هیچ یک،وبسايتهاي مختلف بسته به نوع مخاطبانشان، اهداف مختلفي دارند. بعضي از وبسايتها به سمت فروش محصولات حرکت ميکنند و بعضي ديگر به سمت ارائه اطلاعات عملي، در حالي که بعضي ديگر فقط براي سرگرمي هستند. اجازه دهيد نگاهي به برخي از انواع مختلف وبسايتهايي که در حال حاضر وجود دارند، بيندازيم.
هدف از وبسايتهاي آموزنده/ اطلاعات عملي
هدف از يک وبسايت اطلاعاتمحور انتقال اطلاعات خاص و مفيد به يک کاربر/مخاطب خاص است به طوري که خواننده مطالب جديد ياد بگيرد يا يک موضوع را بهتر درک کند. اين وبسايتها بيشتر حول مطالب عمليتر فعاليت ميکنند و ممکن است شامل عباراتي مانند «چگونه»، راهنمايي و ترفندها، تعمير و نگهداري، اطلاعات پشتيباني، دستورالعملها و… باشند.
هدف از وبسايتهاي سرگرمکننده
اين وبسايتها اطلاعات سرگرمکننده را براي بازديدکنندگان به نمايش ميگذارند. مجلات آنلاين، وبسايتهاي شايعهگرا، اخبار افراد مشهور، اخبار تفريحي، فيلم، هنر، وبسايتهاي طنزآميز و… اين وبسايتها براي هدايت آسان طراحي ميشوند و اغلب به منظور بازگشت دوباره کاربران براي مشاهده اطلاعات بيشتر بهروزرساني ميشوند. اين وبسايتها با استفاده از محتواي پويا مانند فيلمها، پادکستها، اسلايدشوها و… ميتوانند جذابتر شوند.
هدف از وبسايتهاي تجارت الکترونيک
هدف از وبسايتهاي تجارت الکترونيک فروش محصولات به کاربران است. بيشتر وبسايتهاي موفق به دقت براي دستيابي به درصد بالاي فروش برنامههاي خود را بهينه ميکنند. براي دستيابي به وبسايتهاي تجارت الکترونيک موفق، نياز به ادغام آخرين روشهاي آنلاين و تکنيکهاي تشويق براي خريد بيشتر است كه ثابت شده است و اينكه اگر يک ببينده خريد کند چقدر شانس آن را افزايش ميدهد. المانهاي خيلي مهمي که يک وبسايت تجارت الکترونيک موفق بسازيد وجود دارد مانند از بينبردن اصطکاک در طول پروسه فروش، ايجاد بخش تسويهحساب راحت، آسان و سريع، جذابکردن وبسايت، تشويق کاربران براي فروش بيشتر در قسمت محصولات مرتبط، انگيزهدادن به خريداران، کاهش سبد خريد رهاشده، پرورش خريداران گذشته با تشويق به خريد دوباره، بازاريابي مجدد براي بازديدکنندگان گذشته که هنوز خريدي انجام ندادهاند، استفاده از گزينههاي پرداخت صحيح، داشتن طراحي آماده براي موبايل و…
هدف از وبسايتهاي تجاري مبتني بر خدمات
هدف از وبسايتهاي تجاري مبتني بر خدمات، متقاعدکردن بازديدکنندگان وبسايت براي لزوم تبديلشدن آنها به مشتريان براي استفاده از خدمات شرکت است. در صورتي که شرکت اعتمادسازي از خود را به خوبي انجام دهد و خدمات ارزندهاي را در بازار هدف ارائه دهد، به زودي جايگاه خود را در ميان مشتريان پيدا خواهد کرد.
بازديدکنندگان ارائهدهندگان خدمات بالقوه را قبل از اينکه هيچ تماسي بگيرند با مرور وبسايتهايشان، مشاهده ميکنند. طي اين فرآيند، آنها در تلاش هستند براي پيداکردن بهترين شرکتي که بتوانند نيازهاي خاص خود را برآورده کنند. آنها در تلاش هستند كه بدانند شرکت مورد نظر چقدر حرفهاي است، کيفيت کاري که آنها دريافت ميکنند به چه شکل است، آيا ارائهدهنده شهرت خوبي دارد و اينکه شرکت چه مدت در اين کسبوکار فعاليت داشته و… . بازديدکنندگان ميتوانند به وسيله ارائه اطلاعات و مقالاتي که ارسال ميكنند مانند نمونه کار بصري از ويدئوها، تستيمونيال مشتريان و… کمک شوند.
هدف از وبلاگها
هدف از وبلاگ فراهمکردن بهروزرساني سايت يا صفحه وب به صورت منظم است، به طور معمول اين کار از سوي شخص يا گروهي کوچک انجام ميشود که در يک سبک رسمي يا محاوره نوشته شده است. وبلاگها ميتوانند خيلي آسان با استفاده از تعدادي از سرويسهاي رايگان، مانند بلاگفا آنلاين شوند. وبلاگهاي شخصي و حرفهاي بسياري وجود دارد.
نتيجهگيري
حال شما با در نظرگرفتن اهداف کاري يا اطلاعرساني که داريد بهتر است کدام يک از انواع وبسايت را براي خود انتخاب کنيد؟