هیچ یک،حتی در این بازار کار رقابتی باز هم به سختی میتوان توجه بهترین و مناسبترین کاندیداهای شغل موردنظر را جلب کرد. زمانی که شما در یک سایت یا روزنامه برای استخدام کارمند آگهی میدهید، باید برای جلب توجه نیروی کار حرفهای با دیگر کارفرمایان رقابت کنید. همچنین، برخی از جویندگان کار به دنبال این هستند که محل کارشان نزدیک منزلشان باشد و زیاد به ارتباط کار با رشته تحصیلیشان فکر نمیکنند. پس تمام رزومههای دریافتی شما به معنای مناسببودن فرد موردنظر برای موقعیت شغلی شما نیست.پس چطور باید کاندیداهای ایدهآلی را پیدا کنید؟ چطور باید بین حداقل 250 رزومه دریافتی جستوجو کنید تا شاید یک نفر مناسب موقعیت کاری شما باشد؟ به هفت استراتژی زیر توجه کنید تا بتوانید استعدادهایی را جذب کنید که بهشان نياز دارید.
۱- روزنامهها و سایتهای مشهور استخدامی را کنار بگذارید.
این جور روزنامهها و سایتها برای برخی از جویندگان کار سادهترین روش پیداکردن شغل است. پس شاید به نظر غیرمنطقی بیاید که آگهی خود را در این منابع به اشتراک نگذارید و خود را از خیل عظیم جویندگان کار محروم کنید. اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که آنها مخاطبان بسیار زیاد و گستردهای دارند. بسیاری از جویندگان کار برای اغلب آگهیهای استخدام رزومه میفرستند، حتی اگر شغل مربوطه ارتباط کمی با تخصص آنها داشته باشد.
باید در نظر داشته باشید، بهترین افرادی که میتوانند در شرکت شما کار کنند، از قبل شما را میشناسند، در مورد شما تحقیق کردهاند، سابقه کار و پروژههای فعلیتان را میدانند و نسبت به کاری که انجام میدهید، علاقه زیادی دارند. این افراد را نمیتوانید با آگهیدادن در سایتهای استخدامی پیدا کنید.
۲- گروه مشخصی از کاندیداها را هدف قرار دهید.
گزینه بهتری که پیشرو دارید، این است که گروه مشخصی از کاندیداها را هدف قرار دهید. آیا روزنامه یا سایت خاصی در حیطه کاری شما وجود دارد که بخش آگهیهای استخدامی نیز داشته باشد؟ آیا میتوانید به دانشگاهها یا مراکز آموزشی دیگری که به حیطه تخصصی شما مرتبطند، دسترسی پیدا کرده و با خیل عظیمی از افراد مناسب برای شغل موردنظرتان آشنا شوید؟ آیا صفحه لینکدین شما به خوبی فعال است یا تعداد فالوئرهای زیادی دارد؟ موقعیت شغلی موردنظر را در وبسایت خود اعلام کنید و سپس آن را در لینکدین و سایتهای مرتبط با حیطه کاریتان به اشتراک بگذارید. به دانشگاههایی که حیطه کاری تخصصی شما را آموزش میدهند، سر بزنید و از مدیران گروه بخواهید بااستعدادترین افراد را برای استخدام به شرکت شما بفرستند. بسیاری از این نهادها خبرنامه ایمیلی خاصی را به چنین کاری اختصاص دادهاند.با این روش ها میتوانید به افرادی دسترسی پیدا کنید که کسبوکار شما را میشناسند، برایش احترام قائلند، میخواهند در شرکت شما کار کنند و از شایستگیهای لازم و مدنظرتان برخوردارند.
۳- موقعیت شغلی موردنظر را با جزيیات کامل توصیف کنید.
این کار به دو دلیل اهمیت دارد. اول آن که فرصت پیدا میکنید تا عبارت «کاندیدای خوب و کامل» را به طور دقیق برای خود معنا کنید که به خودی خود کار بسیار ارزشمندی است. همچنین با این کار به کارجویان میگویید که دقیقا به دنبال چه کسی هستید. هرچه توصیف شغلی دقیقتر و بهتر باشد، نامزدهای اجتماعی با اطمینان بیشتری میتوانند رزومهشان را ارسال کنند. علاوه بر این، بعدها میتوانید با استفاده از همان توصیف شغلی به شکلی بیطرفانه عملکرد کارمندتان را مورد بررسی قرار دهید.
۴- حرفهای آگهی دهید.
اگر میخواهید در روزنامهها و سایتها آگهی دهید، حال چه سایتهای استخدامی و چه سایتهای متمرکز بر حیطه کاری تخصصیتان، مطمئن شوید که آگهیتان بسیار حرفهای به نظر میرسد. آگهیتان را با لوگو، رنگبندی و تصاویر گرافیکی خاص برند کرده و کاری کنید که مورد توجه افراد علاقهمندی قرار گیرد که شما را از قبل میشناسند و همچنین افرادی که با شما آشنایی ندارند، به جستوجوی اطلاعاتی در مورد شما بپردازند. از آنجا که بسیاری از جویندگان کار آنقدر به سرعت برای همه آگهیها رزومه میفرستند، بهتر است که شما خود را نسبت به دیگران متمایز کنید.۵- در مورد صلاحیتهای موردنیاز و قوانین کاریتان با شفافیت صحبت کنید.هر شرکتی باید و نبایدهایی دارد که کارجویان باید آنها را رعایت یا از آنها دوری کنند. حواستان باشد این قوانین را به وضوح بازگو کنید. دقیقا ذکر کنید که چند سال سابقه کار میخواهید، چه نوع مدرکی مدنظرتان است و چه مهارتهای دیگری در هنگام استخدام اولویت محسوب میشوند. راحت باشید و بنویسید که «افرادی که فاقد این صلاحیتها هستند، مورد بررسی قرار نمیگیرند» این جملهای بیادبانه نیست؛ بلکه جویندگان کار شما را به خاطر این صداقت و هدرنرفتن وقت باارزششان تحسین خواهند کرد.