یک کارشناس حملونقل ریلی گفت: تا پیش از این عراق تمایل چندانی نشان نمیداد که راهآهن شلمچه – بصره ساخته شود تا به واسطه آن حجم وارداتش از ایران را افزایش دهد؛ اما اکنون که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده، گام رو به جلویی برای تجارت با عراق است.
جواد شاهجویی در گفتوگو با هیچ یک _ با بیان اینکه راهآهن شلمچه – بصره میتواند در مسیر شرقی – غربی اولین اتصال ما در غرب کشور تلقی شود، گفت: اگرچه اتصال ریلی به وان ترکیه را هم داشتیم اما آن هم اتصال ناقص بوده و اکنون با وصل شدن به عراق میتوانیم دومین کریدور شرق به غرب را داشته باشیم که میتواند ما را در ادامه مسیر به سوریه و بندر لاذقیه متصل کند.
وی با بیان اینکه تا کنون قرار شده این خط بیشتر شاید فعلا جنبه مسافری داشته باشد، افزود: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، حملونقل زائران اربعین است. از نظر ترانزیتی شاید این خط خیلی اهمیت نداشته باشد، زیرا ما در سمت جنوب کشور خودمان هم تا اهواز که باید برای ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد، خط خیلی مطلوب و پرسرعتی نداریم.
دولت موضوع ترانزیت را بهصورت جدی پیگیری میکند
کارشناس حملونقل ریلی اظهار کرد: دولت سیزدهم که موضوع ترانزیت را بهصورت جدی پیگیری میکند باید مساله راهآهن غرب کشور، یعنی راهآهن کرمانشاه – خسروی – خانقین – بغداد را هم مد نظر قرار دهد؛ این مسیر هم در جنبه ترانزیتی و هم مسافری میتواند اهمیت زیادی داشته باشد و حتی مطلوبیت زمانی و مسافتی آن میتواند از شملچه – بصره بیشتر باشد. هر دوی این پروژهها تا کنون جلو رفتند؛ اما پروژه شلمچه – بصره که مسافت کوتاهتری دارد و هزینه کمتری داشته، تا کنون در اولویت بوده برای کشور و در دیدارهای دوجانبه با مسئولان عراقی پیگیری شده است.
شاهجویی با بیان اینکه ۲۰ سال میشود که احداث این خط راهآهن در حال پیگیری بوده و اکنون علمیات اجرایی آن آغاز شده است، گفت: علت تعلل ساخت این خط راهآهن؛ بحث تعیین مرز اروندرود، مینروبیها، تملک اراضی و مسائلی بوده که در این مدت پیگیری شده است. ایران نشان داده که برایش ساخت این پروژه اهمیت دارد اما عراق تا الان شاید خیلی مایل نبوده که این راهآهن ساخته شود؛ اما اکنون پای کار آمدند و قرار شده که پروژه احداث شود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که تجارت ما با عراق یک تجارت یکطرفه است و ما بیشتر صادرات به عراق داریم تا واردات از این کشور؛ به همین دلیل شاید خیلی مطلوبیت نداشته باشد برای عراق که بخواهد بهنوعی دروازه وارداتش از ایران را بزرگتر کند. برای اینکه این مسیرها فعالتر شود و عراقیها هم از آن استقبال کنند، باید تجارت را به سمت دوجانبه شدن پیش ببریم و تراز تجاری را به سمت متعادل شدن ببریم.
راهآهن کرمانشاه – خسروی باید سریعتر ساخته شود
این کارشناس حملونقل ریلی ادامه اد: با وجود این اگر ما بخواهیم روی موضوع مسافری و ترانزینی و صادرات و واردات با عراق تمرکز بیشتری داشته باشیم، لازم است که دولت برای راهآهن کرمانشاه – خسروی تمرکز ویژه بگذارد که آنجا سریعتر ساخته شود. تا محل کرمانشاه هم راهآهن افتتاح شده و محل کرمانشاه تا خسروی و خسروی تا خانقین که نیاز به بازسازی دارد باید انجام شود.
شاهجویی خاطرنشاهن کرد: تا پیش از این عراق خیلی تمایل نشان نمیداد که راهآهن شلمچه – بصره ساخته شود تا به واسطه آن بتواند حجم وارداتش از ایران را افزایش دهد، اما اکنون که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده، گام رو به جلویی برای تجارت با عراق است.
وی درباره مدت زمان ساخت این پروژه بیان کرد: کل ریلگذاری پروژه برای ۳۲ کیلومتر زمانبر نیست و شاید بتوان در کمتر از شش ماه آن را انجام داد. تنها مسالهای که وجود دارد، پل بازشو روی اروندرود است برای اینکه کشتیها بتوانند از زیر آن عبور کنند که قرار است ایران آن را طراحی و احداث کند. ساخت این پل واقعا زمانبر است؛ اما مطالعات و طراحیهای اولیه آن انجام شده است و زمانی که احداث شود، بقیه مسیر کار چندانی نمیبرد.