هیچ یک،بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار یکی از داغترین و کارآمدترین روشهای بازاریابی امروزی و روشی عالی برای نشاندادن برندتان به جمعیتی عظیم است. چرا؟ زیرا این نوع بازاریابی واقعا تاثیرگذار است و واقعا نتیجه خوبی دارد. زمانی که این نوع بازاریابی را با روشهای سنتی تبلیغات دیجیتالی مقایسه میکنیم، میبینیم که این روش به برندها اجازه میدهد تا به شکلی طبیعیتر با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. در این مقاله میخواهم به پنج دلیلی اشاره کنم که چرا باید بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار را هر طور که شده در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید.
1-تبلیغات سنتی کاراییشان را از دست دادهاند.
مصرفکنندگان دیگر وقعی به آگهیهای سنتی آنلاین نمینهند. سالها پیش همه آژانسهای تبلیغاتی به یک شکل کار میکردند: یک آگهی بزرگ در بالای سایت و چندین آگهی کوچکتر در کنارههای وبسایت. حتی زمانی که این آگهیها را در مکانهای دیگری قرار میدادند، باز هم به راحتی قابلدیدن بودند. اما امروزه دیگر مصرفکنندگان علاقهای به آگهیهای تبلیغاتی ندارند و از هزاران نوع برنامه و نرمافزار استفاده میکنند تا آگهیها نمایش داده نشوند.در یک پژوهش مشخص شد که 26 درصد از کاربران کامپیوتر و 15 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند از اپلیکیشنهای بلاککننده آگهیهای تبلیغاتی استفاده میکنند. بنابراین ممکن است شما پیشنهاد خیلی جالبی در آگهی خود ارائه کنید، اما به دلیل حضور این اپلیکیشنهای بلاککننده کاربران حتی قادر به دیدن پیشنهادهاي شما نیستند.
2-برندهای مختلف به طور مداوم بودجه بیشتری را به بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار اختصاص میدهند.
شاید تعجبآور باشد، اما در سال 2016 چیزی حدود 59درصد از بازاریابها تصمیم گرفتند که بودجه بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار را افزایش دهند؛ موضوعی که اهمیت و کارایی این نوع بازاریابی را نشان میدهد. در حالی که اولین برندهایی که کارایی این نوع بازاریابی را کشف کردند، برندهای جدید روزبهروز دارند به کارایی این موضوع پی میبرند.
3- بومی است.
عجیب نیست که تبلیغات بومی عملکرد بهتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد. اما بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار موضوع متفاوتی است، زیرا فرد نامآشنایی دارد محصول یا محتوایی را معرفی میکند. تحقیقات نشان میدهد که 92 درصد از مصرفکنندگان به توصیههای افراد مشهور و تاثیرگذار اعتماد میکنند؛ حتی اگر آنها را به طور شخصی نشناسند. به همین دلیل است که کارایی این نوع بازاریابی اینقدر زیاد است.زمانی که پیشنهاد جذابی داشته باشید و آن را از طریق فردی دلنشین و تاثیرگذار به مردم ارائه کنید، نرخ مشارکت و نتیجه نهایی به شدت بالا خواهد بود؛ چیزی که حالا باعث میشود به نرخ بازگشت سرمایه فکر کنیم.
4- نرخ بازگشت سرمایه شگفتانگیز است.
بر اساس یک مطالعه موردی در موسسه نیلسن کاتالینا و تپاینفلوئنس، محتوای منتشرشده از سوی افراد تاثیرگذار میتواند یازده برابر نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به انواع بازاریابی سنتی به همراه داشته باشد. شواهد زیادی وجود دارد که ثابت میکند این نوع بازاریابی تا چه حد موثر است. از جمله میتوان به مطالعهای اشاره کرد که نشانداده کمپینهای بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار به ازای هر يك دلار هزینه 85/6 دلار سود به همراه میآورد.آیا این نوع بازاریابی را میتوان برای هر نوع شرکت و کسبوکار استفاده کرد؟ خیر. همه کسبوaکارها نمیتوانند با استفاده از این نوع بازاریابی به موفقیت برسند. اما بر اساس اطلاعات موجود بهتر است تمام کسبوکارها مطالعهای در این زمینه داشته باشند و حداقل آن را تا حدی امتحان کنند.
5- پیشنهادتان جایی قرار میگیرد که مخاطب هدفتان بیشترین فعالیت ممکن را در آنجا دارد.
افراد تاثیرگذار پیشنهاد شما را در جایی قرار میدهند که بیشترین تعداد مشتریان احتمالی در آنجا حضور دارند: شبکههای اجتماعی. میدانیم که حداقل 74 درصد از مصرفکنندگان برای کسب اطلاعات برای تصمیمگیری در مورد خریدهایشان به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند، پس اگر پیشنهاد خوبی ارائه کنید و بتوانید فرد تاثیرگذار مناسبی نیز انتخاب کنید، مطمئنا به موفقیت خواهید رسید.هرکسی که قبلا از گزینه تبلیغات فیسبوک یا اینستاگرام استفاده کرده باشد، میداند که تبلیغات در شبکههای اجتماعی تا چه حد کارآمد است. الان وقت آن رسیده که با تبلیغات طبیعی و از طریق افراد تاثیرگذار، این کارایی را افزایش دهید.