هیچ یک،تيم بري، کارآفرين، برنامهريز کسبوکار و سرمايهگذار: اولين باري که در اواخر دهه 70 شروع به کار با بيزنسپلن کردم، برنامهها طولانيتر و پيچيدهتر از برنامههاي امروزي بودند. شايد اين موضوع به اين خاطر باشد که امروزه برنامه کسبوکار رواج بيشتري دارد و تقريبا به وسيله هر کسي و در هر زمينه شغلي مورد استفاده قرار ميگيرد. شايد هم سرمايهگذاراني که بايد اين برنامهها را بخوانند، جريان سادهنويسي را ايجاد کردند. يا ممکن است مردم صرفا به دليل کمبود وقت به سادهنويسي روي آورده باشند!هر دليلي که داشته باشد، جريان موجود در برنامههاي کسبوکار امروزي به اين شکل است که صاف میروند سر اصل مطلب. راهبرد «ساده بنويس تا سريع خوانده شود» مهمترين نکته در اين برنامههاست. اگر ميخواهيد که مردم بيزنسپلن شما را بخوانند، مهمترين نکتهاي که بايد رعايت کنيد اين است که ساده بنويسيد. کلمات ساده انتخاب کنيد و برنامهتان را کوتاه نگه داريد.اما سادهنويسي را با تفکر ساده اشتباه نگيريد. دليل سادهنويسي شما اين است که ايدهتان را هنوز به طور کامل پرورش ندادهايد. بلکه شما ساده مينويسيد تا نظراتتان را به سادگي به شخصي که آن را ميخواند منتقل کنيد.حال، با در نظر داشتن اين موارد، به ويژگيهاي مهم سادهنويسي ميپردازيم:نثر سادهاي داشته باشيد. برنامههاي کارآمد به آساني خوانده ميشوند. شما بايد اين برنامهها را به اشخاصي بدهيد که هنگام صحبت با تلفن يا ارسال ايميل نگاهي به برنامهتان نيز مياندازند. نثر قلمبهسلمبه را براي نوشتن رمانهاي آيندهتان کنار بگذاريد! زماني که برنامه کسبوکار مينويسيد، نکات زير را در نظر داشته باشيد:از جملات طولاني و پيچيده استفاده نکنيد؛ مگر آن که هدف خاصي داشته باشيد.از کلمات مخفف، اصطلاحات خياباني و کلمات چندمعنايي استفاده نکنيد؛ همه نميدانند که «س.ن.ب.ک.ک.» به معناي «ساده نويسي برنامه کسبوکار» است!از لغات رايج استفاده کنيد.از بولتپوينت استفاده کنيد. بولتپوينت به خواننده اجازه ميدهد تا اطلاعات مهم را با سرعت بيشتري دريافت کند.کوتاه بنويسيد. طول متوسط بيشتر برنامههاي کسبوکار نسبت به گذشته خيلي کوتاهتر شده است. شايد بخواهيد به منظور متقاعدکردن ديگران 20 تا 30 صفحه توضيحات به علاوه 10 صفحه ضمايمي مانند پروژهها، رزومه مديريتي و ساير جزييات بنويسيد. اما بدانيد که اگر برنامه کسبوکارتان حدود 40 صفحه باشد، پس به درستي خلاصهاش نکردهايد. البته استثناهايي هم وجود دارد. اخيرا برنامه کسبوکاري ديدهام که متعلق به يک کافيشاپ بود. آنها عکسهايي از محل احداث، منوها و نقشهها نيز در برنامهشان گنجانده بودند.اين ويژگيهاي گرافيکي باعث طولانيترشدن برنامهشان شده بود، اما در عين حال بر ارزش آن نيز افزوده بود.از چارتهاي کسبوکار استفاده کنيد. کاري کنيد که اعداد و ارقام مهمتان به سرعت پيدا و درک شود. از جدولها و چارتهاي ساده استفاده کنيد تا مهمترين آمارهايتان را به رخ بکشيد. همچنين:از چارتهاي دوبعدي استفاده کنيد، نه سهبعدي. خواندن چارتهاي دوبعدي معمولا کار آسانتري است. مطمئن شويد که اعداد به خوبي نشان داده شدهاند.از چارت کيکمانند استفاده کنيد تا سهم خود را از بازار نشان دهيد.متن خود را به خوبي ويرايش و زيباسازي کنيد. شما بايد علاوه بر انتخاب مناسب کلمات، شکل ظاهري متن خود را نيز زيبا و ساده کنيد. توصيههاي زير را بخوانيد:متنتان را فقط با دو فونت بنويسيد. فونتي که براي نوشتن تيترها به کار ميبريد، بايد فونت ساده sans-serif مانند Arial و Tahoma باشد. فونت مورد استفاده در متن نيز بهتر است B Nazanin باشد.از فونتهاي ريز دوري کنيد. تنها برخي از فونتها در اندازه 10 به خوبي نمايش داده ميشوند. بهتر است از اندازه 11 يا 12 استفاده کنيد.بين مطالب و براي جداسازي چارتها از مطالب فاصله در نظر بگيريد. هر وقت شک داشتيد به صفحه بعد برويد.برنامه کسبوکار خود را چندين بار بخوانيد و اشتباهات لغوي و گرامري را بر طرف کنيد. مطمئن شويد اعدادي که در چارت به کار بردهايد با اعدادي که در متن وجود دارند، همخواني دارند.