به گزارش هیچ یک, یک طوفان کامل در تجارت جهانی، ظرفیت کانتینرهای حمل و نقل را با مشکل مواجه می کند و به افزایش ناگهانی و غافلگیرکننده نرخ حمل و نقل اقیانوس دامن می زند.
آغاز فصل اوج حمل و نقل، همراه با ترانزیت طولانی تر برای جلوگیری از دریای سرخ، و آب و هوای بد در آسیا، جریان تجارت در مسیرهای کلیدی را تحت تاثیر قرار داده است. کشتیهای حملکننده اقیانوس از بندرها میگذرند یا زمان خود را در بندر کاهش میدهند و کانتینرهای خالی را جمع نمیکنند تا کشتیها را در مسیر تحویل نگه دارند.
مسائل مربوط به هزینه زنجیره تامین در زمانی رخ می دهد که کالاهای مصرفی برای بازگشت به مدرسه و تعطیلات قرار است روی آب منتقل شوند.
امیلی استاسبول، کارشناس ارشد کشتیرانی گفت: «از خاور دور تا ساحل غربی ایالات متحده، احتمالاً نرخهای نقدی از سطحی که در اوج بحران دریای سرخ در اوایل سال جاری مشاهده شد، فراتر خواهد رفت، که نشان میدهد افزایش اخیر چقدر چشمگیر بوده است». تحلیلگر در Xeneta.
نرخهای حملونقل اقیانوسی Xeneta، رشد بازار نقطهای و افزایش فاصله بین نرخهای نقطهای و بلندمدت را نشان میدهد. او گفت: «هرچه اختلاف بین نرخهای بلندمدت و کوتاهمدت بیشتر باشد، خطر حمل و نقل محمولهها بیشتر میشود که میدانیم در حال حاضر اتفاق افتاده است».
نرخهای نقدی پس از افزایش شدید ناشی از تنشهای دریای سرخ در اوایل سال 2024 کاهش یافته بود، اما از اواخر آوریل بهطور میانگین تا 1500 دلار در مسیرهای سواحل ایالات متحده افزایش یافت و اکنون برخی از بالاترین نرخهای قراردادی هستند. هزینه های دریافت شده توسط فرستنده ها بیش از دو برابر نرخ های یک ماه پیش است.
استاسبول گفت که این باعث می شود خاطرات هرج و مرج ناشی از کمبود ظرفیت موجود در طول همه گیری کووید-19 زنده شود. او گفت: «به طور مشابه در آن زمان، برخی از حمل و نقلها اکنون به نرخهای بالاتر فشار میآورند تا تضمینهای فضایی را تضمین کنند.
داده های اولیه Xeneta نشان می دهد که نرخ ها در آغاز ژوئن افزایش بیشتری خواهند داشت.
DHL از ژانویه در مورد بحران کانتینر هشدار داده است، زیرا از زمان شروع حملات حوثی ها، مسیرهای طولانی تر برای اجتناب از دریای سرخ لازم است. ظروف برای مدت طولانی تری روی آب هستند و در نتیجه برای بارگیری مجدد در دسترس نیستند. در دسترس بودن کانتینرها به دلیل آب و هوای بد که بر عملیات بندری در چین، مالزی و سنگاپور تأثیر گذاشته است، حتی بیشتر کند شده است.
پیش بینی ظرفیت حمل و نقل خاموش بود
بسیاری از کارشناسان لجستیک پس از رکود جهانی حمل و نقل، ظرفیت کافی کانتینر و کشتی را برای رسیدگی به مسائل زنجیره تامین، از دریای سرخ تا کانال پاناما که دچار خشکسالی شده، پیش بینی کرده بودند. اما گوتز آلبراند، رئیس Ocean Freight Americas برای DHL Global Forwarding، به CNBC می گوید که فضای کشتی در بسیاری از خطوط تجاری برای پاسخگویی به تقاضای بازار کافی نیست. آلبراند گفت: “مسیرهای تجاری از آسیا به آمریکای لاتین، مسیرهای اقیانوس آرام، و آسیا به اروپا همگی با محدودیت های فضایی مواجه هستند.” این کمبودها بر مکانهای خاص، برخی از حاملها و انواع خاصی از تجهیزات تأثیر میگذارد.»
او به کمبود کانتینرهای 40 فوتی در بندر چونگ کینگ چین در هفته گذشته اشاره کرد. آلبراند گفت: «با ادامه تقاضای بالا و زمانهای حمل و نقل طولانیتر، ما از نزدیک وضعیت را برای رسیدگی به هرگونه چالش احتمالی زیر نظر داریم.
جودا لوین، سرپرست تحقیقات Freightos، میگوید که در ماه مارس و آوریل، کشتیهای حملکننده اقیانوس میتوانستند از کشتیهای بیکار و همچنین کشتیهای خطوط دیگر برای جبران سفرهای طولانیتر، حفظ حرکت کانتینرها و در بیشتر موارد به حرکت هفتگی استفاده کنند. برنامه. او گفت: «اما این بدان معناست که ظرفیت مازاد در بازار وجود ندارد.
آب و هوای بد در شرق آسیا در پایان ماه آوریل تأخیرهای بیشتری را ایجاد کرد، که یکی از عواملی بود که حاملان اقیانوسی را به نادیده گرفتن برخی از تماسهای بندری یا کوتاه کردن چرخش خود در بنادر مقصد برای جبران زمان سوق داد. این بدان معناست که کانتینرهای خالی کمتری به چین بازگردانده شده است.لوین گفت: «افزایش اخیر تقاضا برای صادرات به خارج از چین، همراه با کاهش تعداد کانتینرهای خالی بازگردانده شده، به این معنی است که حملکنندگان شروع به یافتن تجهیزات خالی در برخی از مراکز صادراتی کردهاند. اگرچه سطح تقاضا بسیار بالا نیست، با ظرفیت کشتیها در حال حاضر نازک شده است، افزایش اخیر تقاضا برای بالا بردن نرخها کافی است و کمبود اضافی کانتینر تنها به افزایش حتی بیشتر آنها کمک میکند.
ترس از رکورد جدید هزینه زنجیره تامین پس از همه گیری
این آخرین دور افزایش نرخ کرایه حملونقل اقیانوسی پس از افزایش قیمت قبلی در اوایل سال انجام شد که طی آن یک “کف آسانسور” با مشخصه لوین 3000 تا 5000 دلار در هر کانتینر تعیین شد. در آن زمان قیمت ها نسبت به یک سال قبل دو برابر بود.
افزایش قیمت لجستیک در نهایت به مصرفکننده منتقل میشود و نرخهای حملونقل سرگیجهآور در طول همهگیری از جمله عواملی بود که توسط فدرال رزرو به عنوان عامل تورم ذکر شد. در یک سری از هشدارهای مشتریان، ارائه دهندگان تدارکات به ارسال کنندگان در سراسر جهان، مانند خرده فروشان بزرگ، در مورد کمبود کانتینر هشدار می دهند.
گروه اورینت استار در یادداشتی به مشتریان هشدار داد: «این روزها شرکتهای حملونقل به دلیل ازدحام طولانیمدت، پروازهای خالی، افزایش تقاضا ناشی از اجرای تعرفههای آمریکای جنوبی و غیره با کمبود جدی تجهیزات مواجه هستند». «بسیاری از محمولهها به دلیل کمبود [تجهیزات] EQ به تأخیر میافتند که منجر به محمولههای سنگین میشود و در نتیجه، فضا در بازار بسیار تنگتر میشود. ما تمام تلاش خود را میکنیم تا حملکنندهها را تشویق کنیم تا هر چه زودتر تحویل کانتینر خالی را ترتیب دهند تا منبع را از قبل اشغال کنند.»
دور جدید افزایش نرخ های عمومی که برای 1 ژوئن تعیین شده است، گروه Orient Star را توصیف می کند که هزینه 1000 دلاری اضافی را به عنوان شرکت های مخابراتی تحت افزایش ناگهانی تقاضا کمی “طمع” نشان می دهد.
MSC، بزرگترین شرکت حمل و نقل اقیانوسی جهان، نرخ های جدید 8000 تا 10000 دلاری را برای کانتینرهای 40 فوتی به ساحل غربی ایالات متحده اعلام کرد که از 15 می تا 31 مه معتبر است.
وان های گفته است که برای “حفاظت از فضا” مبلغی را دریافت خواهد کرد.
طبق یادداشت Honor Lane Shipping به مشتریان، “افزایش نرخ بسیار زیاد” می تواند بازار را به بالاترین سطح جدید پس از همه گیری سوق دهد. HLS به مشتریان نوشت: «در حالی که نرخهای نقدی به افزایش خود ادامه میدهند، ظرفیت خارج از آسیا کماکان کاهش مییابد» و این به شرکتهای مخابراتی اجازه داده است تا «نرخ الماس را … در طول دوره همهگیری» اجرا کنند.
با استناد به تغییر مسیر کشتیها در اطراف شاخ آفریقا به دلیل مشکلات دریای سرخ، 17 درصد از ظرفیت جهانی حمل و نقل کانتینری را تشکیل میدهد، و HLS هشدار داد که لغو یا خالی کردن کشتیها تنها بر فشار افزایش نرخهای حمل و نقل میافزاید.
HLS با اشاره به اینکه پروازهای خالی در ماه مه و ژوئن افزایش یافته است، نوشت: «شرکتهای حملونقل فضای زیادی برای دستکاری ظرفیت دارند.
شرکت تحقیقاتی کشتیرانی دریایی Drewry گزارش داده است که مجموعاً 17 سفر در مسیر اقیانوس آرام بین هفته های 20 (این هفته) تا هفته 24 در تقویم کشتیرانی لغو شده است و قراردادهای فضای موجود را به طور “جدی” به سواحل شرقی ایالات متحده ردیابی کرده است.
HLS گفت که بادهای مخالف به این زودی بهبود نخواهد یافت، زیرا اقتصاد مصرف کننده ایالات متحده همچنان سالم است. با پیش بینی فروش خرده فروشی در سال 2024 در ایالات متحده با افزایش بین 2.5٪ تا 3.5٪، انتظار می رود روند فعلی بازار و وضعیت فضا حداقل تا ژوئن ادامه یابد.
جاناتان گلد، معاون زنجیره تامین و سیاست های گمرکی در NRF گفت: صرف نظر از اینکه عناوین مربوط به اقتصاد چه می گویند، مصرف کنندگان در حال خرید هستند و خرده فروشان مطمئن می شوند که کالاهای خود را برای پاسخگویی به تقاضا در دسترس دارند. او نوشت: “ممکن است ذخیره سازی مجدد به تازگی آغاز شده باشد.”
تأخیرهای مرتبط با حمل و نقل طولانی تر، کمبود کانتینر و آب و هوا تنها به سردرد مدیران تدارکات اضافه می کند، زیرا آنها برای تعطیلات و فصل بازگشت به مدرسه بار را زودتر شروع می کنند. افزایش نرخها به دنبال یک دوره مذاکرات پرتنش در ماه مارس بین فرستندهها و مشتریان بر سر نرخها است که به دلیل تغییر مسیر دریای سرخ و تأثیر ترانزیت طولانیتر ایجاد شد.
مدیران لجستیک در ماه مارس به CNBC گفتند که از ژوئیه تا ژوئن فصل اوج را افزایش خواهند داد تا از تاخیرهایی که ممکن است در نتیجه کاهش سرعت کار یا اعتصاب در ساحل شرقی یا بنادر خلیج در پاییز باشد، جلوگیری کنند. شرکتهای آمریکایی میخواهند اطمینان حاصل کنند که اقلام فصلیشان زودتر یا به موقع میرسند تا در دسترس مصرفکنندگان قرار بگیرند. محصولات دیر رسیدن به این معنی است که محصولات به احتمال زیاد با تخفیف فروخته می شوند. بارگیری اولیه محصولات تعطیلات و بازگشت به مدرسه در جدیدترین بررسی زنجیره تامین CNBC مجدداً تأیید شد.
انجمن بین المللی Longshoremen که نماینده کارگران ساحل شرقی و بنادر خلیج فارس است، یک قرارداد اصلی با اتحادیه دریایی ایالات متحده – که نماینده اپراتورهای ترمینال و حامل های اقیانوس است – دارد که قرار است در 30 سپتامبر منقضی شود، اما تاریخ قطعی است. 17 مه توسط اتحادیه تعیین شد تا قراردادهای محلی مورد توافق قرار گیرد، بنابراین می توان در مورد یک قرارداد اصلی کلی مذاکره کرد.
CNBC دریافته است که هیچ به روز رسانی در مورد پایان مذاکرات محلی وجود ندارد و هیچ جزئیاتی از توافقات آزمایشی وجود ندارد. ILA و USMX اعلام کردند که احتمالاً پس از پایان مذاکرات محلی، جلسات رو در رو برنامه ریزی خواهند کرد. مذاکرات برای قرارداد شش ساله به طور رسمی در ماه فوریه آغاز شد.