هیچ یک ،جمله کلیشهای و مشهوري وجود دارد که میگوید: اگر ترافیک بیشتری داشته باشید، فروش بیشتری خواهید داشت.البته خیلی از بازاریابان اینترنتی این جمله را نفی میکنند و راه درآمد بیشتر را ترافیک بیشتر نمیدانند اما امروز قصد داریم مدلی را بررسی کنیم که در آن ترافیک بیشتر نیز باعث افزایش درآمد میشود.در بازاریابی اینترنتی بحث مهمی به نام نرخ تبدیل یا conversion rate وجود دارد که نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت شما را به خریدار به صورت درصد نشان میدهد. یعنی اگر سایت شما 100 بازدیدکننده دارد و از این 100 نفر يك نفر از شما خرید کند، نرخ تبدیل شما يك درصد است. یکی از روشهای افزایش درآمد که خیلی از مارکترهای اینترنتی در مورد آن صحبت میکنند بهبود نرخ تبدیل در سایت است، یعنی سایت را طوری بهبود ببخشیم که درصد خریداران به نسبت بازدیدکنندگان افزایش یابد. اما بهبود نرخ تبدیل کار چندان راحتی نیست و به المانهای خیلی زیادی بستگی دارد.
میزان درآمد شما و ترافیک ورودی چه ارتباطی با هم دارند؟
همانطور که توضیح دادیم نرخ تبدیل یکی از مولفههای بسیار مهم در میزان درآمد شما از سایت است. حال میزان ترافیک چه تاثیری بر درآمد دارد؟ فرض کنید فروشگاه شما شامل کالاهایی با قیمتهای مختلف است و میانگین هر سفارش حدود 50هزار تومان است (میانگین هر سفارش را با AOV نمایش میدهند که مخفف average order value است). همچنین میزان بازدید ماهانه شما نیز 10 هزار نفر است و نرخ تبدیل يك درصد است. نرخ تبدیل يك درصد یعنی اگر ماهانه 10 هزار بازدید دارید تقریبا 100 نفر از شما خرید میکنند که در این مورد 100 خرید 50 هزار تومانی که در نهایت پنج میلیون تومان در ماه درآمد شما از این میزان ترافیک و نرخ تبدیل است. حالا فرض کنید میزان بازدیدکننده شما در ماه 15هزار نفر باشد. میزان فروش شما با نرخ تبدیل يك درصد تقریبا 150 خرید است که با توجه به میانگین قیمت 50 هزار تومان درآمد شما در این حالت 5/7میلیون تومان میشود. در واقع در اینجا فرمولی به شکل زیر تعریف میشود:
(Traffic x conversion rate) x AOV = estimated monthly revenueکه اگر اعداد بالا را در این فرمول قرار دهیم:(10000 x 0.01) x 50000t = 5000000 millionدر قسمت بعدی ما فقط ترافیک سایت را به پنج هزار نفر افزایش دادیم پس:
(15000 x 0.01) x 50000t = 7500000 millionپس با افزایش پنج هزار بازدیدکننده در ماه توانستیم 5/2 میلیون تومان درآمد خود را افزایش دهیم.البته این اعداد کاملا تقریبی است و با هر افزایش ترافیکی نرخ تبدیل ثابت نمیماند و ممکن است تغییر کند.
البته شما میتوانید به جای اینکه روی افزایش ترافیک سرمایهگذاری کنید نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید که البته بهبود نرخ تبدیل کار دشوارتری است.فرض کنید در این مورد آزمایشی ما نرخ تبدیل را از يك درصد به 5/1 درصد بهبود بخشیدیم:
(10000 x .0.015) x 50000t = 7500000 millionهمانطور که مشاهده کردید با بهبود نرخ تبدیل از يك درصد به 5/1درصد نیز درآمدی مشابه افزایش پنج هزار نفری ترافیک داریم اما این را در نظر داشته باشید که بهبود نیمدرصدی نرخ تبدیل به سادگی افزایش ترافیک نیست.نتیجهگیری:برای افزایش درآمد از طریق سایتتان میتوانید یکی از دو روش افزایش ترافیک یا بهبود نرخ تبدیل را امتحان کنید اما به نظر من برای شروع ابتدا، افزایش ترافیک در ماه را امتحان کنید چون نتایج خیلی سریعتری برای شما دارد. برای افزایش ترافیک میتوانید سایتهایی را که بازار هدف مرتبطی با کسبوکار شما دارند پیدا کنید و در آنها تبلیغ دهید.