هیچ یک، ممکن است وقتي به شکل شبانهروزي روي برنامهها و راهبردهاي بازاريابي خود کار ميکنيد، ايده جالب توجه زيادي به ذهنتان نرسد. واقعا موقعيت بدي است. متوجه شدهام وقتي با مشکلي از اين جنس روبهرو ميشوم، بهتر است وقتم را صرف خواندن نکات و پيشنهادهايي در مورد بازاريابي کنم. با اين کار ميتوانم خلاقيت ذهنيام را به کار بيندازم و از مانع ذهني بازاريابي که دچارش شدهام، رها شوم. پيداکردن نکات و پيشنهادهاي خلاقانه بازاريابي کار زمانبري است؛ براي همين در اين مقاله 20 توصيه برتر که در مواقع متفاوت با آنها روبهرو شدم را براي شما فهرست کردهام.
توصيههايي کلي براي بازاريابي
۱- در گروههاي لينکديني که در مورد استفاده صنعت شما هستند، عضو شويد. از آنها ايده بگيريد که مشتريانتان به دنبال چه چيزي هستند و ببينيد که رقيبانتان چه تمهيداتي در نظر گرفتهاند.
۲- قانون 80-20 را فراموش نکنيد؛ 80 درصد از کسبوکار شما از 20 درصد از مشتريانتان حاصل خواهد شد. آيا با مشتريان قديمي يا فعلي خود تماس گرفتهايد؟ اگر نه، امروز روز خوبي براي اين کار است.
۳- توصيهنامه بخواهيد. توصيهنامهها باعث رشد کسبوکار شما ميشوند و اغلب مردم، بيش از آگهيها و پيامهاي تبليغاتي به دوستان و آشنايانشان اعتماد دارند و حرفشان را قبول ميکنند. پس چرا همين الان دست به کار نميشويد و از مشتريان قديمي خود، در صورت رضايتمنديشان، توصيهنامهاي دريافت نميکنيد؟
۴- بازاريابي خود را بسنجيد، بدانيد که چه چيزي کارساز است و چه چيزي نيست. به اين شکل خواهيد دانست که وقتتان را صرف چه چيزي کنيد. کدام کمپين تبليغاتي بيشترين نتيجه را برايتان به همراه داشته است؟ شايد پاسخ شما درست مقابل چشمانتان باشد.
۵- زماني که نشستهايد، دفترچهاي براي برنامهريزي در دست گرفتهايد ولي نميدانيد از کجا شروع کنيد، فقط کافي است شروع به نوشتن کنيد. مطمئنا از ديدن اين که ذهنتان به کجاها کشيده خواهد شد و چه ايدههايي خواهيد داشت، شگفتزده خواهيد شد.
توصيههايي براي بازاريابي محصولات
۱- بازار خود را بشناسيد. اگر مشتريان شما مردم عادي هستند، بايد ويژگيهاي محصول را برايشان تبليغ کنيد و اگر مشتريتان يک شرکت يا صنعت است، بايد مزايايي را که محصولتان برايشان به دنبال خواهد داشت بيان کنيد. با مردم عادي در مورد احساسات صحبت کنيد و با مشتريهاي شرکتي در مورد وقت و پولي که صرفهجويي خواهند کرد.
۲- از سايتهاي اجتماعي مانند اينستاگرام استفاده كنيد و محصولات خود را به نمايش بگذاريد. مطمئن شويد که کيفيت عکسهايتان خوب است و جنس و کيفيت محصولتان را به خوبي نشان ميدهد.
۳- توصيف محصولات ميتواند به شما در جذب مشتري کمک کند. نيازي نيست که هميشه اين توصيفات کتبي باشند. ميتوانيد از تکنولوژي ويدئويي نيز بهره ببريد و تاثيري عميق بر مردم بگذاريد.
۴-کانالهاي بازاريابي خود را ارزيابي کنيد. آيا آنها به مخاطبان واقعي شما دسترسي دارند؟ آيا کانالهاي ديگري نيز وجود دارند که بتوانيد از آنها استفاده بهتري داشته باشيد؟ در مورد اين موضوع فکر کنيد. اگر مخاطبان شما مادراني هستند که به تازگي بچهدار شدهاند، مطمئنا بايد در مکانهاي خاصي به دنبالشان باشيد.
۵- آيا نظرات و رتبهبنديهاي محصولاتتان را گردآوري ميکنيد؟ نظرات نقش تعيينکنندهاي در تصميمگيريهاي بعدي شما خواهند داشت.
توصيههايي براي بازاريابي خدمات
۱- به پيام بازاريابي خود دقت کنيد. چقدر جلب توجه ميکند؟ معمولا کسبوکارهايي که خدمات ارائه ميکنند، زماني نتايج عالي به دست ميآورند که در پيام بازاريابيشان به ارزشي که ارائه ميکنند، اشاره داشته باشند.
۲- آيا مشتريان شما افرادي هستند که براي خانههاي مسکونيشان از خدمات شما استفاده ميکنند؟ انگيزهاي براي خريد بهشان بدهيد. ميتوانيد براي دسترسي منظمتر به اين گونه مشتريان بر اساس کدپستيشان پيش برويد.
۳- فروش خدمات يکي از انواع کسبوکارهاي هميشگي است. فکر نکنيد با يک بار ارائه خدماتتان به يک مشتري، ديگر با او کاري نخواهيد داشت. در بازههاي مختلف زماني ميتوانيد با او تماس بگيريد و نياز او به ارائه مجدد خدمات را جويا شويد.
۴- سعي کنيد در صنعتي که در آن مشغول به کار هستيد، کسبوکارتان را به عنوان يک متخصص معرفي کنيد. در مورد صنعت خود بنويسيد، صحبت کنيد و به تحقيق و تفحص بپردازيد. کاري کنيد که وقتي بحث خدمات موردنظر پيش ميآيد، همه ياد شما بيفتند.
۵- از مشتريان خود بخواهيد در وبسايتتان به بحث، گفتوگو و تبادل نظر بپردازند.
توصيههايي براي بازاريابي ديجيتال و آنلاين
۱- نيازي نيست که در تمام شبکههاي اجتماعي حضور داشته باشيد. اما در شبکههايي که حضور داريد، فعال و همهجانبه کار کنيد.
۲- مطمئن شويد وبسايت شما نمايانگر حرفهايبودن و پيامي درست از کسبوکار شما باشد. مهمترين نکتهاي که بايد در نظر داشته باشيد اين است که فرم نظرات وبسايت شما فعال بوده و قالبي که از آن استفاده ميکنيد، موبايل فرندلي باشد.
۳- از متنها و محتوايي جذاب و درگيرکننده استفاده کنيد. وقتي خودتان رغبت نکنيد وبسايتتان را بخوانيد، چرا ديگران بايد وقتي براي خواندن آن اختصاص دهند؟
۴- روي سئوي وبسايت خود کار کنيد و طرز استفاده از متاتگها و کلمات کليدي را بياموزيد. در شبکههاي اجتماعي نيز با استفاده از هشتگ پستهاي خود را محبوب کنيد.
۵- بنويسيد. بنويسيد. بنويسيد. محتوا به عنصر بسيار مهمي در بازاريابي آنلاين تبديل شده است. اگر قدرت نويسندگي نداريد، شخص ديگري را براي اين کار پيدا کنيد.