معلمان نامزد جایزه بین المللی معلم، خاطرات جالبی را از دوران تدریس و ارتباط با دانشآموزان دارند؛ از معلمی که نمره کمتر از 20 به دانشآموزان نداد تا معلمی که از انگیزه تحصیل در روستایی محروم میگوید.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری هیچ یک ، جایزه معلم عنوان جایزهای عام المنفعه و مردمی است که به طور سالانه به یک معلم یا چندمعلم به طور مشترک اهدا میشود و هدف از اهدای جایزه معلم، تکریم و تقویت شأن اجتماعی معلم است.
امسال ۱۲ هزار و ۴۶۱ نامزد در نخستین جایزه بین المللی معلم حضور داشتند که بعد از ارزیابی۹۷۰۰ نفر وارد ارزیابی اولیه شدند و در نهایت ۱۶۴ نفر وارد مرحله مصاحبه برخط شدند و بعد از مصاحبه برخط، ۳۸ نفر به مرحله نیمه نهایی رسیدند که ۳۵ نفر در ایران و سه نفر در خارج از ایران بودند و در نهایت حدود ۷ نفر به مرحله آخر رسیدند.
اولین جایزه بینالمللی معلم به دست برترین معلمان رسید و آرام احمدپور از استان آذربایجان غربی به عنوان معلم برتر ایران جایزه ۵۰۰ میلیون تومانیاش را دریافت کرد.
همچنین معلمان شایسته تقدیر شامل زهرا سلیمانی از استان زنجان به پاس تلاش معلمانه برای حفظ هویت فرهنگی جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، وقار جعفری از پاکستان به پاس تلاش برای دوستی بین مذاهب اسلامی جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، حجتالاسلام مصطفی اینانلو معلم طرح امین در مدارس محله هرندی از استان تهران جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، علی صیدی از استان کرمانشاه به پاس تلاش معلمانه برای حفظ محیط زیست جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و میر حافظ حسینی از استان اصفهان به پاس تلاش ویژه برای معلمان مدارس استثنایی جایزه به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کردند.
در این گزارش با تعدادی از معلمان راه یافته به مرحله نیمه نهایی جایزه بین المللی معلم گفتوگویی داشتیم.
* از تحصیل با معلولیت تا معلمی برای دانشآموزان معلول
حمیده پیرمرادی معلمی که بر روی ویلچر نشسته است و به گفته خودش با ۲۰ سال سابقه کار اکنون در مدارس استثنایی استان کرمان فعالیت میکند، به خبرنگار فارس گفت: از دو سالگی به فلج اطفال مبتلا و دچار معلولیت شدم؛ سال ۸۶ نخستین آزمون استخدامی کشور ویژه معلولان تحصیل کرده برگزار شد که توانستم در این آزمون قبول و به عنوان معلم وارد آموزش و پرورش شوم، هم اکنون در مدارس استثنایی و برای دانشآموزان ناشنوا و نیمه شنوا تدریس میکنم.
این معلم معتقد است که یک معلم خوب باید از جان و دل برای دانشآموزان تدریس کند، گذشت داشته و به دنبال پاداش و امتیاز نباشد. به خاطر دارم که به دلیل معلولیت به سختی در مدارس ثبتنام شدم و با مشکلات بسیاری برای درس خواندن مواجه بودم اما ادامه تحصیل و موفقیت امروز خود را مدیون معلمانی هستم که به من انگیزه دادند و برای درس خواندن تشویقم کردند.
مشکلات آموزش و پرورش از نگاه او مختلف است اما آزار دهندهترین آنها، درگیر کردن معلمان برای کسب رتبه و جمع آوری مدرک است.
وی ادامه میدهد: در حالی که معلم باید به دنبال تأثیرگذاری کار خود باشد و تمام انرژی و تلاشش را به دانشآموزانی اختصاص دهد که به او نیاز دارند؛ جایزه معلم نگاه خاصی به انتخاب معلمان نمونه دارد و به دنبال رتبه و مدارک آنها نیست بلکه تأثیرگذاری بر دانشآموزان دارای اهمیت است.
این خانم معلم میگوید: متأسفانه در انتخاب معلمان نمونه توسط آموزش و پرورش نیز ملاکهایی همچون داشتن تقدیرنامه از وزیر یا رئیس جمهور و ساعات ضمن خدمت اولویت دارد البته امسال نظر دانشآموزان در انتخاب معلمان نمونه تأثیر دارد که این یک گام رو به جلو و اقدامی ارزشمند است.
*معلمی عشق است نه شغل
مهرانگیز خسروپور معلم مدارس استثنایی از استان البرز با ۲۳ سال سابقه کار معتقد است که معلم خوب به معلمی به عنوان یک شغل نگاه نمیکند و با جان و دل برای پیشرفت دانش آموزان در تلاش است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون این شرایط را در بین معلمان مشاهده میکنیم، میگوید: اگر بگویم اصلاً نیست قطعاً صحیح نیست اما شاید کمرنگ باشد چون شرایط اقتصادی باعث شده است برخی معلمان به جای با جان و دل کار کردن برای دانشآموزان بیشتر به فکر مسائل معیشتی باشند.
این معلم درباره مشکلاتی که مانع تحقق تحول در آموزش و پرورش میشود، عنوان میکند: مشکلات مدارس استثنایی بیشتر از سایر مدارس است، به عنوان کاردرمانگر در این مدارس فعالیت میکنم و باید بگویم تعداد نیروهای کاردرمانگر بسیار محدود است؛ در استان البرز فقط ۴ نفر است، کمبود نیرو باعث افزایش فشار کار به نیروهای کاردرمانگر موجود شده است.
* معلمی تحت تأثیر معیشت
بابک عباس زاده دبیر زیست شناسی از استان آذربایجان غربی با ۴ سال سابقه کار درباره ویژگیهای یک معلم خوب میگوید: علاقه و عشق به کار با دانشآموزان، توجه به پیشرفت کشور و ایجاد احساس امید در دانشآموزان از ویژگیهای یک معلم خوب است اما مدتهاست که به دلیل مسائل معیشتی این شاخصها در مدراس کمرنگ شده است؛ با این حال هنوز هم معلمان دلسوزی هستند که ارتباط عاطفی با دانشآموزان دارند.
این معلم که از طریق آزمون استخدامی پذیرفته شده و به شغل معلمی وارد شده، معتقد است: استعداد معلمی باید در ذات انسان باشد و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بر خلاف آنچه برخی میگویند باعث موفقیت بیشتر در معلمی نیست؛ بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر استعداد معلمی دارند.
* از زندگی کنار گوسفندان تا دندانپزشکی
این معلم با بیان خاطرهای شیرین از موفقیت یکی از دانشآموزانش میگوید: دانشآموزی در یکی از روستاهای اطراف ارومیه داشتم که پدر و مادرش فوت کرده بودند و عمویش از او نگهداری میکرد و در کنار محل نگهداری گوسفندان، اتاقی را برای این دانشآموز ساخته بودند که به تنهایی در آنجا زندگی میکرد، من بعدازظهرها به او سر زده و درسها را تمرین میکردیم؛ اکنون این دانشآموز سال چهارم رشته دندانپزشکی است.
عباس زاده درباره اُفت نمرات امتحانات دانشآموزان معتقد است که بی انگیزه شدن دانشآموزان برای درس خواندن یکی از مسائل مهم است و دلیل آن هم تعداد بالای فارغالتحصیلان بیکار است که در هر خانوادهای مشاهده میشود. محتوای آموزشی مدارس هم برای دانشآموزان جذابیت نداشته و در زندگی واقعی کاربرد چندانی ندارد همین دو مورد میتواند علت اصلی بیانگیزگی برای تحصیل باشد.
* کلاس بدون استرس برنامه معلم ورزش برای دانشآموزان
ندا خان یوسف رضا قهرمان کشتی جهان و دارای ۴ مدال طلای آسیایی، دبیر تربیت بدنی از شهر ورامین با ۱۶ سال سابقه معتقد است که دانشآموزان به زنگ ورزش علاقه بسیاری دارند آن هم به دلیل شادی و نشاط موجود در این زنگ.
وی، برنامه کلاس بدون استرس را طراحی و با حمایت مدیر در مدرسه محل فعالتیش، عملیاتی کرده است.
یوسف رضا درباره این برنامه میگوید: هم اکنون در کشورهای اروپایی، آموزش بدون استرس و از طریق موقعیتهای یادگیری است؛ هر چقدر کلاس بدون استرس باشد، دانشآموزان با علاقه بیشتری کارها را انجام میدهند. برنامه کلاس بدون استرس را طراحی و با حمایت مدیر مدرسه اجرا کردم که تأثیر آن را در افزایش نمرات دانشآموزان مشاهده کردیم.
* انگیزه بیشتر برای تحصیل در اوج محرومیت
عمار احمدی معلم دوره متوسطه اول و دوم در روستای آلوارس سرعین استان اردبیل، داستان جالبی از خدمت در روستای آلوارس در دامنه سبلان دارد.
وی میگوید: سال ۸۶ از آموزش و پرورش برای خدمت در شهردای مأمور شدم؛ بعد از مدتی سکونت در تهران تصمیم گرفتم به آموزش و پرورش بازگشته و در مناطق روستایی تدریس کنم؛ روستای آلوارس سرعین در استان اردبیل را که یک روستای صعب العبور است انتخاب کردم و هم اکنون معلم دوره متوسطه در این منطقه هستم.
این معلم ادامه میدهد: در دوره متوسطه اول و دوم در هر کلاس ۸ دانشآموز دارم و دروس مطالعات اجتماعی، هنر، جامعه شناسی و روانشناسی را تدریس میکنم یک نکته جالب درباره این دانشآموزان که در تمام این سالها به آن رسیدم، علاقه بیشتر آنها به تحصیل و زندگی در مقایسه با دانشآموزان ساکن شهرهاست.در اینجا بی انگیزگی به تحصیل را شاهد نیستم چون تنها امید دانشآموزانم برای پیشرفت و تغییر وضعیت زندگی، تحصیل است؛ اغلب آنها هم ادامه تحصیل داده و به دانشگاه میروند.
بیژن مرادی معلمی کهنسال اما با روحیه بسیار شاد است که به گفته خودش ۴۶ سال مشغول تدریس است.
وی میگوید: ۱۵ سال قبل بازنشسته شدم اما حتی یک روز هم از کار دست نکشیدم و یک مدرسه غیردولتی تأسیس کردم اما چند سالی است که به دلیل نداشتن ملک تعطیل شده است.
این معلم از خاطره جالب دوران تدریس این گونه بیان میکند: دروس دینی، قرآن و ریاضی تدریس میکردم اما به یاد ندارم که به دانشآموزی نمره کمتر از ۲۰ داده باشم چون به دنبال تشویق و ترغیب آنها به درس خواندن بودم؛ اساس کار معلم که تربیت انسان است در ۴ عنصر اخلاق، صبر، حوصله و توجه به فطرت دانشآموزان است.
وی ادامه میدهد: در دورانی که تدریس داشتم به دانشآموزانم مداد میدادم که باید ته مداد را به من تحویل میدادند تا بتوانند مداد بعدی را دریافت کنند با این کار میخواستم نگهداری از وسایل و مسؤولیت پذیری را به آنها آموزش دهم.
این معلم اضافه میکند: هم اکنون نیز با اکثر دانش آموزانم در ارتباط هستم و می دانم در چه وضعیتی هستند، کدام یک از آنها ازدواج کردهاند و صاحب چه شغلی هستند.