مالکان لکوموتیو خصوصی 600 میلیارد تومان از شرکت راهآهن طلب دارند، شرکت راهآهن هم بابت حق دسترسی شرکتهای باری به شبکه یکهزار و 100 میلیارد تومان از مالکان واگنهای باری طلب دارد، اما با بدحسابی مالکان واگن باری، چرخه پرداخت مختل شده است.
سعید نیکومنش در گفتوگو با پایگاه خبری هیچ یک _ با اشاره به گلایه برخی شرکتهای ریلی نسبت به بسته شدن بارنامههایشان توسط شرکت راهآهن، اظهار داشت: شرکت راهآهن از سالها قبل و به مرور زمان طلبهایی را از شرکتهای مالک واگن دارد که این شرکتها بعضا از پرداخت بدهیهای معوق خود امتناع میکنند.
وی افزود: موضوعات مالی در صنعت ریلی یک چرخه به هم پیوسته است و اگر جایی نقش خود در این چرخه را به درستی ایفا نکند بقیه بخشها دچار مشکل میشوند؛ در حالت ایده آل، مالکان واگن وقتی باری را از طریق ریل جابهجا میکنند، باید هزینه دسترسی به خطوط ریلی و همچنین لکوموتیو را به شرکت راهآهن پرداخت کنند، راه آهن نیز پس از دریافت این وجوه از مالکان واگن، در ابتدا صورتحساب مالکان لکوموتیو بخش خصوص را پرداخت میکند و سپس الباقی وجه را صرف هزینههای خود یعنی تعمیر و نگهداری خطوط ریلی، لکوموتیوهای دولتی و غیره میکند.
این کارشناس حمل و نقل ریلی اضافه کرد: اگر این فرآیند به درستی اجرا شود همه ذینفعان سود میکنند، مالکان لکوموتیو میتوانند تعمیر و نگهداری لازم را بهموقع انجام دهند و حتی ناوگان خود را توسعه دهند، شرکت راهآهن نیز میتواند کیفیت خطوط را افزایش دهد، لکوموتیوهای خود را آماده کار نگه دارد و نیز به فکر توسعه خطوط دوم و غیره باشد، در نتیجه مجموعه ریلی میتواند مقدار و سرعت حمل بار خود را افزایش دهد و مالکان واگن نیز میتوانند با حمل بیشتر بار، سودآوری بیشتری داشته باشند.
نیکومنش ادامه داد: اما وقتی مالکان واگن از پرداخت بهموقع تعهدات مالی خود سر باز زنند، چرخه اقتصادی کل صنعت ریلی به خطر میافتد زیرا اولا مالکان لکوموتیو در بخش خصوصی دیگر امکان نگهداری مناسب و نیز توسعه ناوگان خود را ندارند و شرکت راهآهن هم در نگهداری و تعمیرات لکوموتیوهای خود و توسعه زیرساخت ریلی تضعیف میشود.
وی اضافه کرد: قطعا این موضوع مدیریت راهآهن را به این نتیجه میرساند که باید انضباطبخشی فرآیندهای مالی بین بخش خصوصی و راهآهن را در اولویت خود قرار دهد و از این طریق بدهکاران ریلی را در مسیر پرداخت بدهیهایشان قرار دهد، در این راستا از مدتی پیش شرکت راهآهن صدور بارنامه شرکتهای بدهکار را منوط به پرداخت بخشی از بدهیهای معوق خود کرده است، این سیاست موجب شد تعداد قابل توجهی از شرکتهای مالک واگن اقدام به پرداخت بدهیهای معوق خود به شرکت راهآهن کنند در نتیجه شرکت راهآهن هم توانست حدود 400 میلیارد تومان از صورتحسابهای مالکان لکوموتیو را پرداخت کند، البته برخی شرکتهای خصوصی بدهکار نیز از این رویه گلایه دارند و بدین ترتیب به دنبال روشهایی برای فرار از پرداخت بدهیهای خود هستند.