هیچ یک ،به شما تبریک میگوییم که میخواهید کسب و کارتان را توسعه دهید. ایده عالیتان جواب داده و حالا به افرادی خبره نیاز دارید. با این حال بیشتر کسب و کارهای نوپا نمیدانند که چطور باید به بهترین شکل ممکن روند استخدامی را انجام دهند. این موضوع واقعا تاسف برانگیز است زیرا اهمیت بسیار زیادی دارد. در هنگام شروع کار احتمالا فقط به چند نفر معدود احتیاج دارید، نه یک ارتش! پس بهتر است که فقط بهترین کارمندان را استخدام کنید. اما بسیاری از کارآفرینان از این موضوع هراس دارند. اما این نوع تفکر باید تغییر کند. بنیانگذاران نباید از جایگاه دفاعی به کسب و کار بپردازند. هیچگاه فکر نکنید که کسب و کارتان هنوز آنقدر خوب نیست که بتوانید مستعدترین افراد را استخدام کنید. در عوض، باید بدانید که باید از موضع قدرت به کارتان ادامه دهید. شما باید این ذهنیت را داشته باشید که محصول یا خدماتتان آنقدر ویژه و نایاب است که میتوانید بهترین افراد را در تیم خود داشته باشید. در مورد استخدام چند نکته را باید رعایت کنید:
1_همیشه در حال استخدام باشید.
من همیشه به دنبال استعدادهای مختلف بودم و معمولا یکی دو فرد آماده به کار داشتم که برای موقعیتهای ضروری میتوانستم آنها را به کار بگیرم. این کار را از مگ ویتمن یاد گرفتم؛ کسی که میدانست eBay در حال رشد است و در حالی که فعلا نیازی به کارمند جدید ندارد، به زودی باید افرادی را استخدام کند. این موضوع گاهی ممکن است تنشزا باشد؛ زیرا کارمندان میخواهند کاری انجام دهند و اگر موقعیت شغلی مشخصی نداشته باشند، فقط باید روی پروژههای خاص متمرکز شوند. اما این مشکل نیز معمولا خیلی زود و با ایجاد نقشهای جدید کاری حل میشود.
2_فرآیند استخدام را در دست بگیرید.
فرآیند استخدامی فقط وظیفه مدیر منابع انسانی نیست. شاید اصلا دپارتمان و مدیر منابع انسانی نداشته باشید. استخدام کردن وظیفه خودتان است. برای این کار زمان و توجه خاصی قائل شوید. زمانی که به عنوان مدیرعامل شرکت LiveOps کار میکردم، یکی از مدیران یکی از بزرگترین شرکتهای طرف قرارداد ما پیشنهاد کرد که با مایک برگلسون، کارآفرین با استعدادی که به تازگی شرکتش را فروخته بود، دیداری داشته باشم. برایش چندین ایمیل فرستادم و در نهایت زمانی که پاسخ داد، از او خواستم به ما بپیوندد، اما او نپذیرفت. با این حال توافق کردیم که با یکدیگر در تماس باشیم. زمانی که شرکت WIN را تاسیس کردم، مایک ابراز تمایل کرد که به عنوان شرکت وابسته به ما بپیوندد. او موافقت کرد که برای یکی از شرکتهای وابسته ما خدمات مشاوره ارائه کند و ما نیز توافق کردیم که شرکت او نیز به یکی از شرکت های وابسته ما تبدیل شود. کمی بعد، با او در مورد ایدهام در زمینه راه اندازی شرکت خدمات مشاوره صحبت کردم و چند ماه بعد، به همراه او ایدهام را عملی کردم. درسی که از این داستان طولانی میگیریم این است که شما باید همیشه به دنبال افراد با استعداد باشید و منتظر نمانید تا دپارتمان منابع انسانی تان این افراد را به شما معرفی کند.
3_به خوبی با مردم رفتار کنید.
خودخواه یا مغرور بودن به شما آسیب میزند. بله، این شمایید که تصمیم میگیرید شخصی به تیم شما بپیوندد یا خیر، اما هیچ دلیلی ندارد که آنها را در طول فرآیند خجالت زده و شرمگین کنید. به تازگی یکی از دوستانم مصاحبه استخدامی خیلی بدی را گذرانده و در موردش با دوستش صحبت کرده است. از قضا شرکت موردنظر با دوست این فرد تماس میگیرد تا در مورد همان موقعیت شغلی با او صحبت کند اما این فرد حتی به آنها فکر نمیکند زیرا از قبل میداند که آنها چگونه رفتاری دارند. با همه با وقار و احترام رفتار کنید و نظرات مفیدی به آنها ارائه دهید. کاری کنید که همه با احساسی خوب از پیشتان بروند و آرزو کنید که باز هم در آینده با یکدیگر تماس داشته باشید. ما این موضوع را در شرکت WIN نیز انجام میدهیم. به دلیل نوع کار، باید به افرادی زیادی پاسخ منفی بدهیم اما این کار را چنان مهربانانه انجام میدهیم که همان افرادی که «نه» شنیده اند، مشتریان دیگری را نیز به ما معرفی میکنند!
4_شخصا دست به کار شوید.
خودتان را پشت مردم یا فرآیند موردنظر مخفی نکنید. شاید با مخفی شدن و سپردن فرآیند استخدام به دیگران خود را از شر «نه» گفتن به مردم خلاص کنید، اما این کاری انسانی نیست. اعتبارتان را حفظ کرده و به شکلی انسانی با کاندیداهای استخدامی رفتار کنید.
5_به دنبال افراد مناسبی باشید تا شرکتتان پیشرفت کند.
در پی افرادی نباشید که شباهت زیادی به شما دارند. به دنبال مهارتها و نوع شخصیتی باشید که به آن نیاز دارید؛ افرادی که متناسب فرهنگ شرکتی شما باشند. گول نامهای بزرگ را نخورید. این که شخصی در شرکتی بزرگ کار کرده باشد دلیل خوبی برای مناسب بودنش برای شرکت شما نیست. شاید اصلا او نقش مهمی در آن شرکت بزرگ نداشته یا جزو افرادی بوده که شرکت عذرشان را خواسته است.افرادی را که بیش از حد به پول اهمیت میدهند، نپذیرید. اگر کاندیدای موردنظر شما حقوق بالایی درخواست کرده است، باید به دقت بسنجید که آیا مهارتهای او متناسب با این میزان حقوق هست یا خیر.
6- کاری کنید که همه عاشق کار کردن در محیط کاری شما شوند.
شرکتتان را به جایی تبدیل کنید که مردم برای کار کردن در آنجا سر و دست بشکنند. دستاوردها، آموختهها و نوع رفتارتان با کارمندان نوع محیط کاریتان را تعریف میکنند. چطور میخواهید مردم را جذب و حفظ کنید؟
اهداف بزرگ داشته باشید. فروتن باشید و هیچگاه از بهتر شدن دست نکشید. به کارمندانتان اهمیت دهید. مثل اعضای خانوادهتان به آنها احترام بگذارید. کاری کنید که وقتی کارمندان سابقتان به شما فکر میکنند، آن را بهترین و رضایت بخش ترین شغلی بدانند که تا به حال داشتهاند.