هیچ یک،دنیای کسبوکار با سرعت نور پیش میرود. برای اینکه بازدیدکنندگان وبسایت و مشتریان گذری را به مشتری واقعی تبدیل کنید، باید کسبوکارتان را هم جذاب کنید و هم قابل اعتماد. در حقیقت هدف بازاریابی همین است: ایجاد تصویری مثبت از کسبوکار و در نهایت فروش.من در طول حدود دو دهه تجربه کارآفرینی، یاد گرفتم که چطور باید تصمیمات درستی بر پایه پیشبینیهای کاری داشته باشم و محتوایی تولید کنم که مشتریان علاقهمند به خواندنش باشند. یاد گرفتهام که سرمایهگذاری کاری بیش از پیداکردن سرمایهگذار میطلبد، و استفاده از تکنولوژیهای بازاریابی نیز نیازمند یادگیری تکنیکهای لازم آن است. در این مقاله میخواهم درسهایی را با شما در میان بگذارم که خود در طول مدت بیست سال آنها را آموختهام.
1- افزایش سرمایه نیازمند همسویی منحصر به فرد با شرایط گوناگون است.
این کار مانند پختن کیک است؛ فقط داشتن آرد کافی نیست؛ هرچقدر هم که آرد داشته باشید، باز هم کافی نیست. در عوض باید مواد اولیه گوناگونی در دسترس داشته باشید و آنها را به شکلی مناسب با یکدیگر مخلوط کنید. افزایش سرمایه نیازمند زمانبندی عالی، گروه کاری فوقالعاده و شانس است.
دیوید بیزل، یکی از بنیانگذاران شرکت نکستویو، فرمولی خاص برای تشخیص مناسببودن زمان سرمایهگذاری پیشنهاد کرده است. باید مطمئن شوید که نوع کسبوکارتان با اهداف طولانیمدت و توقعات واقعگرایانهتان همخوانی دارد. قبل از اینکه به دنبال جذب سرمایه از منابع خارجی باشید، مطمئن شوید کسبوکارتان مسیر خوبی را طی میکند.
2- باید با افراد با نفوذ ارتباط خوبی داشته باشید.
شاید در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، اما اگر میخواهید برای کسبوکار نوپای خود سرمایهای جذب کنید، باید کمی از افراد بانفوذی که میشناسید، کمک بگیرید. برای ایجاد روابط سودمند، دوطرفه و مثبت با افرادی که منابع و تجربههای زیاد و خوبی دارند، وقت بگذارید. شاید اصلا یک مشاور مادامالعمر پیدا کردید!
3- از دستدادن روند خوب کاری بزرگترین دشمن شماست.
هم جذب سرمایه و هم فروش نیازمند حفظ روند خوب کاری است. شما باید فرصتهایی برای افزایش سرمایه پیدا کنید؛ نه اینکه فرصتهایتان را از دست بدهید. باید همیشه ببینید که تعداد مشتریان احتمالی و واقعیتان افزایش مییابد، نه کاهش. اگر بلد نیستید که چطور باید روند خوب خود را حفظ کنید، با پیداکردن یک مشاور یا بازبینی اهداف کاریتان میتوانید این کار را بیاموزید.
4- داستانسرایی را فراموش نکنید.
داستانسرایی یکی از باارزشترین مهارتهایی است که یک کارآفرین میتواند داشته باشد. سرمایهگذاران دوست دارند از کسبوکارهایی حمایت کنند که داستانهای عالی برای تعریفکردن دارند. اما آنها به اطلاعات واقعی هم علاقه دارند. بهتر است زمانی که خواستید کسبوکارتان را به یک سرمایهگذار معرفی کنید، مطمئن شوید که داستانتان به همراه محتوایی واقعیتمحور به او ارائه شود تا تاثیر بهتری روی او بگذارید.
5- مردم دوست دارند راه حلی برای مشکلاتشان بخرند.
مردم علاقهای ندارند که بابت مزایا یا ویژگیهای محصول شما پولی پرداخت کنند. در عوض آنها به دنبال راه حلهایی برای مشکلاتشان هستند. مهم نیست محصولات یا خدمات شما چه چیزهایی هستند؛ سعی کنید آن را به شکلی تبلیغ کنید که نشان دهد گرهی از مشکلات مردم باز میکند؛ نه اینکه فقط از مزایای محصول خود بگویید.
6- قبل از آنکه ایمیلی را ارسال کنید، دو بار آن را چک کنید.
احتمالا همیشه این کار را انجام دادهاید، اما اگر از اهمیت این کار بیخبر بودهاید، باید از همین الان شروع کنید. نکات گرامری، نگارشی و لحن ایمیل خود را بررسی کنید. نباید کاری کنید که در ارتباطات آنلاین خود بیادب یا بیسواد جلوه کنید، به ویژه وقتی که دارید با مشتریان یا نمایندگان فروش خود صحبت میکنید.
7- قانون هشتاد-بیست قانون بسیار خوبی است. زمان خود را به مشتریان مناسب اختصاص دهید.
ایده قانون هشتاد-بیست این است که تقریبا در هر موضوعی، هشتاد درصد از نتایج ناشی از بیست درصد از دلایل هستند. نیازی نیست برای کسب نتایج خوب، بخش زیادی از انرژی و زمان خود را برای تکتک مشتریان صرف کنید. بهتر است روی 20 درصد مشتریای تمرکز کنید که بیشترین بازدهی را برایتان دارند.