یک پژوهشگر ادبی از رژیم صهیونسیتی به عنوان بزرگترین دروغ تاریخ یاد کرد و گفت: حافظه هیچ فرهنگ لغتی این دروغ بزرگ را به رسمیت نمیشناسد.
به گزارش پایگاه خبری هیچ یک _ رضا اسماعیلی شامگاه جمعه، ۱۲ آبان در نشست ادبی از شعب ابی طالب تا غزه گفت: اسرائیل یک توهم سیاسی و یک دروغ بزرگ است. دروغی به وسعت سرکوب و آوارگی یک ملت، و حافظه هیچ فرهنگ لغتی این دروغ بزرگ را به رسمیت نمی شناسد.
وی افزود: امروز اسرائیل به خاطر جنایاتی که در غزه مرتکب شده، بیش از پیش در چشم و دل مردم جهان و حتی شهروندان خویش منفور و مطرود شده است. موج خشم و نفرت جهانی نسبت به اسرائیل نتیجه بمباران های وحشیانه مناطق غیر نظامی از جمله بیمارستان ها، مساجد، مدارس و منازل شهروندان بی دفاع فلسطینی است که جز «نسل کشی» و «انتقام کور» نام دیگری بر آن نمی توان نهاد.
این شاعر ادامه داد: متوسل شدن به کشتار کودکان، نوجوانان، زنان و مردم بی گناه و بی دفاع فلسطینی که نشانه ضعف و استیصال رژیم آپاراتاید است، علاوه بر این که وحشتی در دل نیروهای مقاومت ایجاد نکرده، عزم و اراده مجاهدان را در ایستادگی در مقابل ارتش اهریمنی اسرائیل بیشتر کرده و باعث تغییر معادله جنگ به نفع مقاومت شده است. حمایت و پشتیبانی مردم در چهار گوشه جهان از ملت فلسطین نیز موید این حقیقت است
وی افزود: پشتیبانی مردم در چهار گوشه جهان از ملت فلسطین نیز موید این حقیقت است که «حق با فلسطین است» و فلسطین در دو نقش «مجاهد» و «شهید» برنده نهایی این میدان خواهد بود. زیرا سُنّت الهی بر پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل قرار گرفته است.
اسماعیلی اضافه کرد: امروز که منظومه معنوی انسانیت – فلسطین و قدس شریف – مورد هجمه غرب سکولار و دینستیز و رژیم جعلی صهیونیستی قرار گرفته است، رسالت اهالی قلم و اصحاب فکر و فرهنگ در این بزنگاه سرنوشت ساز تاریخی «روشنگری» و غبارزدایی از چهره «حقیقت» و حمایت قاطع از حقوق ملت فلسطین است. این رسالت هنوز و همیشه اصحاب فکر و فرهنگ است. رسالت ابلاغ راستی و درستی به گوش انسانهای آزاده و حقجو و مبارزه با زشتی و پلشتی.
غم و رنج مسلمانان از صدر اسلام تا به امروز
نغمه مستشار نظامی دبیر کنگره شعر زنان عاشورایی نیز گفت: این روزها که جهان اسلام داغ غزه و اندوه مادران و کودکان شهید را بر دل دارد، بر هر شاعر متعهدی فرض است که قلمش را در مسیر تبیین و در راه آشکار شدن ابعاد این ظلم عظیم بر جهانیان به کار برده و از این فاجعه انسانی بنویسد
وی افزود: از شعب ابی طالب تا غزه، عنوانی است که به درستی غم و رنج مسلمانان صدر اسلام را به درد امروز جهان اسلام پیوند می زند.
این شاعر ادامه داد: غم و رنج شعب ابی طالب تا آن زمان که عموی بزرگوار پیامبر(ص) و همسر گرانقدرشان حضرت خدیجه(س) در قید حیات بودند بر حضرت رسول آنچنان دشوار نبود، چرا که در تحریم نیز حضور یاور و مونس آرام قلب مبارک آن دردانه روزگار بود، اما امان از عام الحزن که به یک باره آن کوه استوار و آن بانوی پایدار را از نورچشم جهان دور کرد و جان مبارکش را مالامال از اندوه نمود.
الگوی مقاومت زنان از صدر اسلام تاکنون
وی از همسر حضرت محمد (ص) به عنوان الگو و اسطوره مقاومت زنان از صدر اسلام تا کنون یاد کرد و افزود: حضرت خدیجه (س)، بزرگ بانوی پر جلال و باشکوه اسلام، آن تاجر با بصیرتی که ثروتش را با عشق و ایمان معامله کرد، آنگونه زیست که در هنگام عزیمت از این جهان خاکی، از خود کفنی هم نداشت، و چه نیکو پاداشی که هدیه متبرکی از جانب حضرت حق پیکر مبترک ایشان را در سفر آخرت همراهی کرد.
مستشار نظامی درباره هفتمین کنگره شعر زنان عاشورایی گفت: حضرت خدیجه الگویی است که ادبیات فارسی تا کنون آنگونه که سزاوار است نسبت به وی ادای دین ننموده و کنگره شعر زنان عاشورایی که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، مبنی بر سرودن شعر پیرامون شخصیت بی نظیر حضرت خدیجه(س) این موضوع را به عنوان بخش ویژه جشنواره انتخاب کرد.
وی از برگزاری اختتامیه هفتمین دوره کنگره شعر زنان عاشورایی خبر داد و گفت: این مراسم در ۱۷ آبان در حسینیه اعظم شهر زنجان برپا خواهد شد. در این دوره خوشبختانه شاعران با بصیرت و گوهر شناس استقبال شایسته ای از این فراخوان کردند و آثار گرد آمده در مجموعه ای گردآوری و توسط انتشارات شاعران پارسی زبان منتشر خواهد شد تا سبب ساز مسیری برای پاسداشت مقام والای حضرت خدیجه(س) با زبان شعر و ادبیات گردد.
در این برنامه که با حضور اهالی قلم و اندیشه کشور های مختلف حوزه ایران فرهنگی و بداهه نویسی مسعود ربانی همراه بود شاعران، خوشنویسان و هنرمندانی همچون امیر عاملی، مسعود ربانی، سید مهدی بنی هاشمی لنگرودی، فرحروز فاتحی، سولماز نصرآبادی، خدیجه دیلمی، سارا عبداللهی فر، زهرا میریان کرمی و مریم فروزان کیا به ارائه آثار ادبی خود پرداختند.
شاعران در این نشست در رابطه با فجایع غزه، طوفان الاقصی، و همچنین در مدح حضرت خدیجه سلام الله علیها به شعرخوانی پرداختند که برخی از این اشعار را با هم مرور می کنیم:
بار دیگر نیز میگویم، این ستارههای شش پر، در مسیر ماه، چون میناند، ای دریغا نام داوود، ای دریغاتر ستاره، ای دریغا ماه.
قدس، خون یحیی در دل تشت است، قصه یوسف درون چاه.
سنگها! بگذار چون باد فرود آیند، سنگها آبستن ابرند، باران کم نخواهد شد، هر شهید ابری است.
جمعهها در سجده خون، از شهیدان کم نخواهد شد. بار دیگر نیز میگویم،
سیدی زخمیست اینک قدس، و خبرها همچنان خون، دردها سنگین، سنگها برتر از تیغ صلاح الدین»
زنی هم کفو احمد، مادر دردانه زهرا; زنی در آسمان دیده اش آرامش دریا
زنی مادر تر از مادر برای أمت احمد; نه تنها مادر قاسم نه تنها مادر زهرا
زنی آگاه از راز شب معراج پیغمبر; زنی از جنس نورانی سبحان الذی أسری
نخستین بانوی دینی تو بانوی نخستینی; مسلمان نخستینی تو آری از پی مولا
دمی که میوه جانت قدم در این جهان بگذاشت; گل نام تو زیبا بود و شد زیباتر از زیبا
شباهت می بری تنها به زهرا و به فرزندش; شبیه کیستی ای مادر مظلوم عاشورا
که دیده در دو عالم مادری آیینه گون چون تو؟ تویی از جنس نور نور در آیینه فردا
تویی دلتنگ، چون دلتنگی شعب ابیطالب; به دیدار خدا رفتی شبی تنها تر از تنها
تویی بر قله ام القری روییده چون خورشید;
تویی که روز محشر هم شفاعت می کنی ما را
همیشه نام نورانیت عنوان غزل ها باد; همیشه پرچمت بالا همیشه پرچمت بالا (سعیده حسینجانی)
در دلم مویه می کنند زنان، در سرم حوض خون به پا شده است
دستی از زیر خاک بیرون ماند، سر گنجشک ها جدا شده است
این چه کابوس تلخ و تاریکی ست، این چه رسمی ست این چه قانونی ست
در تمام خرابه ها امشب، رود رود عزا به پا شده است
دخترم از صدای بمب مترس، پسرم آفتاب فردا باش
مادران و زنان به پا خیزید، شاعران نوبت شما شده است
غزه را چون هلال می خواهند، ماه در پشت ابر؟ ممکن نیست!
غزه ماه است، ماه، ماه تمام از پس ابرها رها شده است
وعده ی عشق مسجدالاقصی ست، در نمازی به وقت صبح ظهور
ظلمت شب به جا نمی ماند، نکبت ظلم بر ملا شده است
این لانه عنکبوت کز هم بگسست; این گنبد آهنین که در هم بشکست
پیغام حماس است که پایانی سخت; هر لحظه در انتظار اسرائیل است (سید مسعود علوی تبار)
تمام شفق، در لبخند خونین شما، گم شده است، و باد چه غم انگیز سرود رهایی را،
در گوش عروسکهایتان،
به نجوا نشسته است. ای فرشته های مهربان!
(سارا عبداللهی فر)
هر کس مسلمان است، نه! هر کس که انسان است
از این که تو در بند شیطانی پریشان است
پای نبردت را مصمم کن که در میدان
هر کس کمی حتی عقب رفته پشیمان است
از غزه ات هر لحظه بوی فتح میآید
از غزه ات که مملو از خون شهیدان است
امروز اگر خانه به خانه آتش و آهی
فردا ولی هر کوچه ات آئینه باران است
پایان اسرائیل نزدیک است، میبینیم..
آن روز را این حرف،حرف مرد میدان است
تو را در قبر کوچک دفن کردم; کنارت یک عروسک دفن کردم
ابو زهرا به طفلش گفت: بابا; نگفتی چند کودک دفن کردم؟ (سید حکیم بینش)
بیدار شو غزه که بغضت آخرین سنگ است; بیدارشو، بیدارشو، بیدارشو! جنگ است
روشن بکن تکلیف این جنگ جهانی را; برهم بزن، قانون این دنیای فانی را
از سایه موسای تو بدجور می ترسند; این نامسلمان ها همه از طور می ترسند
از خنده های کودکان تو هراسانند; از خواب یوسف های تو هرشب پریشانند
کودک کشی رسم سیاه قوم اسراییل; باید بخوانم فاتحه بر آب های نیل
این سرزمین، دریا و هامونش مبارک بود; قرآن خودش شاهد که زیتونش مبارک بود(فاطمه ناظری)
گرفته زخم عمیقی سر و تن و جان را; شکسته قامت گل بوته گلستان را
دروغ و فتنه وزیده زسمت اسرائیل; سپید کرده رخ هرچه دیو و حیوان را
خروش خشم و تلاطم نفیر خفاشان;
گرفته وسعت بی انتهای میدان را
به زیر آتش دشمن بیا بیا و ببین; به قلب مردم غزّه نشان ایمان را
نشسته کودک تنها کنار ویرانه; به روی چهره نشانده دو چشم گریان را
میان آتش و خون و گلوله می بینی; هزار لاله زخمی به دست شیطان را
نشسته زخم تبر بر تن صنوبرها; طبیب کو که بیارد دوا و درمان را (زیبا جواهریان)
این نشست ادبی به همت گروه بین الملل هندیران و با همکاری دبیرخانه هفتمین کنگره بین المللی شعر زنان عاشورایی در فضای مجازی برگزار شد.