هیچ یک،من به عنوان یک سرمایهگذار با پیشنهادهاي خیلی زیادی روبرو میشوم. بسیاری از آنها پیشنهادهاي وحشتناکی هستند و سرمایهگذاران هیچ تمایلی به مشارکت در آنها ندارند. در ادامه به ده اشتباهی اشاره میکنم که در برخی کسبوکارهای نوپا دیدهام؛ اشتباهاتی که باعث شده منِ سرمایهگذار هیچ علاقهای به همکاری با آن ایده و استارتآپ نداشته باشم.
1- کسبوکار موردنظر بیش از حد کوچک است.
بسیاری از ایدههای کسبوکار به بازارهایی مرتبط هستند که بسیار کوچک هستند. سرمایهگذاران به دنبال شرکتهایی هستند که پتانسیل رشد دارند و میتوانند بازدهی بالایی به ارمغان بیاورند. سرمایهگذاران حرفهای به دنبال «کسبوکار سوپراستار» بعدی هستند، نه کسبوکارهای معمولی و نه چندان جالب. فکرکنید و ببینید که برخی کسبوکارها چطور به ستاره دنیای تجارت تبدیل شدهاند و چه معنایی برای مشتریان داشتهاند. سپس همان را برای خود اعمال کنید.
2- توضیحاتتان ناکافی یا خستهکننده هستند.
شما باید توضیحاتی جذاب و تاثیرگذار داشته باشید. اگر میخواهید با استفاده از پاورپوینت توضیحاتتان را ارائه کنید، نباید بیشتر از 15 اسلاید داشته باشید. در صورت نگارش کتبی نیز به خاطر داشته باشید که اگر خیلی طولانی بنویسید، مورد توجه قرار نخواهید گرفت. شما باید به نکات مهمی بپردازید که برای سرمایهگذاران اهمیت دارد. هرکاری که میکنید، فقط لطفا برنامه کسبوکار پنجاه صفحهای تهیه نکنید؛ زیرا هیچکس نه وقت خواندنش را دارد، نه حوصله اش را.
3- شما به پرسشهاي احتمالی سرمایهگذاران فکر نکردهاید.
شما باید به پرسشهايي که ممکن است در مورد کسبوکار، بازار، محصولات یا خدمات، سرمایهگذاران دیگر، تیم کاری، خدمات پس از فروش، نحوه پیشرفت کسبوکار، ریسکهای احتمالی یا در مورد خودتان پرسیده شوند هم به اندازه کافی فکر کنید.
4- کسبوکارتان هنوز در حد یک ایده است و شما هنوز هیچ قدمی برای شروع آن برنداشتهاید.
برای تاثیرگذاری روی سرمایهگذاران نباید فقط یک ایده داشته باشید؛ زیرا بيشتر سرمایهگذاران بر اين باورند که ایده خوب تا زمانی که عملی نشود، یک شاهی نمیارزد! شما باید به آنها نشان دهید که حداقل گامهای لازم برای عملیکردن آن ایده را برداشتهاید. در ابتدا باید کار را شروع کنید و سپس به دنبال سرمایهگذار باشید. اگر اپلیکیشن خوبی درست کردهاید که تعداد دانلودهای بالایی دارد، یا وبسایتی دارید که ترافیک خوبی دارد، اگر در روزنامهها در مورد شما صحبت کردهاند یا چیزهایی از این قبیل، میتوانید به دنبال سرمایهگذار باشید. هرچه قدمهای بیشتری برداشته و شهرت بیشتری کسب کرده باشید، احتمال بیشتری دارد که سرمایهگذار خوبی پیدا کنید.
5- تیم مدیریتی خوبی ندارید.
هیچ کس از شما انتظار ندارد که در هنگام راهندازی کسبوکارتان، تیم مدیریت حرفهای داشته باشید. اما شما باید نشان دهید که افراد باهوش، متعهد و سختکوشی به همراه دارید که تجربههای کسبوکاری مرتبطی دارند. بسیاری از سرمایهگذاران حرفهای معتقدند که کیفیت تیم مدیریت مهمترین چیزی است که در تصمیمگیری آنها برای سرمایهگذاری دخیل است.
6- در مورد رقیبانتان تحقیق نکردهاید.
هر ایده کسبوکاری قطعا رقبایی نیز دارد و اگر بخواهید به سرمایهگذاران بگویید که هیچ رقیبی ندارید، بیتجربگی خود را نشان دادهاید. اما اگر در مورد رقیبان خود تحقیق کنید، برتریها و ضعفهایشان را بشناسید و تحلیل خود را به سرمایهگذار موردنظرتان نشان دهید، ارائه میدهید که درک بسیار خوبی از بازار دارید.
7- برنامههای مالیتان جذابیتی ندارند و واقعگرایانه نیستند.
اگر برنامه مالیتان مانند کسبوکارهای معمولی دیگر باشد و سود احتمالی رقم چشمگیری نباشد، سرمایهگذاران علاقه کمی به مشارکت خواهند داشت. آنها میخواهند در شرکتی سرمایهگذاری کنند که امکان رشد زیادی داشته باشد و به کسبوکاری قدرتمند بدل شود. همچنین، اگر رقم سود بالايي را در برنامه مالیتان بگنجانید، سرمایهگذاران آن برنامه را برنامهای خیالی و شما را فردی غیرواقعگرا خواهند دانست؛ به ویژه اگر در حال حاضر سود چشمگیری نداشته باشید.
8- شما سرمایهگذاران را در مورد نیاز بازار به محصول یا خدمات خود قانع نکردهاید.
شما باید به روشني به سرمایهگذاران توضیح دهید که چه محصولات و خدماتی ارائه میکنید و دلایل منحصربه فردبودن کسبوکارتان چیست؛ چرا مشتریان باید به محصولات شما اهمیت دهند و این محصولات یا خدمات چه گرهی از کار آنها باز خواهد کرد؛ چه برتری چشمگیری نسبت به رقیبان خود دارید و هر از چند وقت یک بار میخواهید محصولات خود را بهروز کنید.
9- هیچ ایده خاصی در مورد جذب مشتری ندارید.
شما باید به سرمایهگذاران نشان دهید که درک درستی از نحوه جذب مشتری دارید. نمیتوانید اینطور تصور کنید که بعد از تولید محصولات، مشتریان خود به خود به سوی شما خواهند آمد. باید به خوبی فکر کنید و استراتژی جذب مشتری و استراتژی بازاریابی مناسبی را به سرمایهگذار خود معرفی کنید. همچنین باید در مورد هزینههای بازاریابی و جذب مشتری نیز اطلاعاتی به دست آورید.
10- شما برنامه خوبی برای معرفی محصول یا خدمات خود ندارید.
برای اینکه به خوبی بتوانید سرمایهگذار را مجاب کنید، باید به وسیله کلیپهای ویدئویی حرفهای یا تصاویر، به طور مفید و مختصر کسبوکار، محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید.