رسانههای رژیم صهیونیستی گزارش دادند توقیف کشتی تجاری گلکسی لیدر از سوی نیروهای مسلح یمن، زنگ خطر را به صدا درآورده و پیامدهای بزرگی برای اقتصاد اسرائیل به همراه دارد.
به گزارش پایگاه خبری هیچ یک _ نیروهای مسلح یمن در پاسخ به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی به ملت مظلوم یمن عصر روز یکشنبه (۲۸ آبان ۱۴۰۲) یک کشتی رژیم صهیونیستی به نام «گلکسی لیدر» با ۵۲خدمه را در پهنه دریای سرخ توقیف کردند؛ این کشتی متعلق به «رامی اونگر» یک تاجر صهیونیست است.
ارتش یمن همچنین به همه کشتیهای متعلق به دشمن صهیونیستی یا کسانی که با آن همکاری میکنند، هشدار داد که تا پایان جنگ غزه به هدف قانونی برای نیروهای مسلح تبدیل خواهند شد.
روزنامههای عبری زبان در واکنش به توقیف کشتی صهیونیستی، نگرانیهایی را در مورد تأثیرات اقتصادی مورد انتظار این رویداد بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و بازارهای شرکتهای صهیونیستی در جهان بیان کردند.
* افزایش حق بیمه کشتیها
در گزارشی که توسط وبسایت صهیونیستی «گلوبس» منتشر شده، آمده است: حتی قبل از توقیف کشتی، همه شرکتهای کشتیرانی که مسئولیت مدیریت کشتیهایی را به مقصد اسرائیل و از اسرائیل دارند که از منطقه عبور میکنند شاهد افزایش قابل توجهی تا ۱۰ برابر در اقساط حق بیمه به دلیل خطر جنگ بودهاند.
این وب سایت با بیان اینکه پیش بینی میشود در مبالغ بیمهای که به عنوان درصدی از ارزش کالاهای حمل شده توسط کشتی محاسبه میشود، جهش زیادی داشته باشیم، آورده است: برخی از کشتیها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به ازای هر محموله با قیمت بازار حمل میکنند.
بر اساس این گزارش، اگر محموله کشتیها خودرو باشد، این افزایش قیمت علاوه بر حق بیمه، میتواند به افزایش صدها دلاری ارزش خودرو منجر شود که در نهایت به قیمت خودروهای فروخته شده به مشتریان افزوده میشود و این اتفاقات به خودی خود بر قیمت جهانی کالاها تاثیر میگذارد.
* ضربه به امنیت غذایی
گلوبس افزود: علاوه بر این تاثیرات و افزایشها، ممکن است هزینههای اضافی مانند الزام به اسکورت مسلحانه برای همه کشتیهایی که از منطقه عبور میکنند، وجود داشته باشد و همچنین ممکن است مسیرهای قبلی کشتیها برای تحویل خودروها به یا از اسرائیل لغو یا تغییر کند.
روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» هم گفته است که عملیات نیروهای صنعاء زنگ خطر را به صدا درآورده و پیامدهای بزرگی را به دنبال دارد، از جمله اینکه ممکن است حمل و نقل دریایی به اسرائیل متوقف شود و در نتیجه قیمت محصولات وارداتی از دریا همانطور که انتظار میرود، افزایش یابد و این روند به طور قابل توجهی روند صعودی پیش گیرد و به اسرائیلیها و امنیت غذایی آنها آسیب برساند.
به نوشته این روزنامه توقیف کشتی گلکسی لیدر متعلق به رامی اونگر، تاجر اسرائیلی، ممکن است عواقب اقتصادی گستردهای برای اسرائیل داشته باشد و نگرانی اصلی این است که این رویداد به دلیل بالا بردن هزینه بالای بیمه و حتی لغو مسیرهای اسرائیل باعث افزایش قیمت حمل و نقل دریایی به سرزمینهای اشغالی شود واین به نوبه خود ممکن است منجر به افزایش قیمت محصولات وارداتی از طریق دریا شود.
این روزنامه به نقل از نیر گلدشتاین، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی اسرائیل GFI، گفت: خسارت وارد شده از سوی حوثیها به خطوط کشتیرانی میتواند تاثیر استراتژیک بر واردات به اسرائیل، به ویژه در دنیای مواد غذایی داشته .باشد.
وی افزود: از ابتدای جنگ غزه، شاهد ترس شرکتهای کشتیرانی از فرود در اسرائیل بودهایم و همزمان قیمت بیمه و حمل و نقل دریایی به اسرائیل افزایش یافته است. اکنون انتظار میرود که این روند به طور چشمگیری افزایش یابد و به امنیت غذایی اسرائیل آسیب برساند.
* تشدید گرانی
گلدشتاین می افزاید: بیش از ۷۰ درصد مواد غذایی ما از طریق دریا وارد میشود که عمدتاً ۸۵ درصد آن دام و محصولات دامی است که با کشتی، از طریق بنادر ایلات، اشدود و حیفا به ما میرسد. این سه بندر یا مسیر دسترسی به آنها توسط دشمنان ما تهدید میشود و ما باید برای آن آماده شویم، حوثیها ورودی دریای سرخ را تهدید میکنند که از طریق آن کشتیهایی از استرالیا به سمت ما می آیند که حاوی 15 درصد گوشت گوساله وارداتی به اسرائیل است.
به گفته وی، نکته اصلی این است که نزدیک بودن میدان جنگ به منطقه شمال سرزمینهای اشغالی جایی که بیشتر مرغداریها در آنجاست، کمبود نیروی کار و آسیب به واردات دریایی منجر به افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ خواهد شد.
مدیر عامل موسسه تحقیقاتی اسرائیل GFI افزود: امروز اسرائیلی ها ۴۰ درصد بیشتر از اروپاییها برای گوشت پرداخت میکنند و این شکاف احتمالاً در ماههای آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
این روزنامه همچنین به نقل از چن هرتزوگ، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره BDO، درباره پیامدهای گسترده ای که ممکن است در نتیجه توقیف کشتی متعلق با تاجر اسرائیلی به وجود بیاید، صحبت کرد.
به گفته وی، نگرانی اقتصادی ناشی از تأثیرات گسترده بر حمل و نقل دریایی به اسرائیل است.
گلدشتاین گفت: در پی جنگ، به دلیل آسیب دیدن پروازهای شرکتهای خارجی به اسرائیل، قیمت حمل و نقل هوایی افزایش قابل توجهی داشت. اکنون ترس از افزایش مشابه در هزینه حمل و نقل دریایی به اسرائیل نیز به دلیل افزایش هزینه بیمه یا لغو مسیرها به اسرائیل است. قیمتهای حمل و نقل با افزایش قیمت کالاهای وارداتی و همچنین تاخیر احتمالی زمان تحویل به اسرائیل بر هزینه زندگی تاثیر میگذارد.