تهیهکننده سینما با بیان اینکه مردم هستند که قضاوت میکنند فیلم در شان جامعه است یا خیر، گفت: تحولات در سینما در دولت حاضر را باید به فال نیک گرفت چرا که سینما یک اقتصاد است و باید چرخهای آن بچرخد.
داود صبوری تهیهکننده فیلم سینمایی اتاقک گلی و برنده جایزهٔ ویژه هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گفت وگو اظهار داشت: سینمای ما نیازمند حضور همه نگاههای فکری و هنری و سینمایی است.
وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم همه کارگردانها و تهیهکنندههایی که قابلیت حضور در سینما را دارند بتوانند آثارشان را ارائه دهند.
باید اجازه دهیم همه کارگردانها و تهیهکنندههایی که قابلیت حضور در سینما را دارند بتوانند آثارشان را ارائه دهند
صبوری درباره فروش خوب یکی از آثار سینمایی که چندی پیش هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگوی ویژه خبری به آن اشاره داشت، گفت: این مردم هستند که قضاوت میکنند فیلم در شان جامعه است یا خیر. اگر فیلمی بد باشد مردم به تماشای آن فیلم نمیروند.
مردم علاقمند به تماشای فیلمهای طنز و شاد شدهاند
وی اظهار داشت: شرایط جامعه به شکلی شده که مردم علاقمند به تماشای فیلمهای طنز و شاد شدهاند. طبیعی هم هست که تمام جوامع در کشورهای مختلف هم چنین تجربهای را در سینما داشتند.
ضرورت نگاه کلان به سینما
تهیهکننده اتاقک گلی گفت: تعداد زیادی از حوزه سینما معاش میکنند و اگر این نگاه به صورت کلان نسبت به سینما دیده شود روزهای خوبی را در این عرصه میتوانیم شاهد باشیم.
موضوع قاچاق فیلمها بسیار پیچیده است
صبوری همچنین درباره قاچاق آثار سینمایی و انتشار آنها پیش از اکران عمومی گفت: این، موضوع خیلی پیچیدهای است. از نگاه حقوقی، پیدا کردن روزنه درز فیلم به بازار قاچاق نیازمند حضور سیستمهای امنیتی در حوزه سازمان سینمایی است.
فیلمها باید کد امنیتی بگیرند
حتی خود تهیهکننده هم بتواند از کد امنیتی خروجی بگیردوی گفت: فیلم از ابتدا که وارد حوزه سازمان میشود باید کد امنیتی بگیرد و با این کد به حوزه لابراتوآر برود. حتی خود تهیهکننده هم بتواند از کد امنیتی خروجی بگیرد. این نگاه باید ایجاد شود. در اصل، نگاه هنری و سینمایی به فیلمها نباید داشته باشیم. چون به راحتی قاچاق میشود و سرمایه سرمایهگذاران تحتالشعاع قرار میگیرد و این خیلی خطرناک است. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که میتوانست فروش خیلی خوبی هم داشته باشد.
قاچاق از داخل است نه خارج
تهیهکننده سینما معتقد است که قاچاق فیلمها در داخل و نه خارج از کشور انجام میشود. این که توسط عوامل آثار و یا افراد دیگری این فیلمها قاچاق میشود باید محرز شود. از دید حقوقی باید به این مساله نگاه کرد.
وی در این باره که چرا صاحبان آثار تاکنون شکایتی نکردهاند، توضیح داد: این بحث شاکی خصوصی پیدا میکند و سرمایهگذار و شاکی باید پیگیر باشد. مدعیالعموم سازمان سینمایی است تا زمانی که سرمایهگذار شکایت نکند مدعیالعموم نمیتواند شکایتی کند. به خاطر همین، تاکنون نشنیدم برای فیلمهای قاچاق شده لایحهای تنظیم شده باشد که کسی هم بخواهد از آن حمایت کند.
صبوری تاکید کرد: باید آثار حمایت شوند. اگر کسانی خودشان آثارشان را منتشر کردهاند که حتما پاسخگو خواهند بود.
وی تاکید کرد: سیستم امنیتی حتما در این زمینه باید ورود کند.
سرمایهگذار اتاقک گلی در صدد تنظیم برنامه خوب برای اکران است
تهیهکننده اتاقک گلی همچنین درباره زمان اکران این اثر گفت: سرمایهگذار اتاقک گلی در صدد تنظیم برنامه خوب برای اکران است. در یک سری اکرانهای خصوصی که با تعدادی از ارگانها و خانوادههای شهدا داشتیم بازخورد خیلی خوبی داشتیم.
وی اظهار داشت: انتظارش را داشتم اما نه در این سطح. بسیاری از خانوادههای شهدا فیلم را دوست داشتند و میخواهند آن را بر روی پرده سینما ببینند.
تا یک ماه یا ۴۰ روز آینده اتاقک گلی برای اکران به روی پرده سینماها میآیدصبوری گفت: سینماها این روزها ترافیک اکران دارند اما خوشبختانه هماهنگ کردیم در اولین فرصت اتاقک گلی را اکران کنیم. بحث جانمایی برخی فیلمها مانند فسیل مطرح است که آنها هم پرفروش خواهند بود.
وی افزود: تا یک ماه یا ۴۰ روز آینده اتاقک گلی برای اکران به روی پرده سینماها میآید.
فیلمی درباره لشگر ۱۰ سیدالشهدا میسازیم
صبوری همچنین از کار بعدی خود گفت: در صدد تنظیم فیلمنامهای مربوط به لشگر ۱۰ سیدالشهدا هستیم و تحقیقات خود را انجام میدهیم. چون اینها عملیاتی داشتند که نیازمند تحقیقات میدانی است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از تحقیقات سراغ تنظیم فیلمنامه میرویم تا نخستین فیلم لشگر ۱۰ سیدالشهدا را بسازیم