را در قبال محتوای پست شده در آنها مسئول میداند.
این قانون جدید در اتحادیه اروپا تصویب شده اما به احتمال زیاد شاهد اثرات گسترده جهانی آن خواهیم بود زیرا شرکتها سیاستهای خود را برای رعایت آنها تنظیم میکنند. در ادامه توضیح خواهیم داد که این قانون دقیقا چیست و چگونه اتحادیه اروپا برای اجرای آن برنامه ریزی می کند.
قانون خدمات دیجیتال چیست؟
هدف کلی قانون ایجاد محیط های آنلاین امن تر است. طبق قوانین جدید، پلتفرمهای آنلاین باید راههایی را برای جلوگیری و حذف پستهای حاوی کالاها، خدمات یا محتوای غیرقانونی اجرا کنند و در عین حال به کاربران ابزاری برای گزارش این نوع محتوا بدهند.
علاوه بر این، تبلیغات هدفمند بر اساس گرایش جنسی، مذهب، قومیت یا عقاید سیاسی افراد را ممنوع می کند و محدودیت هایی برای هدف قرار دادن تبلیغات برای کودکان اعمال می کند. همچنین بر اساس اسن قانون پلتفرمهای آنلاین باید شفافیت بیشتری در مورد نحوه عملکرد الگوریتمهای خود ارائه دهند.
قانون خدمات دیجیتال قوانین اضافی را برای پلتفرمهای آنلاین بسیار بزرگ وضع کرده و آنها را وادار می کند تا به کاربران این حق را بدهند که از سیستم های توصیه انصراف دهند، داده های کلیدی را با محققان و مقامات به اشتراک بگذارند و با الزامات واکنش به بحران همکاری کنند.
پارلمان اروپا این قانون را در ژوئیه 2022(خرداد1401) تصویب کرد. در حالی که اتحادیه اروپا هنوز شرکتهای کوچکتر را ملزم به رعایت قانون خدمات دیجیتال نکرده است، از پلتفرمهای آنلاین بسیار بزرگ خواسته تا 4 ماه پس از تعیین آنها که در آوریل(فروردین-اردیبهشت) رخ داد، از آن پیروی کنند.
کدام پلتفرم های آنلاین تحت تأثیر قرار می گیرند؟
اتحادیه اروپا پلتفرم های آنلاین بسیار بزرگ (یا موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ) را به عنوان پلتفرم هایی با بیش از 45 میلیون کاربر ماهانه در اتحادیه اروپا در نظر می گیرد. تاکنون 19 پلتفرم و موتور جستجو در این دسته قرار می گیرند، از جمله موارد زیر:
- علی بابا
- فروشگاه آمازون
- اپل اپ استور
- شرکت بوکینگ
- فیسبوک
- گوگل پلی
- گوگل مپس
- گوگل شاپینگ
- اینستاگرام
- لینکدین
- پینترست
- اسنپ چت
- تیکتاک
- توییتر(ایکس)
- ویکیپدیا
- یوتیوب
- زالاندو
- بینگ
- جستجوی گوگل
اتحادیه اروپا هر یک از این پلتفرمها را ملزم میکند که حداقل هر 6 ماه یکبار تعداد کاربران خود را بهروزرسانی کنند. اگر یک پلتفرم کمتر از 45 میلیون کاربر ماهانه برای 1 سال کامل داشته باشد، آنها از لیست حذف خواهند شد.
پلتفرم های آنلاین برای رعایت کردن قانون باید چه کاری انجام دهند؟
بسیاری از این شرکتها قبلاً روشهایی را که از طریق آنها با قانون خدمات دیجیتال همکاری می کنند، تشریح کردهاند. در ادامه مختصری از مهمترین آنها آورده شده است:
گوگل
در حالی که گوگل میگوید از قبل با برخی از سیاستهای پیشبینیشده توسط این قانون مطابقت دارد، از جمله توانایی دادن به سازندگان یوتیوب برای درخواست تجدیدنظر جهت حذف و محدودیتهای ویدیو، اعلام کرد که مرکز شفافیت تبلیغات خود را برای برآورده کردن الزامات مندرج در قانون گسترش میدهد.
این شرکت همچنین متعهد شد که دسترسی به دادهها را برای محققان گسترش دهد تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه عملکرد جستجوی گوگل، یوتیوب، گوگل مپس، گوگل پلی و گوگل شاپینگ ارائه دهد. همچنین گزارش شفافیت و خطرات انتشار محتوای غیرقانونی، یا خطرات برای حقوق اساسی، سلامت عمومی یا گفتمان مدنی را بهبود می بخشد.
متا
متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، در حال توسعه کتابخانه تبلیغات خود است که در حال حاضر تبلیغات نمایش داده شده در پلتفرم های خود را جمع آوری می کند. این شرکت به زودی شروع به نمایش و بایگانی تمام تبلیغاتی خواهد کرد که کاربران را در اتحادیه اروپا هدف قرار میدهند و در عین حال پارامترهای مورد استفاده برای هدف قرار دادن تبلیغات و همچنین افرادی که تبلیغ را دریافت کرده اند را نیز شامل می شود.
متا در ماه ژوئن (خرداد-تیر)، به عنوان بخشی از تلاش خود به سمت شفافیت، گزارشی طولانی درباره نحوه عملکرد الگوریتم خود در فیسبوک و اینستاگرام منتشر کرد. این شرکت همچنین به کاربران اروپایی اجازه می دهد تا محتوا را به ترتیب زمان یا تاریخ در ریلز، استوری ها و جستجو در فیسبوک و اینستاگرام مشاهده کنند بدون اینکه مشمول موتور شخصی سازی آن شوند.
تیکتاک
تیکتاک همچنین اعلام کرده است که الگوریتم خود را برای کاربران اتحادیه اروپا اختیاری می کند. وقتی این الگوریتم غیرفعال است، کاربران به جای ویدیوهای مبتنی بر علایق شخصی، ویدیوهایی را هم از مکانهایی که در آن زندگی میکنند و هم از سراسر جهان در فیدهای «For You» و «Live» مشاهده خواهند کرد.
همچنین کاربران را قادر می سازد تا محتوا را را به ترتیب زمان یا تاریخ در فیدهای دنبال کننده و دوستان خود مشاهده کنند. تیک تاک در سیاست های تبلیغاتی خود نیز تغییراتی ایجاد می کند و برای کاربران اروپایی 13 تا 17 ساله، نشان دادن تبلیغات شخصیسازی شده را بر اساس فعالیت آنها در برنامه متوقف میکند.
اسنپ
اسنپ چت به کاربران اتحادیه اروپا این امکان را می دهد که از فیدهای شخصی شده در صفحات دیسکاور و Spotlight خود انصراف دهند و همچنین گزارش هایی در مورد نحوه رتبه بندی پست ها در این فیدها منتشر کرده است. این شرکت متعهد شده که اطلاعات بیشتری را در مورد دلیل حذف پستها یا حساب کاربریشان در اختیار کاربران قرار دهد و ابزارهایی را که برای تجدیدنظر در این تصمیم نیاز دارند در اختیار آنها قرار میدهد.
اسنپ چت علاوه بر این، دیگر تبلیغات شخصی سازی شده را برای کاربران اروپایی 13 تا 17 ساله ارائه نمی کند. همچنین آرشیو تبلیغات هدفمندی را در اتحادیه اروپا ایجاد می کند و به کاربران اروپایی بالای 18 سال کنترل بیشتری برای دیدن تبلیغات خود می دهد.