هیچ یک ول از همه بايد مسئلهاي را براي جوانان، دانشجويان و دانشآموزان عزيز روشن کنيم که هدف از اين نوشتهها اين نيست که همه بايد حتما براي خود کسبوکار مستقل داشته باشند.
1) اين نوعي تفکر جزيرهاي است که ما طبيعتا موافق آن نيستيم. در اينجا مخاطب ما به جز کارآفرينان، گروههاي مختلف کارمندان، کارگران و ساير عوامل برنامهريزي و اجرايي سازمانهاي بزرگ و کوچک هستند، تلاش ميکنيم آنچه که ميتواند واقعيتهاي دنياي آموزش کسبوکار را ارتقاي کيفيت دهد، در اينجا با شواهد عيني و توصيههاي قابل پيادهشدن، بياوريم.ما باور داريم مهمترين رمز موفقيت در کسب و پيشه، صرفا و منحصرا آموزشهاي کلاسيک علوم بازرگاني و بازاريابي نيست، با توجه به رشد سريع دنياي مجازي کسبوکار ديجيتال به دنبال انقلاب اينترنت، علوم جديدي هم دوشادوش اينها رشد کرده است که البته ريشه در فرهنگ ما هم دارد، آن علم ارتباطات اجتماعي است. کساني که ميگويند براي شروع هر کاري پول لازم است، من سخت با اين مسئله مخالف هستم و با صراحت اعلام ميکنم سرمايه هر کسي دو چيز است: صداقت و ارتباطات.
2) ارتباطات با يک حرکت و کلمه ساده و صميمي آغاز ميشود: سلام…
صاحبان کسب و پيشه يا کارکنان، در هر رده شغلي كه باشند بايد بدانند و باور کنند رفتار درست با مردم و مهربانانه برخوردکردن با مشتري يا ارباب رجوع کليد راهيابي به مرزهاي آرامش و موفقيت است. از سوي ديگر و در راه ارتقاي اين ارتباطات اجتماعي، استراتژي کسبوکار با درپيشگرفتن اطلاعرساني درست و بهموقع، نقش تعيينکنندهاي در تدوين، اجراي موفق و تداوم آن دارد. در کنار اين حفظ و ارتقاي ارتباطات بايد کيفيت عملکرد خودمان را به گونهاي بالا ببريم که هم واحد کسبي، توليدي و خدماتي خودمان که در آن مشغول فعاليت هستيم ارتقا يابد و همه بتوانند از دستاوردهايش منتفع شوند. براي رسيدن به اين هدفها چند کار بايد انجام داد که در زير به آن اشارههاي کوتاه ميکنيم:هميشه در سلامکردن و اداي احترام به هموطن، همشهري، ارباب رجوع و مشتري خود پيشقدم باشيد.
حواستان کاملا به گفتار و کردار خودتان و کارکنان سازمان در قبال همديگر و ارباب رجوع باشد.موقعي که با مشتري صحبت ميکنيد، بهتر است با زبان يا حرکت چشم و بدن به او بفهمانيد که داريد به گفتارش گوش ميدهيد و طوري عمل کنيد که او متوجه شود نظراتش براي شما مهم است. در برخورد با مشتريان، با استفاده از تجارب گذشته و تغييرات انجامشده در شئون جامعه، کاملا مانند حرفهايها عمل کنيد، به ميان حرف طرف مقابلتان نپريد چراکه رفتار شما گستاخانه تلقي خواهد شد و بديهي است که نتيجهاي جز ضرر و زيان مالي و از دستدادن يک يا چند مشتري عايد شما نخواهد شد.تلاش کنيد اعتماد ديگران را به تواناييهاي خود و موسسهتان به دست آورديد و حفظ کنيد، پشت سر رقيبتان يا موسسات موازيکار با خودتان به هيچ عنوان بدگويي نکنيد. سوءتفاهمها و تنشهاي بيدليل و عواقب زيانبارش، صرفا به شما و کسبوکارتان منتقل خواهد شد.به دغدغههاي مشتريان توجه کنيد و با فراهمآوردن فضايي آرام و صادقانه و باز، به آنان اجازه دهيد با خيال راحت واکنش نشان دهند و انتقادها و پيشنهادهاي خود را راحت اعلام کنند.
3) براي رسيدن به اهداف خود در راستاي برنامهريزي انجامشده، به تدريج آموزش مداوم و پيوسته افراد شاغل در سازمانتان را با توجه به تغييرات پيشآمده در روشهاي کسبوکار، شروع کرده تا ضمن کسب مهارتهاي جديد، آنان به اعتماد به نفس لازم هم برسند. بخش بازارشناسي يا همان پژوهش در بازار خيلي جدي گرفته شود، قرار نيست آنچه در ذهن ماست، همان رنگ حقيقت به خود بگيرد.