هیچ یک،همانطور که در مقالههای قبل توضیح دادم برای راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی نیاز به داشتن تخصصهایی است که به عنوان مدیر آن کسبوکار حتما باید آنها را فرابگیرید. در مقاله قبل در مورد اینکه چطور سایت خود را ایجاد کنید به تفصیل صحبت شد. اما بعد از اینکه یک وبسایت آماده شد شاید یکی از مهمترین قدمهای بعدی بهینهسازی آن برای موتورهای جستوجو باشد. هر چند که بهینهسازی سایت یک امر زمانبر و بعضا فرسایشی است اما در شروع کسبوکار حتما باید پیشنیازهای آن آماده و ساختار کلی مشخص شود.
چرا بعد از ایجاد سایت باید روی سئو کار کرد؟
برخلاف نظر بسیاری از بازاریابان اینترنتی که قدم دوم را تبلیغات برای کسبوکار میدانند به شخصه سئو را یکی از مهمترین قدمها بعد از ایجاد سایت میدانم. البته بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو به این معنی نیست که شما در این مرحله نباید برای کسبوکار خود تبلیغ کنید بلکه نباید این مورد به هیچ عنوان به فراموشی سپرده شود. اشتباهی که بسیاری از صاحبان کسبوکار میکنند این است که بعد از ایجاد کسبوکار اینترنتی دنبال سوددهی سریع هستند و از این رو عملیاتی را که شاید در بهبود کسبوکار زمان بر باشد حذف میکنند. البته بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو یک امر کاملا زمانبر است اما اتفاقا به همین دلیل باید خیلی سریع آن را آغاز کرد. فرض کنید بعد از گذشت یک ماه سایت شما آماده شده و تمامی مطالب و محتواي سایت هم جاگذاری شده است. ایندکسشدن در موتور جستوجوی گوگل شاید کمتر از دو هفته زمان نیاز داشته باشد اما ثابتشدن در یک جایگاه خوب حداقل زمانی سه تا ششماهه نیاز دارد. پس چه بهتر که بهینهسازی سایت را در همان ابتدا آغاز کنیم تا در زمان صرفهجویی کرده باشیم و در حین اجرای قدمهای دیگر، سئو سایت هم به خوبی کار خود را پیش ببرد.
برای شروع بهینهسازی چه چیزهایی را باید بدانم؟
همانطور که بارها تاکید کردهام و هدفم از نوشتن این سری مقالات هم همین است شما باید به عنوان یک مدیر کسبوکار حتما تخصص لازم را در تمامی قدمهای موجود کسب کنید. فکر برونسپاری و واگذاری قدمهای مهم را از سر خود بیرون کنید چون فقط زمینهساز شکست شما میشود. حتی اگر اصرار به واگذاری به شخص یا شرکت دیگری دارید حتما خودتان تسلط کافی را کسب کنید.بهینهسازی یک سایت برای موتورهای جستوجو به دو بخش کلی تقسیم میشود:
بهینهسازی داخلی سایت
بهینهسازی خارجی سایت
به لطف سیستمهای مدیریت محتوا، برای یادگیری این دو بخش نیازی نیست که زمان زیادی را صرف کنید بلکه فقط کافیست اصول کلی در مورد آنها را فرابگیرید تا بقیه کارها به صورت اتوماتیک انجام شود. در ابتدا در مورد بهینهسازی داخلی سایت توضیحاتی خدمتتان ارائه خواهم کرد.
بهینهسازی داخلی سایت
بعد از اینکه یک سایت طراحی میشود موتورهای جستوجو مولفههای بسیار زیادی را برای ایندکسکردن آن سایت بررسي میکنند. شاید لیستکردن تمامی این مولفهها به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد اما در بخش بهینهسازی داخلی مختصری در مورد مهمترین آنها توضیح خواهم داد.اولین مولفهای که در بهینهسازی داخلی سایت بسیار مهم است ساختار استاندارد برای قالب وبسایت شماست. اینکه کدهای نوشتهشده برای قالب وبسایت کاملا با استاندارد سئو مطابقت داشته باشد و از نظر موتورهای جستوجو مورد تایید قرار بگیرد. البته قرار نیست شما این تخصص را فرابگیرید چرا که اگر از قالبهای سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای ایجاد سایت خود استفاده کرده باشید این اصول رعایت شده و نگرانی از این بابت نخواهید داشت. البته به شرطی که قالب را از تیم اصلی پدیدآورنده قالب و به صورت اورجینال تهیه کرده باشید تا کدهای آن دستکاری نشده باشد.بحث دیگری که بسیار مهم است واکنشگرایی قالب سایت شماست. در آخرین بهروزرساني که گوگل در حدود دوماه پیش ارائه داد به ويژه به این موضوع پرداخته است و اگر سایتی یا صفحهای از یک سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا نباشد بسیار در جایگاه آن سایت تاثیرگذار خواهد بود.البته باز هم جای نگرانی نیست چرا که قالبهای تجاری وردپرس تماما به صورت ریسپانسیو نوشته شدهاند و در بهروزرسانيهای جدید هم تمامی قسمتها را بهینه میکنند. پس همانطور که میبینید استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس خود به خود بسیاری از کارها را تسریع میکند و دیگر نیازی نیست که وارد جزئیات خیلی از تخصصها بشویم. از این دو مورد که بگذریم وارد بحث محتوا در بهینهسازی سایت میشویم. شاید بیشترین بخش بهینهسازی داخلی سایت را همین محتوا شامل میشود. محتوایی که شما تهیه میکنید و داخل سایت خود قرار میدهید باید از اصولی پیروی کند که کار را برای تصمیمگیری بهتر موتورهای جستوجو راحتتر کند. در چند سال گذشته شاید فقط بهینهسازی محتوا باعث میشد که سایت شما به یک جایگاه خوب برسد اما در حال حاضر بهینهسازی محتوا و مطالب سایت فقط یک بخش از بهینهسازی سایت است و اگر مولفههای دیگر رعایت نشود پیشرفت چشمگیری نخواهید داشت. بسیاری از سئوکاران با این جمله کلیشهای که محتوا پادشاه است قصد دارند تمامی مولفههای دیگر سئو را زیر سوال ببرند در صورتی که مفهوم این جمله به غلط در ميان برخی از صاحبان کسبوکار رایج شده است. اگر میخواهید سایت شما در طولانیمدت در موتورهای جستوجو به ثبات و پایداری برسد و جایگاه تثبیتشدهای داشته باشید حتما باید همه مولفههای مهم رعایت شود نه اینکه فقط یک بخش به عنوان مثال محتوای سایت بهینه شود. اگر بخواهم وارد بحث بهینهسازی محتوای یک سایت شوم شاید باید به صورت تخصصی موارد زیادی را توضیح دهم اما باز هم به لطف سیستمهای مدیریت محتوا تیمهای برنامه نویسی حرفهای تمام این موارد را در پلاگینها و افزونههایی که نوشتهاند رعایت کردهاند و شما به عنوان مدیر کسبوکار فقط کافیست که کار را به این پلاگینها بسپارید و به دستورالعملهای آنها گوش کنید و هر جا که نیاز است محتوای خود را مطابق آن دستورالعملها ویرایش کنید. اگر از وردپرس استفاده میکنید دو مورد از بهترین پلاگینهای سئو yoast و premium seo pack است که اولی در دو نسخه رایگان و تجاری موجود است و دومی فقط نسخه تجاری دارد و باید آن را خریداری کنید.
به چه ابزارهایی نیاز است؟
علاوه بر اینکه شما از پلاگینهای موجود برای بهینهسازی داخلی یا محتوای سایت خود استفاده میکنید باید با استفاده از ابزارهای دیگر نیز به بهبود این فرآیند کمک کنید. حتما نام سرویس webmaster tools گوگل را شنیدهاید. اگر صاحب یک کسبوکار اینترنتی هستید و هنوز این سرویس را روی سایت خود فعال نکردهاید به یقین میگویم که سایت شما مشکلات بسیار زیادی دارد. این سرویس مهمترین ابزار برای مدیران وبسایت است و با استفاده از آن میتوانید گزارشهای مختلفی از قسمتهای مختلف سایت خود داشته باشید تا روی بهبود آنها تمرکز کنید. در این ابزار شما خطاهای مربوط به بخشهای مرتبط با سئو سایت را مشاهده خواهید کرد و با استفاده از توضیحاتی که در هر بخش وجود دارد میتوانید به بهبود سئو سایت خود کمک کنید. کار با این ابزار بسیار راحت است و حتی اگر آشنایی با آن ندارید با کمی جستوجو آموزشهای فارسی زیادی مرتبط با این سرویس را پیدا خواهید کرد. علاوه بر این سرویس که به صورت مستقیم به وبسایت شما متصل میشود سرویسهای فراوان دیگری نیز وجود دارند که در اصطلاح به آنها site auditor میگویند. در واقع این سرویسها سایت شما را از نظر سئو به صورت کامل بررسی میکنند و در صورت وجود مشکل به شما گزارش میدهند. در ميان این سرویسها هم نسخههای رایگان و هم نسخههای تجاری حرفهای وجود دارد که بسته به نوع کار خود میتوانید از آنها استفاده کنید. یکی از بهترین سرویسها در این زمینه moz.com است که به صورت تجاری عرضه شده است و به مدت 30 روز به صورت رایگان میتوانید از آن استفاده کنید. البته موقع ثبتنام باید اطلاعات ویزاکارت را وارد کنید که برای دوستانی که ویزاکارت ندارند شاید استفاده از این سرویس کمی مشکل باشد. سرویس دیگری که به صورت رایگان سئو سایت شما را بررسی میکند seositecheckup. com نام دارد که با استفاده از این سرویس میتوانید یک گزارش کامل از سئوی سایت خود مشاهده کنید. فقط کافیست پس از ورود به سایت آدرس سایت خود را وارد کنید تا بعد از چند دقیقه یک گزارش کامل از سئوی سایت خود را ببینید. seoptimer.com هم نام سایت دیگری است که به صورت رایگان میتوانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این سرویسها همگی گزارشی از سئوی فعلی سایت شما ارائه میدهند و حل مشکلات سئو در حوزه فعالیت آنها نیست و شما خودتان با استفاده از آموزشها و راهنماییهایی که بعضا برخی از این سرویسها ارائه میدهند باید به حل این مشکلات بپردازید. تا اینجا با برخی از مولفههای سئو برای بهینهسازی سایت آشنا شدید هرچند که هر کدام از این مولفهها خود نیازمند زمان بسیار زیادی برای توضیحات بیشتر است اما هدف من در اینجا آموزش تخصصی آنها نیست و برای یادگیری بیشتر باید از منابع آموزشی موجود استفاده کنید. در مقاله بعد مولفههای دیگر در بهینهسازی داخلی سایت را مورد بررسی قرار خواهم داد و سپس وارد بحث بسیار مهم بهینهسازی خارجی سایت خواهم شد. به نظر برخی از کارشناسان ارشد سئو مطرح در جهان 70 درصد بهینهسازی سایت و داشتن رتبه عالی بر عهده بهینهسازی خارجی سایت است.
ادامه
آذر ۲, ۱۴۰۳