برای ایجاد یک کسب و کار موفق باید راههای تشکیل تیم کاری موفق و منسجم را بدانیم و اعضای تیم را بر اساس تخصص انتخاب کنیم.
گروه هیچ یک زندگی – داشتن یک تیم کاری موفق برای امرار معاش کردن بسیار مهم است و در این دنیای مدرن هم امری لازم و ضروری محسوب میشود. امکان ندارد که یک گروه و یا تیم کاری؛ بدون داشتن نوآوری و ارزشهای درونی و استقامت بالا بتوانند به موفقیت برسند. استعداد هر فرد به تنهایی برای موفقیت تیم کافی نیست. مهمتر از مهارت اطلاعات موضوعی و تجربه صنعتی، افرادی هستند که بتوانند قوانین تیم کاری را بشناسند و آنها را اجرا کنند.
تیم کاری خوب چیست؟
اگر یک تیم را رهبری میکنید و میخواهید اعضای تیم، کار خود را به شکل عالی ارائه دهند، چگونه باید برای آنها توضیح دهید که چه کار کنند؟ سه مورد مهم که برای تیم کاری موثر مورد نیاز است، چه چیزهایی هستند؟
اول از همه برای یک تیم کاری خوب کار کنند، باید قادر باشند نیازهای تیم را بر نیازهای خودشان اولویت دهند. اعضای تیم باید نشان دهند که به یکدیگر وابسته هستند، به هم تکیه میکنند اما به این معنا نیست که هر عضو تیم، کار خودش و نیازهایش را کنار بگذارد و مدام به فکر اهداف تیم باشد، بلکه باید تعادل را در این بین رعایت کند.
دوم این که همه افراد در تیم باید به اهداف واضح و یکسانی متعهد باشند. تیمهای کاری خوب، زمان و انرژی خود را سر بحث کردن در مورد اهداف یا ارتقا اهداف خودشان هدر نمیدهند.
سوم این که رهبران و مدیران باید روی تواناییهای منحصر به فرد اعضای تیم از طرق مختلف تمرکز کنند تا به اهداف کلی تیم دست پیدا کنند. اعضای تیم باید برای استفاده ۱۰۰ درصدی از استعداد خود با یک برنامه ریزی منظم کاملاً شجاعت داشته باشند تا بتوانند خودشان را بالا بکشند.
قوانین طلایی یک تیم کاری موفق
از آن جایی که کارمندان طرز فکر عمومی یک تیم را میفهمند، ممکن است به ساختاری برای رفتارهای مشخص در گروه کاری نیاز داشته باشند و باید به یک روش یکسان، مهارتهای تیم کاری را به نمایش بگذارند. مدیران و رهبران هم میتوانند روی رفتارهای زیر تمرکز داشته باشند:
۱. آموزش ارتباط موثر به کارکنان
این که چگونه با یکدیگر ارتباط خوبی داشته باشند و از بیان کردن ایدههایشان نترسند. اعضای تیم باید تشویق شوند که ایدههای خود را با احترام به یکدیگر بیان کنند، شخصیت یکدیگر را بهتر بشناسند و به خوبی به حرف های هم گوش دهند.
۲. سیستمهای اثرگذار
هر تیم باید روتین شخصی خودش را بسازد و به طور مداوم تلاشهای خودش را با همکاران دیگران ترکیب کند تا بتواند هر کاری را به موقع به پایان برساند.
۳. نمایندگی وظایف
زمانی که تیم به اندازه کافی توانایی خود را در هر فرصتی به کار بیاندازد، رهبران تیم هم یاد میگیرند که چگونه بهترین وظایف را بین اعضای تیم تقسیم کنند.
۴. طوفان افکار
به تیم خود یاد بدهید که اجازه دهند اعضا ایدههای خودشان را بیان کنند و فرقی ندارد که آن ها چقدر پوچ و توخالی است. در هر صورت باید در فضای احترام آنها را بیان کنند. خلاقیت و نوآوری زمانی آغاز میشود که افراد از بیان و ترکیب ایدههایشان ترس نداشته باشند.
۵. اعتماد داشتن
همیشه به تیم خود زمان دهید. تجربههای مثبت که پشت سر هم تکرار میشوند، باعث افزایش اعتماد آن ها به یکدیگر خواهد شد. زمانی که این ویژگیها و مهارتهای رفتاری در افراد افزایش پیدا کند، قطعاً مدیر گروه میتواند پیشرفت تاثیرگذاری را در آنها مشاهده کند.
رهبر قدرتمند چگونه تیم خود را تشویق میکند؟
برای این که به تیم خود کمک کنید تا بهتر عمل کند، باید اعتماد بین اعضا را ایجاد کنید و مهارتهای تیم را درونی کنید و این کار را از طریق سه ترفند زیر به انجام برسانید:
۱. دلایل خود را مشخص کنید
گاهی اوقات تیم ضعیف به دلیل کمبود اهداف اشتراک گذاری شده با شکست روبرو میشود. برای اصلاح این موضوع یک جلسه بگذارید و کاری کنید که تیم بتواند دلایل هدف بزرگ در پروژه را بیان کند. زمانی که افراد مسئولیت کاری خود را بدانند و دلایل انجام کارشان را جویا شوند و با یکدیگر به توافق برسند که چرا کار گروهی اهمیت دارد، به طور طبیعی بهتر با یکدیگر کار میکنند.
۲. زمان بگذارید و کار گروهی را تنظیم کنید :
ارتقاء هر مهارت نیاز به زمان دارد و باید تلاش خود را در طول زمان تکرار کنید. مهارتهای کار تیمی اغلب به اندازه کافی تمرین میشود تا بتواند به یک عادت تبدیل گردد و افراد بتوانند بدون فکر قبلی در شرایط استرس زا و بسیار حائز اهمیت هم آنها را اجرا کنند.
پس تمرینهایی را برای تیم کاری مشخص کنید که در آن افراد بتوانند توفان افکار، تقسیم وظایف و دیگر مهارت ها را تمرین کنند. این تمرینها را میتوانید در ورکشاپ ها و جلسات به اندازه ۱۰ دقیقه انجام دهید.
۳. با یکدیگر استراحت کنید
به گزارش وب گاه نمناک، بین تمرین کار تیمی و انجام وظایف، یکی از عوامل مهم این است که شما لحظاتی را استراحت کنید. زمانی را برای اعضای تیم ایجاد کنید و بین آنها وقفه بیندازید، با یکدیگر صحبت کنید، دونات بخورید یا پیاده روی کنید. حتی میتوانید در همین فعالیتهای غیر رسمی هم در مورد کار خود صحبت کنید.