قائممقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: موزهداران باید زمانشناس و مخاطبشناس باشند، با حفظ اصالت و ریشههای تاریخی و با بهرهگیری از فناوریهای نوین به انتقال هویت تاریخی به مردم کمک کنند.
به گزارش پایگاه خبری هیچ یک _ علی دارابی در نشست مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و موزه داری ایران که برای حضور در «دوره آموزشی دیجیتالسازی و انتقال تجارب موزهای چین » همزمان با نمایشگاه «شکوه ایران باستان» به پکن سفر کرده ااند، اظهار داشت: برگزاری این دورهها به همه ما کمک می کند که از دستاوردها و تجارب موفق دیگران بیاموزیم و آن را مورد کاربست در حوزه کاری خود قرار دهیم، امیدوارم این دوره در ارتقاء دانش و اطلاعات فنی و تخصصی و مهارت های موزه داری کمک بایسته ای داشته باشد.
قائم وزیر میراث فرهنگی گفت: برگزاری این دوره آموزشی همزمان با برپایی نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که توسط موزه ملی ایران در کاخ موزه «شهر ممنوعه» پکن را به فال نیک می گیریم و آرزو می کنم نمایشگاه های موزه ای و همکاری میراث فرهنگی میان ایران و چین روز به روز گسترش یابد.
وی به استقبال شهروندان چینی از نمایشگاه شکوه ایران باستان اشاره کرد و گفت: در روز دوم نمایشگاه شکوه ایران باستان همه بلیت های نمایشگاه ایران برای دو هفته پیش فروش شده است و این نشانه ای از اقبال جهانیان به جایگاه و عظمت تمدن و فرهنگ و هنر ایرانیان است.
«موزهها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شدهاند. افزون بر این موزهها در معرفی، گنجینه ها و نفایس تاریخی یک ملت نقش اصلی دارند
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: ایران و چین روابط و مناسبات تاریخی از هزاران سال پیش داشته اند که یکی از نخستین گام های آن بیش از دو هزار سال پیش بر «جاده ابریشم» گذاشته شده است. «بندر سیراف» نام شناخته شدهای برای مردمان چین به واسطه بازرگانی، کشتیرانی و تجارت است، همانطور که «خلیج فارس» و « هرمز » بوده است.
دارابی افزود: آنچه امروزه در عصر ارتباطات، هوش مصنوعی، متاورس، حاکمیت فضای مجازی و شبکههای نوین رسانهای که مرزها را در نوردیده و نقش اصلی در روایتگری و ارائه تصویر از آنچه که هست را به دنیا نشان می دهد، اهتمام بایسته و اولویت داشتن در معرفی گنجینهها، فعالیت ها و اقدامات میراث فرهنگی و بطور اخص «موزه داری» است.
وی خاطرنشان کرد: «موزهها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شدهاند. افزون بر این موزهها در معرفی، گنجینه ها و نفایس تاریخی یک ملت نقش اصلی دارند.
موزه «ویترین تاریخی» هر جامعه است
دارابی تاکید کرد: موزهها به مثابه «ویترین تاریخی» هر جامعه و نشانگر و راهنمایی برای رجوع به گذشته که هویت، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، عقاید و باورها را یادآور می شود هستند، موزه ها راهنمایی برای حال و آینده که با عبرت آموزی از گذشته و با اتکا بر داشته های تاریخی، «عصر و زمانه» را درک درستی داشته باشند هستند تا این حلقه اتصال و همزه وصل تاریخی را به خوبی گره بزنند.
فعالان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری باید تلاش کنند با حفظ اصالت و ریشههای تاریخی اما با بهره گیری از فناوریهای نوین به انتقال هویت تاریخی به مردم کمک کنند
قایم مقام وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: هنر بزرگ مردان و زنان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری، آن است که زمان شناس و مخاطبشناس باشند. زبان و مطالبات نسل کنونی و مقتضیات عصر حاکم را به خوبی فهم کنند. ابزارها و رسانههای نوینی را که فضای فکری و اشتغالات ذهنی میلیاردها جمعیت کنونی را به خود مشغول کرده بشناسند.
وی تاکید کرد: فعالان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری باید تلاش کنند با حفظ اصالت و ریشههای تاریخی اما با بهره گیری از فناوریهای نوین به انتقال هویت تاریخی به مردم کمک کنند. اگر ما بدنبال حفظ هویت، حافظه تاریخی، اهتمام به ریشه ها و اصالت های تاریخی هستیم، سازوکار جدید آن را باید بشناسیم و بکار گیریم.
دارابی گفت: از مسئولان و مقامات میراث فرهنگی چین به ویژه جناب آقای لی چون قائم مقام وزیر فرهنگ و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور چین و همکاران ایشان که حمایت مادی و معنوی بایسته ای برای برگزاری این دوره داشته اند، همچنین از جناب آقای مهندس عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که حمایت جدی از این اقدام داشته اند، وزارت امور خارجه به خصوص سفارت ایران در چین و همچنین از سرکار خانم آفرین امامی مدبر مجموعه ثبت جهانی کاخ گلستان و سرپرست گروه اعزامی و همکاران پر تلاشم در اداره کل موزه ها و جناب هادی میرزایی مدیرکل موزه ها که تلاش زیادی برای برگزاری این دوره کرده اند کمال قدردانی را دارم.
به گزارش ایرنا، کاخ موزه پکن که به «شهرممنوعه» شهرت دارد، به مدت ۳ ماه از ۲۱۱ قلم از اشیاء تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده (مولاژ)، آثار با شکوه ایرانی که بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران را به نمایش میگذارد، میزبانی میکند؛ نمایشگاهی که با هدف معرفی شایسته تاریخ و تمدن شکوهمند ایران باستان و ترغیب و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه گشایش یافت و تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ دایر است.