به گزارش هیچ یک، بخش تعاون از جمله ارکان مهم اقتصادی است که از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایههای خرد مردمی دارد.
میزان صادرات تعاونیها در دولت سیزدهم با رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و بیش از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی صادرات به کشورهای هدف انجام شده است.در طول سالهای اخیر تعاونیها نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و شناسایی بازارهای هدف صادراتی داشتهاند و بخش اعظمی از عرضه محصولاتی همچون خرما، فرش، پسته، خاویار و زعفران به کشورهای دیگر توسط تعاونیها انجام میشود.
به روایت آمار صادرات بخش تعاون از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه نخست ۱۴۰۲ بیش از ۱.۷ میلیارد دلار بوده و برابر اعلام گمرک ایران، صادرات غیرنفتی تعاونیها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی داشته است.
در دولت سیزدهم حجم صادرات تعاونیها افزایش یافت و به گواه فعالان این بخش تعاونیها صاردات محور شدند؛ به نحوی که در ۳ سال گذشته صادرات بخش تعاون از دیگر بخشهای اقتصادی پیشی گرفت و اتحادیههای متنوع تعاونی در سراسر کشور به منظور تکمیل زنجیره صادرات تعاونیها تشکیل شده است.
به اعتقاد کارشناسان اگر چه رشد صادرات تعاونیها قابل تامل است ولی باید ارتقا یابد زیرا تعاون به عنوان دومین رکن اقتصاد کشور باید در عرصه صادرات جایگاه بهتری داشته باشد.
در همین راستا چندی قبل ویس کرمی – معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش حجم صادرات بخش تعاون خبر داد و گفت: صادرات تعاونیها طی دولت سیزدهم با رشد ۱۴ درصدی مواجه بوده و بیش از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی در کشور صادرات به کشورهای هدف انجام شده است.
وزارت تعاون در دولت سیزدهم در راستای توسعه و تقویت تعاونیهای صادراتی، تفاهمنامهای با گمرک ایران منعقد کرد که بر اساس آن شرایط ترخیص کالاهای شرکتهای تعاونی با سرعت بیشتری صورت گیرد.
توسعه و تشکیل شرکتهای خدمات مدیریت صادرات از دیگر برنامههای مهم معاونت تعاون وزارت تعاون بود و در این راستا، وزارت تعاون راهاندازی شورای صادرات بخش تعاون را در دستور کار قرار داد.
پیشتر بهمن عبدالهی – رئیس اتاق تعاون ایران در گفت وگو با ایسنا،حضور در بازارهای جهانی را مورد تاکید قرارداده و گفته بود: در حال حاضر توسعه صادرات محصولات حرف اول را در دنیا میزند و بر این اساس باید حضور تعاونیها در بازارهای هدف تقویت شود.وی پشتیبانی و همراهی دستگاههای دولتی از فعالان اقتصادی را از جمله الزامات توسعه بازارهای صادراتی به ویژه تعاونیها عنوان کرد و گفت: ادغام تعاونیهای هم رشته و شبکهسازی باعث میشود تا تعاونیها در قالبی بزرگتر در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند.
هم اکنون بیش از ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی کشورمان به مقصد کشورهای چین، عراق، هند، ترکیه و امارات است اما تعاونیها به دلیل تنوع بسیار به بیش از ۱۲ کشور دنیا از جمله روسیه، پاکستان و افغانستان صادرات دارند.
بی تردید حضور بخش تعاون در بازارهای دنیا و توفیق در امر صادرات در رشد و توسعه اقتصاد کشور موثر است و در ۳ سال دولت سیزدهم گام های موثری در جهت رشد صادرات بخش تعاون و توسعه صادرات غیرنفتی برداشته شده است.