هیچ یک ،وقتي نام تعدادي از موفقترين کارآفرينان مشهور در شبکههاي اجتماعي را از شما ميپرسند، ميتوانيد نام ريچارد برانسون را در بسياري از ليستها و در نزديکيهاي صدر جدول بيابيد. او با داشتن بيش از هفت ميليون فالوئر در توئيتر، 9 ميليون فالوئر در لينکدين و نزديک سه ميليون طرفدار در فيسبوک، مانند مارک کابن و الون ماسک، تبديل به يکي از برجستهترين مديران در شبکههاي اجتماعي شده است. اما اين موفقيت در شبکههاي اجتماعي فراتر از داشتن طرفدار و فالوئر است. برانسون در چندين شبکه اجتماعي فعاليت ميکند که در ارتقاي او به بالاي ليست تاثير زيادي دارد. او اين چهار شيوه را به منظور ايجاد يک رهبري فکري، تقدميافتن بر ديگران و بزرگترکردن روابط در شبکههاي اجتماعياش، دنبال ميکند.
۱- با افراد مختلفي ارتباط برقرار ميکند.
برانسون براي گفتن ماجراها و سرگرمساختن کاربران و ايجاد يک حس عميق در ميان طيف وسيعي از طرفدارانش، اصولي را با موفقيت به کار ميبرد. کاربران امروزي شبکههاي اجتماعي زرنگتر از گذشته هستند. در چند سال گذشته پيامهاي بازاريابي استانداردي براي افراد به طور ناشناس فرستاده ميشد که در ابتدا موجب سرگرمشدن آنها ميشد در حالي که اکنون کاربران شبکههاي اجتماعي انتظار دارند که ارتباطهايي حقيقي داشته باشند. به رغم حجم وسيعي از فالوئرهايي که برانسون دارد، او تقريبا هر روز قادر است به برخي از پيامهاي توئيترش پاسخ دهد. علاوه بر آن، اغلب تصاوير شخصي و همين طور مطالبي را به توئيترش اضافه ميکند. در اينجا اصل بهخصوصي وجود دارد که بايد به آن توجه کنيد:برانسون معمولا خودش مطالب و عکسهايش را در شبکههاي اجتماعي ميگذارد. اگر تيمي داشته باشيد که به جاي شما مطالبتان را بهروز کند، در اين صورت به سختي ميتوانيد در شبکههاي اجتماعي، روابطي حقيقي برقرار سازيد. ارتباطات هوشمندانهاي که امروزه در شبکههاي اجتماعي برقرار است اغلب ميتواند بگويد که چه زماني يک مطلب به وسيله تيم آن فرد گذاشته شده است. برانسون اين نکته را دريافت که موفقيت اجتماعي نياز به اعتبار دارد؛ از اين رو در برنامههاي روزانهاش، به شبکههاي اجتماعي اولويت داد.
۲-از شبکههاي اجتماعي براي بازديد بيشترِ وبسايت اصلياش استفاده ميکند.
در حالي که ممکن است اميدوار به يادگيري چگونگي داشتنِ روابط محکمتر در شبکههاي اجتماعي باشيد، بهتر است بدانيد که هر تجارتي در نهايت براي فروشِ بيشتر، خواهناخواه وارد شبکههاي اجتماعي خواهد شد. بهروزکردن يک مطلب با محتواي «حس خوب» ممکن است باعث سرگرمشدن فالوئرهاي شما شود اما به خودي خود موجب ميشود که تعداد بازديدگان وبسايت اصلي شما بالا برود و همان فالوئرها باعث شوند که فروشتان افزايش يابد. ميتوان گفت فيسبوک و گوگل اصليترين عواملِ بالارفتنِ بازديدکنندگان وبسايتها هستند. برانسون، اعتبارِ محتواي وبسايت اصلياش را در ارتباط با استراتژي شبکههاي اجتماعياش ميداند. او با لينکدادن مطالب وبسايتِ اصلي خود در توئيترش که حدود هفت ميليون فالوئر دارد، تعداد بازديدکنندگان وبسايتاش را افزايش ميدهد.
۳- مطالب سرگرمکنندهاي را به اشتراک ميگذارد.
واينر چاک، يکي از متخصصان شبکههاي اجتماعي و پرفروشترين نويسنده در فهرست نيويورکتايمز، درکتابش به نام «کار، کار، کار، قلاب صحيح» معتقد است که براي فالوئرها در شبکههاي اجتماعي بايد مطالب سرگرمکنندهاي ارائه داد. برانسون نيز چه با عکسي بامزه، چه با يادداشتي جذاب يا ماجرايي شخصي، اين اصل را رعايت ميکند و مطالبي را به اشتراک ميگذارد که از آنها لذت ميبرد. البته مهمتر از آن، او مطالبي را در صفحهاش ميگذارد که ميداند فالوئرهايش از آنها لذت ميبرند.همان طور که افزايش تعداد بازديدکنندگان وبسايتتان براي رشد تجارت، امري مهم است، به اشتراکگذاشتن يک مطلب به منظور لذتبردن فالوئرها نيز داراي اهميت است از آنجا که باعث ميشود تعادلي در مطالب تجارتمحور شما به وجود بيايد؛ همزمان باعث افزايشدادن فالوئرهاي احتمالياي ميشود که به کيفيت مطالبتان اعتماد خواهند کرد.
۴- از نظرات مشتريان استقبال ميکند.
برانسون متوجه شد که فعالبودن در شبکههاي اجتماعي -و به دست آوردن مزاياي بالقوه يک حضور اجتماعي قوي- به معني آسيبپذيربودن در برابر نظرات منفي مشتريان است. او به جاي اينکه از اين بازخورد اجتماعي پرهيز کند، به استقبال آن ميرود. در جايي ميگويد:من از خواندن بازخوردهاي شبکههاي اجتماعيام، لذت ميبرم. اين شبکههاي ميتوانند روش خوبي براي فهميدن بازخورد محصولات و خدماتمان باشند و همچنين ميتوانند به عنوان راهي فوقالعاده براي الهامگرفتنِ ايدههاي جديد به کار گرفته شوند.برانسون از طريق هشتگ #از -ريچارد- بپرس در بخش پرسش و پاسخِ توئيترش و همچنين از طريق تعاملات روزمرهاي که دارد، مکالماتِ صريحي با فالوئرهايش درباره طيف وسيعي از موضوعات انجام ميدهد. او به جاي آنکه رويکردي خصمانه داشته باشد، رويکردي اجتماعي در ارتباط با فالوئرهاي توئيترش دارد.