هیچ یک،چه بخواهید خودتان متن آگهی را بنویسید و چه یک نویسنده استخدام کنید، باز هم میتوانید از نکاتی که در این مقاله گفته شدهاند، بهره بگیرید و آگهی بهتری تولید کنید:
1- از زمان حال و دوم شخص استفاده کنید. زمانی که ما شروع به خواندن هر آگهی تبلیغاتیای میکنیم، دوست داریم از کلمه «شما» استفاده شود. زمانی که این کلمه را میبینیم، مطمئن میشویم که نویسنده دارد با ما صحبت میکند و باعث میشود که ما خودمان را با محصول موردنظر تصور کنیم. پس بهتر است تا جای ممکن از ضمیر «شما» و از زمان حال حاضر استفاده کنید؛ نه از زمان های آینده یا گذشته!
نگویید: «مشتریان از فواید بیشمار نوشیدنی آلوئهورای ما بهرهمند خواهند شد.»
بگویید: «شما از فواید بیشمار نوشیدنی آلوئهورای ما بهرهمند میشوید.»
2- سبک نگارشی ساده و روانی داشته باشید. هدف از نگارش شما این است که محصول یا خدمات خود را به فروش برسانید، نه این که خوانندگان را تحت تاثیر سبک نگارشی خود قرار دهید. همچنین باید طوری بنویسید که همه مشتریان به راحتی متوجه منظورتان بشوند و درک نادرستی از آن نداشته باشند.
3- از کلمات ساده استفاده کنید. این مورد به مورد قبلی شباهت دارد. اگر نوشته شما پر از کلمات سخت و ادبی باشد، مشتریان آن را نخواهند خواند.
4- اطلاعات رایگانی به مشتریان ارائه کنید. برای این که چیزی به دست آورید، باید چیزی هم ارائه کنید. شما باید به طریقی توجه مشتریان را جلب کنید؛ پس باید چیزی به آنها بدهید که برایشان ارزش وقتگذاشتن داشته باشد. و یکی از چیزهایی که میتوانید به آنها ارائه کنید، اطلاعات رایگان است. در ابتدای آگهی مطلب مفید و جالبی را با آنها به اشتراک بگذارید. این کار برای بازاریابان اینترنتی سادهتر است؛ زیرا آنها میتوانند به همراه آگهیشان یک نسخه کتاب الکترونیکی کوچک و کمحجم ارسال کنند.
5- آگهیتان را خاص کنید. روزانه تبلیغات مختلف و تکراریای را هم در فضای مجازی و هم به صورت چاپی میبینیم؛ کار به جایی رسیده که دیگر نمیتوانیم به بسیاری از آنها اعتماد کنیم. یکی از متخصصان حوزه تبلیغات برای غلبه بر این مشکل در آگهیاش به جای این که بنویسد «تقریبا صدهزار نفر یکی از محصولات ما را خریدهاند»، نوشت «97482 نفر یکی از محصولات ما را خریدهاند». اولین جمله چیزی است که باعث فراریدادن مشتریان میشود زیرا همهروزه جمله مشابهی را میشنویم یا در جایی میخوانیم. اما جمله دوم شباهت بیشتری به حقیقت دارد. ساده بگوییم، اعداد و اطلاعات را به صورت دقیق و مشخص بیان کنید، نه گردشده.
6- آگهی طولانیای بنویسید. احتمالا شنیدهاید که میگویند آگهی تبلیغاتیتان نه باید کوتاه نه طولانی باشد. اما اگر به شکلی هوشمندانه آگهی خود را تهیه کنید، میتوانید مطمئن باشید که آگهیهای طولانی هم مورد استقبال مشتریان قرار میگیرند.
7- در پیشنویس آگهی متن بلندبالایی بنویسید و سپس خلاصهاش کنید. هنگامی که مشغول نگارش پیشنویس آگهی خود هستید، به فکر طولانیشدن متن نباشید؛ چون قرار نیست آن متن را عینا در آگهی اصلی بنویسید. تا میتوانید ایدهها و جزيیات را به صورت کامل در پیشنویس بياوريد. سپس به عقب بازگردید، متن خود را دوباره بخوانید، آن را اصلاح کنید، بخشهای اضافی را حذف و چکیده خوبی از آن تهیه کنید.
8- از کمککردن به رقیبانتان بپرهیزید. نیازی نیست که زمان زیادی در مورد محصول و بازار به صورت کلی صحبت کنید. بهتر است مزایای عالی محصول خودتان را با جزيیات تعریف کنید.
به عنوان مثال، اگر در حیطه خدمات نظافت منزل کار میکنید، نیازی نیست برای مخاطبانتان تعریف کنید که چقدر خوب میشد اگر شخص دیگری نظافت منزل آنها را به عهده میگرفت و آنها میتوانستند بیشتر استراحت کنند. بله، آنها قطعا با این موضوع موافقند، پس به سراغ اینترنت میروند و به دنبال شرکتهایی میگردند که این کار را انجام میدهند و در نهایت شرکتی غیر از شرکت شما را انتخاب میکنند. شما باید در مورد مزایایی که شرکت شما در قیاس با دیگر شرکتها به مشتریان ارائه میکند صحبت کنید.
9- نصفهنیمه صحبت نکنید. فرض نکنید که مشتریان شما را به اندازه کافی میشناسند و از مزایایی که به آنها ارائه میکنید باخبرند. همچنین حواستان باشد که نیمی از مزایا را روی یک برگه و دیگری را روی برگهای دیگر ننویسید زیرا ممکن است یکی از آنها به هر دلیلی گم شود. شما تنها همین یک شانس را برای جذب مخاطب دارید؛ از آن به درستی بهره ببرید.10- زیر تصاویری که استفاده میکنید، توضیحی بنویسید. همانطور که دیوید اگیلوی، متخصص حیطه تبلیغات میگوید: «بیشتر مردم تمایل بیشتری به خواندن نوشتهها و توضیحات زیر عکسها دارند تا متن اصلی آگهی. پس هیچگاه تصویری را بدون توضیح رها نکنید. یادتان باشد که در توضیح زیر عکسها از برند خود نام ببرید تا در ذهن آنها باقی بماند.»