هیچ یک،با گسترش بازار موبایل، انواع ارتباطات ما با یکدیگر نیز بیشتر میشود. اگرچه اپلیکیشنهای پیامرسان و چت، مانند اسکایپ و واتسآپ به شدت محبوب شدهاند، اما کماکان ایمیل راه ارتباطی غالب برای امور کاری به حساب میآید. اما مشکل اینجاست که چیزی به اسم پوشه اسپم وجود دارد. گزارش شده که بیش از 70 درصد از ایمیلها اسپم به حساب میآیند و تخمین زده شده که هر روز چیزی حدود 100 میلیارد ایمیل اسپم ارسال میشود. واضح است که باید روشی برای نگارش ایمیلهای باکیفیت ایجاد کنید تا پیامهایتان در صندوق پستی (اینباکس) باقی بماند و به پوشه اسپم فرستاده نشود. اگر ایمیلهایتان را به درستی بنویسید و دستهبندی کنید، نرخ لغو اشتراک کاهش مییابد، از ارسالشدن به پوشه اسپم جلوگیری میکنید و ترافیک بیشتری روانه وبسایتتان خواهید کرد. پنج توصیه برایتان داریم که به شما در این زمینه کمک میکند.
1- مخاطبان خود را بشناسید.
ایمیلهای عمومی و شخصیسازینشده قاتل کمپین ایمیلی شما هستند. میخواهید ایمیلتان را به گستره زیادی از افراد برسانید، اما اگر مخاطبان ایمیل شما خیلی گسترده باشند، نمیتوانید ایمیلتان را شخصیسازی کنید. زمانی که دارید در مورد مخاطبان خود اطلاعات کسب میکنید بايد به موارد زير توجه كنيد:مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.مشکلات و راهحلهای احتمالی مدیران بخش منابع انسانی و متخصصان فروش را شناسایی کنید.پیشینه فرهنگی مخاطبان خود را درک کنید.
از نظرسنجیهای بهروز استفاده کنید تا از نیازها و جریانهای جدید بازار هدفتان اطلاع پیدا کنید.به منظور شناسایی علائق، سلیقهها و نیازهای مشتریان، با دپارتمان فروش شرکت خود ارتباط برقرار کنید.
هر چقدر هم که ایمیلتان از لحاظ بصری جذاب باشد، اگر محتوای آن ارتباطی به مخاطبانتان نداشته باشد و برایشان مناسب نباشد، ممکن است اشتراکشان را از خبرنامه شما لغو کنند یا حتی بدتر از آن، آن را به پوشه اسپم بفرستند. باید به خوبی مخاطبان خود را بشناسید و از این شناخت نهايت استفاده را ببريد.
2- گزینه لغو اشتراک را پنهان نکنید.
البته نیازی نیست که این گزینه را در ابتدای ایمیلتان بگنجانید. بهتر است آن را در پایان محتوای ایمیل، اما به شکلی مشخص قرار دهید و از هرگونه تلاش برای پنهانکردن آن از چشم مشتری اجتناب کنید. حقیقت این است که اگر کسی دیگر مایل نباشد ایمیلی از شما دریافت کند، بالاخره به طریقی این کار را خواهد کرد ولی برای شما بهتر خواهد بود که آنها از طریق گزینه لغو اشتراک این کار را انجام دهند، نه با فرستادن ایمیلتان به پوشه اسپم و بدنامشدن شما نزد سرویس پیامرسان الکترونیکی که استفاده کنید.
3- دادههای مرتبط گردآوری کنید.
گردآوری دادههایی نظیر اسم، سن، جنسیت، حرفه، پیشینه فرهنگی، تیپ شخصیتی، ارزشها و باورها و سبک زندگی، دست شما را در دستهبندی مشتریانتان باز ميگذارد و به شما اجازه میدهد تا ایمیلهای شخصیسازیشده بیشتری را برایشان ارسال کنید. مشخص کنید کدام یک از این اطلاعات به درد شما میخورد؛ نیازی نیست هر اطلاعاتی گردآوری کنید. فقط در مورد آنهایی سوال کنید که به نوع کار شما مرتبط هستند. اگر در هنگام گردآوری اطلاعات متوجه نکته منحصر به فردی شدید که میتواند به شما در رسیدن به مخاطب هدف خود کمک کند، از آن کمک بگیرید.
4- از حقههای گولزننده قدیمی دوری کنید.
حقههایی که در سال 1997 به کار گرفته میشدند، دیگر برایتان موثر نخواهند بود. به یاد داشته باشید که با اجرای هر کدام از حقههایی که در ادامه میآید، ممکن است آسیب زیادی به کمپین ایمیلی و اعتماد مشتری به خود بزنید.استفاده از کلمات گولزننده مثل «رایگان!» یا «هدیه».
شروع ایمیل با «Re:» یا «Fwd:» به منظور این که مشتری احساس کند قبلا با شما در ارتباط بوده است.اعلام برندهشدن فرد در عنوان ایمیل و بیان فهرستي از شرایط برندهشدن در متن داخلی.
5- عکسهایی با سایز بسیار بزرگ ارسال نکنید.
اگر سابقه ایمیلی خوبی نزد مشتریان نداشته باشید، احتمالا بعد از ارسال ایمیلي با عکس بزرگ یکراست به پوشه اسپم فرستاده خواهید شد! اگرچه ممکن است عکس و تصویر بخش مهمی از بازاریابی شما باشد. اما هرچه بیشتر از تصاویر (به ویژه تصاویر با اندازه بزرگ) در ایمیل خود استفاده کنید، احتمال اسپمشدن ایمیلتان بیشتر میشود.بسیاری از بازاریابها، به منظور رهایی از فیلترهای شناسایی اسپم، محتوای نوشتاری خود را نیز در قالب یک عکس ارائه میدهند تا بتوانند به راحتی از فیلترها رد شوند و در پوشه اینباکس قرار بگیرند. اما فراموش نکنید که وارد اینباکسشدن یک چیز است و نرخ تبدیل واقعی مشتریان یک چیز دیگر.