هیچ یک ،رئیس خوب بودن کار آسانی نیست. درحالی که خصوصیات بسیاری وجود دارد که میتواند شما را به رئیسی خوب تبدیل کند، ویژگیهایی نیز وجود دارند که میتوانند از شما رئیسی وحشتناک بسازند. اگر در گذشته رئیس بدی داشتهاید، احتمالا این را میدانید که کارمندان در چنین شرایطی هیچ تمایلی برای ارائه عملکردی خوب ندارند. متاسفانه، بسیاری از کارفرمایانِ وحشتناک حتی متوجه نمیشوند که در حال سخت تر کردن شرایط برای کارمندانشان هستند. و به علت این بی خبری، نه تنها به کارمندان آسیب میرسانند، بلکه کسب و کار خود را نیز به خطر میاندازند. اما اگر شما نیز رئیس بدی باشید، چگونه باید متوجه این موضوع شوید؟ ممکن است قوانین و مقررات در دفترکارتان به خوبی رعایت شود اما هنگامی که میبینید کارمندان به دلیل ترس از صحبت کردن، پیشرفتی در کار ندارند، واقعا متوجه مشکلات میشوید. بنابراین به عنوان رئیس بد باید چه کاری انجام دهید؟ در اینجا تعدادی از هشدارهای رایجی را بیان میکنیم که اگر به آنها توجهی نشود، میتوانند خود به یک مشکل بدل شوند.
1- عدم اعتماد به کارمندان
گاهی اوقات وحشتناک بودن کارفرمایان به دلیل آن است که فکر میکنند خیلی خوب میتوانند کارهای خاصی را انجام دهند یا همه کارها را به عهده کارمندانشان میاندازند. این رفتاری فوق العاده ناامیدکننده و غیر مسئولانه است اما فقط وقتی رفتار بدی تلقی میشود که کارفرما بخواهد همه کارها را خود انجام بدهد. هنگامی که یک رئیس بخواهد در هرکاری دخالت و به کارمندانش کمک کند، حتی زمانی که آنها به کمک او احتیاجی نداشته باشند(یا حتی بدتر از آن، بخواهد درباره موضوعی که ازآن اطلاعی ندارد، نظر بدهد)، ممکن است کارمندان به سختی بتوانند به کارشان ادامه دهند. اگر رئیسی هستید که مشغله زیادی دارید و وقت سرک کشیدن به کارمندانتان را ندارید، باید انتظاراتتان را به روشنی بیان کرده و از همان اول کار افرادی را استخدام کنید که میتوانید به آنها اعتماد کنید. حتی اگر در هنگام کمک به دیگران نیت خوبی داشته باشید، باز هم باید بدانید که این نیات ممکن است دیگر مفید نباشد و فقط سرعت کار را پایین بیاورد. عدم کنترل ممکن است برای برخی از افراد کار سختی باشد، اما چنانچه افراد صحیحی را در تیم خود به کارگرفته باشید، کارها بسیار هموارتر انجام خواهد شد.علاوه بر آن، زمانی که کارمندان احساس کنند به آنها اعتماد شده است، احتمال بیشتری دارد که بخواهند نظرات جدیدی ارائه کنند، ریسک پذیر شوند و در نقش خود پیشرفتی داشته باشند.
2- احترام نگذاشتن به حریم شخصی کارمندان
این عادت خاص به اشکال متفاوتی ظاهر میشود. به عنوان مثال، هنگامی که درهر ساعت غیرکاری از روز یا هر روزی از هفته با کارمندانتان تماس بگیرید. یا ممکن است انتظار داشته باشید که او فراتر از حد معقول و منطقی بر روی کارش انرژی و وقت بگذارد.شکلهای دیگری نیز برای اعمال فشار بر روی کارمندانتان وجود دارد که بدون ایجاد تنفر یا خستگی میتوانید کار بیشتری از آنها بخواهید. اگر کارمندی حین خستگی یا بیماری جسمی و روحی کار کند، هیچ فایده ای برای کسی ندارد.
البته رئیسهایی نیز وجود دارند که حریم شخصی کارمندانشان را رعایت نمیکنند، حال آنها را بد میکنند، رفتار مناسبی با کارمندان ندارند و فشار زندگی شخصی خود را بر سر کارمند خود خالی میکنند. این کارفرمایان معمولا کارفرمایانی خودشیفته، بدنام و متکبر هستند و از کارمندان خود حمایت نمیکنند.
3- امر و نهی کردن به کارمندان
هنگامی که میخواهید درباره مهارتها و خصوصیات یک رئیس خوب صحبت کنید، باید توجه زیادی به ارتباطات داشته باشید.زمانی که کارفرمایی نتواند ارتباط روشنی با کارمندان خود برقرار کند از طریق ایمیل، چهره به چهره یا پیامک ممکن است کارمند سردرگم شود. در چنین شرایطی کارمندان وقتشان را صرف انجام کاری میکنند که نیازی به انجامش نیست و یا کار مهمی را به خوبی یا در زمان مقرر انجام نمیدهند.بعضی از کارفرمایان نیز خواسته هایشان را بر سر کارمندان فریاد میزنند و به همین دلیل افراد در صورت نیاز به کمک یا توضیح بیشتر نمیتوانند درخواستی از رئیسشان داشته باشند. در چنین شرایطی، حتی اگر کار موردنظر به سرانجام برسد، کارمند نمیتواند رشد و پیشرفتی داشته باشد.با ایجاد محیطی راحت و ارتباطی باز با کارمندان، نه تنها کارمندان کارها را به درستی و به راحتی انجام خواهند داد، بلکه محیطی سالم تر و جذاب تر به وجود خواهد آمد.علاوه بر این، داشتن محیط کاری جذاب و سالم مزایای زیادی دارد که از جمله آن میتوان به رضایت بیشتر کارمندان و استرس کمتر اشاره کرد.
4- عدم قدرشناسی نسبت به کارمندان
به رسمیت شناختن کارمند امر مهمی است اما بسیاری از کارفرمایان به مزایای این امر توجهی نمیکنند. قدردانی یا تلاش به اذعانِ مسئولیت دشواری که کارمند در پروژهای به عهده گرفته، اعتماد به نفس بیشتری را به او داده، عملکردش را بهتر میکند و روابط حرفه ای را ارتقا میبخشد.