هیچ یک،دو دلیل خوب برای برگزاری مسابقه یا اهدای اشانتیونهایی رایگان به مردم وجود دارد. اول اینکه این موضوع میتواند باعث جلب توجه عده زیادی از مردم شود؛ زیرا مردم از هدیهگرفتن یا بردن جوایز لذت میبرند. مزیت دوم این است که با این کار سروصدای رسانهای زیادی را از آن خود میکنید. اصلیترین دلیل برگزاری مسابقات از سوی کسبوکارهای مختلف این است که با برگزاری مسابقه سیل زیادی از مشتریان جدید به سوی آنها روانه میشود. هرچه تعداد افراد بیشتری از مسابقه شما باخبر شوند، افراد بیشتری کسبوکار شما را خواهند شناخت. درصدی از این افراد مایل خواهند بود که اطلاعات بیشتری در مورد کسبوکارتان به دست آورند؛ حتی اگر برنده مسابقه شما نباشند. تاثیر واقعی این رویدادهای بزرگ و پرزرقوبرق این است که به عنوان یک کسبوکار جالب و نوآور در خاطر مردم باقی میمانید. زمانی که اصول این کار را آموختید، میتوانید آن را به آسانی اعمال کرده و یا تغییراتی در آن ایجاد کنید. هر زمان که احساس کردید باید دوباره خودتان و کسبوکارتان را به مردم یادآوری کنید، میتوانید از این استراتژی بهره بگیرید.در ادامه چکلیستی برای برگزاری مسابقه ارائه شده است. مطمئن شوید که وقت کافی به شرکتکنندگان بدهید (حداقل دو ماه) تا همه با برند شما آشنا شوند؛ زیرا هدف اصلی در اینجا همین است.
- تصمیم بگیرید که چه نوع مسابقهای میخواهید برگزار کنید.
- در مورد انتخاب اسپانسر برای اهدای جوایز یا کمپین تبلیغاتی مسابقه تصمیمگیری کنید.
- درباره هدیهای که میخواهید اهدا کنید تصمیم بگیرید (اگر بتوانید بیشتر از یک هدیه بدهید، فرصت بیشتری برای به دستآوردن مشتریان جدید خواهید داشت).- در مورد مسائل قانونی برگزاری مسابقه فکر کنید.
- در مورد مدتزمان برگزاری و سپس داوری مسابقه تصمیم بگیرید.
- در مورد معیار انتخاب شرکتکنندگان برتر و نحوه داوری تصمیمگیری کنید.
- درباره نحوه اهدا و ارسال جوایز تصمیمگیری کنید.
- کارهای گرافیکی کمپین تبلیغاتیتان را انجام دهید.
- تاریخ شروع و پایان را مشخص کنید.
- تبلیغ کنید!
ایدههایی برای جوایز افراد منتخب:
- پول
- کارت هدیه برای خرید محصولات و خدماتتان
- چیزی مرتبط با حیطه کاریتان
- بلیت مسافرتی
- خدمات (یک سال کارواش رایگان، بررسی سئوی وبسایت فرد برنده)
- دیپلم افتخار
- بورسیه آموزشی
- بلیتهای ورزشی، کنسرت، پرواز و…
- جام افتخار
دیگر چه ایدههایی به ذهنتان میرسد؟ اگر یک جایزه بزرگ و تعداد بیشتری جایزه کوچکتر در نظر بگیرید، افراد بیشتری در مسابقهتان شرکت خواهند کرد؛ زیرا احتمال میدهند که فرصت برندهشدن خواهند داشت.
هزینه جوایز را از جایی به غیر از جیبتان تامین کنید!نیازی نیست که برای تامین هزینه جوایز مسابقه خود را ورشکست کنید. میتوانید اسپانسر بگیرید. شاید از خودتان بپرسید که چرا باید کسی اسپانسر مسابقه شما شود؟ چون شما انرژی و هوش کافی برای برگزاری چنین مسابقهای داشتهاید! همین نوآوری شما باعث خواهد شد که کسبوکارهای دیگری نیز بخواهند با اسپانسرشدن جوایز شما در این مسابقه سهیم شوند. اگر آنها به عنوان اسپانسر وارد مسابقه شما شوند، احتمالا اعلان مسابقه شما را برای فهرست ایمیلی مخاطبان خود نیز خواهند فرستاد و آن را در وبسایتشان اعلام خواهند کرد.مخاطبانتان چطور در این مسابقه شرکت خواهند کرد؟
- از آنها بخواهید که از خودشان در کنار محصولات شما فیلم بگیرند و بگویند که آن محصول چه تاثیری در زندگیشان گذاشته است (مطمئن شوید که از آنها برای استفاده از فیلمهایشان رضایت کتبی بگیرید تا بعدها به مشکل برنخورید).
– از آنها بخواهید چیزی برایتان بنویسند؛ مقاله یا داستان کوتاهی در مورد نحوه استفاده از محصولات شما یا تاثیری که روی زندگیشان گذاشته است.
- از آنها بخواهید که یک کلاژ درست کرده و عکس آن را برایتان ایمیل کنند.
- از مردم بخواهید تا عکسهای خودشان را كه در حال استفاده از محصول شما هستند برايتان بفرستند که در مکانهای عجیبی گرفته شدهاند! به عنوان مثال میتوانند بر فراز یک تپه بلند بنشینند و کتابتان را بخوانند و عکسش را برایتان بفرستند.
تا جایی که تخیلتان اجازه دهد، میتوانید ایدههای جدیدی ارائه دهید. هم میتوانید خودتان مسابقه را داوری کنید و هم میتوانید داورهای دیگری بگیرید؛ به عنوان مثال میتوانید از برخی از افراد تاثیرگذار اینستاگرامی به عنوان داور استفاده کنید.