برای «کمک به دیگری» باید از طریق آیندهای سازنده یا رویایی الهامبخش یا هدفی که افراد آرزویش را دارند، با دیگران ارتباط گرفت.
به گزارش پایگاه خبری هیچ یک _ نویسندگان کتاب کمک به دیگری، در این کتاب میگویند راه کمک به یادگیری و تغییر دیگران، تمرکز بر رفع مشکلات نیست، بلکه باید از طریق آیندهای سازنده یا رویایی الهامبخش یا هدفی که آرزویش را دارند، با دیگران ارتباط گرفت. زیرا رویکرد مشکل محور باعث ایجاد واکنشهایی زیستی میشود که فرد را در حالت تدافعی قرار میدهد و احتمال پذیرش ایدههای جدید کمتر میشود.
نویسندگان این کتاب سعی کردند از داستانهای با ارزش و انگیزهبخش واقعی در کنار دههها آزمایش اصیل استفاده کنند تا نشان دهند چطور این حالت مثبت و متمایز مربیگری – که آن را «مربیگری مشفقانه» مینامند- دیگران را برای تفکر خلاقانه آماده میسازد و به آنها کمک میکند تا به شکلی معنادار و پایدار به دنبال یادگیری و تغییر بروند.
این کتاب با عنوان Helping People Change: Coaching with Compassion for Lifelong Learning and Growth در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.
درباره نویسندگان
ریچاردبویاتزیس استاد دانشگاه کیس وسترن رزرو، استاد دانشکدههای رفتار سازمانی، روانشناسی و علوم شناختی و استاد اچ.آر هورویتس در رشته کسب و کار خانوادگی در مدرسه مدیریت وثرهد در دانشگاه کیس وسترن رزرو است. او با استفاده از نظریه تغییر آگاهانه و نظریه پیچیدگی، به مطالعه تغییر مطلوب و ماندگار در تمام سطوح بشری – از سطح فردی تا گروهی، سازمانی اجتماعی و بینالملی- پرداخته است. تحقیقات او از سال ۱۹۶۷ به طور خاص بر کمک و مربیگری متمرکز بوده است.
ملوین اسمیت استاد دانشکده رفتار سازمانی و مدیر گروه آموزش اجرایی در مدرسه مدیریت و ثرهد در دانشگاه کیس وسترن رزرو (به همراه النون اوستن) است. تحقیقات و تدریس اسمیت بر رهبری و هوش هیجانی در محیط کار و نیز بر روابط تبادل اجتماعی، شبکههای اجتماعی و رشد و استفاده از سرمایه انسانی و اجتماعی در سازمانها متمرکز است.
النون اوستن دانشیار دانشکده رفتار سازمانی و رئیس گروه آموزش مدیریت اجرایی در مدرسه مدیریت وثرهد در دانشگاه کیس وسترن رزرو (کنار ملوین اسمیت) است. او همچنین مدیر آزمایشگاه مربیگری است که آن را در سال ۲۰۱۴به همراه بویاتزیس و ملوین اسمیت راهاندازی کرد تا تحقیقاتی در حوزه مربیگری انجام بدهد. علایق پژوهشی او شامل مربیگری، رشد رهبری، هوش هیجانی و تغییر مثبت است.
قسمتی از متن کتاب
تجربۀ قدرتمند دیگری که جاذب هیجانی مثبت را فعال میکند دریافت یا ابراز شفقت و مهربانی به دیگران است. این احساس را میتوانیم در کمک به نیازمندان هم تجربه کنیم. همچنین، با احساس قدرشناسی نسبت به کسانی که به ما کمک کردهاند نیز این احساس را تجربه میکنیم. همانطور که در فصل دوم گفتیم، فکر کردن به کسانی که در زندگی به شما کمک کردهاند موجب تحریک قدرشناسی و جاذب هیجانی مثبت میشود. حرفزدن با دیگران دربارۀ این روابط نیز تجربه جاذب هیجانی مثبت را قویتر میکند.
داشتن رابطهای عاشقانه نیز روش موثر دیگری برای حفظ شفقت در زندگی روزمرۀ شماست. تحریک شفقت به ما امکان میدهد به دیگران اهمیت بدهیم. اهمیت دادن به دیگران باعث میشود، از دیدگاههای خودمان دور شویم و تجربۀ دیگران را درک کنیم. این مساله فراتر از همدلی است که در آن میخواهیم کاری برای کسی بکنیم. افراد اغلب میگویند که وقتی حس میکنند کسی به آنها اهمیت میدهد، این احساس برعکس میشود و خودشان هم به او اهمیت میدهند. (صفحه ۸۶ و ۸۷)
کتاب کمک به دیگری، مربیگری برای ایجاد تغییرات پایدار در سطح فردی نوشته ریچارد بویاتریس، ملوین اسمیت و الن وناوستن و ترجمه جواد کریمی در ۲۵۴ صفحه و با شمارگان هزار نسخه در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.