هیچ یک ،در مقاله قبل وارد دومین قدم راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی یعنی بهینهسازی آن برای موتورهای جستوجو شدیم. از آنجا که بسیاری از دوستان سوالاتی در این زمینه ارسال کرده بودند تصمیم گرفتم در این مقاله به برخی از این سوالات پاسخ دهم.این مطلب قرار نیست یک راهنمای گام به گام SEO وردپرس باشد؛ بلکه قرار است به یکسری از سوالهایی پاسخ بدهم که مکرر از من در اینباره پرسیده میشود. این مطلب شما را با SEO وردپرس آشنا کرده و شبهات و اطلاعات نادرست دربارهی آن برطرف میکند.
سوال شماره 1: شنیدهام که وردپرس خودش بدون نیاز به افزونهای برای موتورهای جستوجو بهینه است. آیا این موضوع درست است؟
خیر، هیچ سیستم مدیریت محتوایی وجود ندارد که خودش قابلیت بهینهسازی موتور جستوجو را هم داشته باشد. با وجود اینکه وردپرس رابطهی خوبی با موتورهای جستوجو (SEO-Friendly) دارد اما باز هم نیاز است تا خودتان برای به دستآوردن نتایج بهتر، به صورت دستی تنظیماتی را برای SEO انجام بدهید. اینکه فقط به وردپرس روی بیاورید، تا وبسایتان به صورت خودکار در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرد، کاملا نادرست است. افسانهی «سیستم مدیریت محتوا (CMS) که با SEO بهینهسازیشده» همچنان ادامه دارد چون فروشندگان این سرویسها از این موضوع برای تبلیغ و فروش محصولاتشان به خوبی سود میبرند. آنها این موضوع را در ملاقاتهایشان با مشتری بیان میکنند؛ با افتخار در وبسایتشان اعلام میکنند؛ در اقلام مرتبط به بازاریابی، به شدت روی آن تاکید دارند و در مورد آن در کارگاههای آموزشی مختلف حرف میزنند. چیزی که وردپرس ارائه میدهد میتواند نقطهی شروع خیلی خوبی باشد. شما میتوانید بدون صرفکردن هزینه و زمان آنچنانی، سایتتان را بسازید و خیلی راحت، عناصر SEO اضافه بر سازمان را در آن لحاظ کنید؛ البته اگر راهش را بلد باشید.
سوال شماره 2: من یک پلاگین SEO وردپرس نصب کردهام. این یعنی که دیگر نیازی به یک مشاور SEO ندارم، درست است؟
خیر. SEO چیزی نیست که بتوان آن را سریع و راحت نصب کرد. روش کارکردن SEO اینگونه نیست. SEO فرآیندی مداوم است که باید در تاروپود اقدامات بازاریابی سایت شما تنیده شود.
همانطور که داشتن تنها یک چکش برای ساختن خانهای زیبا کافی نیست، یک پلاگین هم تمامی جنبههای SEO را پوشش نخواهد داد. تنظیمکردن پلاگین SEO در جهت درست، میتواند گام اول باشد. اما این فقط قدم نخست است! اصل قضیه خیلی پیچیدهتر و جامعتر است.شما به یک مختصص نیاز دارید تا برایتان کار کند؛ کسی که جستوجوی ارگانیک را بشناسد، بداند که SEO چطور میتواند بازاریابی شما را قویتر کند و مانع از این شود که مرتکب اشتباهاتی شوید که برایتان گران تمام شود. این فرد باید به صورت بلندمدت با شما در ارتباط باشد -یا به عنوان عضوی از کارکنان شما یا کارمند ادارهی مشاوره که بازدیدهای ماهانه دارد- و مطمئن شود که کارایی سایتتان در بهترین حالتش است.
شاید چند مثال به درک بهتر این قضیه بیشتر کمک کند:وقتی وردپرس یا یک پلاگین را آپگرید میکنید، یا یک پلاگین و قالب جدیدی را نصب میکنید، در کد وبسایتتان تغییری رخ خواهد داد. اگر به این تغییرات درست رسیدگی نشود ممکن است تاثیرات منفی روی SEO سایتتان بگذارد که در نتیجه باعث از دستدادن رتبه خواهد شد. اضافهکردن پلاگینهای جدید باعث کُندکردن سایت میشود. سرعت لودشدن سایت یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم رتبهبندی گوگل است. همین یک تغییر کوچک میتواند تاثیر ناخوشایندی روی رتبهبندی سایت شما بگذارد.بازاریابی محتوا، امری حیاتی برای هر تجارت آنلاین است. اگر محتویات سایت را بر اساس کلمات کلیدی که توسط تحلیل SEO مشخص شدهاند، بهینهسازی کنید، نتیجه باورنکردنی خواهد بود. این کار موجب جذب مشتریان ایدهآل شده، آنها را مشتاق میکند تا در نهایت به خریدار تبدیل شوند. وردپرس تنهایی قادر نخواهد بود به شما پیشنهاد بدهد که برای محتویات سایتتان از چه کلمات کلیدی باید استفاده کنید.
اجراکردن بازرسیهای SEO به صورت دورهای، باعث میشود مطمئن باشید سایتتان بهینه است و میتواند پا به پای محیط متغیر SEO پیش بیاید. داشتن مشاور SEO برای توصیهکردن و راهنماییدادن میتواند ترافیک ارگانیک را تا حدی افزایش بدهد که خودش خرج خود را در بیاورد.
سوال شماره 3: چگونه بهترین پلاگین SEO وردپرس را برای سایتم انتخاب کنم؟
دو پلاگین هستند که نسبت به بقیه خودشان را بیشتر نشان میدهند: All In One SEO Pack و WordPress SEO by Yoast. اولی طرفداران بیشتری نسبت به دومی دارد اما پلاگین Yoast درجهی بهتری دارد. به یاد داشته باشید که به یکسری پلاگینهای دیگر هم نیز نیاز دارید تا وظایف مماس با SEO را برایتان انجام بدهند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید از چه پلاگینی استفاده کنید، یکسری سوال مهم وجود دارد که باید بررسی شوند:
سازگاری: آیا این پلاگین با قابلیتها و تکنولوژی سایت من همخوانی دارد؟ آیا در آینده نیز همینطور سازگار باقی خواهد ماند؟ حدس و گمان نزنید. قبل از هر چیز دربارهاش اطلاعات کسب کنید.
پشتیبانی: آیا حمایت لازم از جانب سازندگان پلاگین ارائه خواهد شد؟ برای مطمئنشدن از این مورد، فرومهای پشتیبانی، نظرات و بازخورد کاربر بلندمدت پلاگین را بررسی کنید.
میزان مصرف/محبوبیت: این پلاگین چقدر محبوب است؟ تعداد دانلود بالا و جامعهای از کاربران باتجربه که میتوانند هنگام برخوردن به مشکل، شما را راهنمایی کنند، از نشانههای گستردهبودن میزان استفاده از پلاگین هستند.
توسعههای آتی: آیا کمپانی یا تیم تولیدکنندهی پلاگین، سابقهای در آپدیتکردن و بهروزرسانی محصولاتشان دارند؟ خرید قالب و پلاگین از منابع مشهور و معتبر مانند themeforest و codecanyon خیلی ایمنتر است تا اینکه از تولیدکنندههای ناشناخته خریداری کنید.
سوال شماره 4: آیا قالبهای رایگان وردپرس میتوانند به SEO من آسیب برسانند؟
هم بله و هم خیر.یکی از فواید مهم وردپرس، داشتن مجموعهای وسیع از قالبهای رایگانی است که در دسترس کاربر قرار میگیرد. برخی از این قالبها کاملا بیضرر بوده و جهت استفاده در وبسایت یا وبلاگ، انتخاب مناسبی هستند. در مقابل بعضی از این قالبها ممکن است به SEO شما آسیب برسانند. بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:آیا لینکهای اسپمی وجود دارند؟ برخی از قالبهای وردپرس میتواند قابلیت دیدن نتایج جستوجوی ارگانیک و SEO را خدشهدار کند. اگر اجازه ندارید که پیوندها را حذف کنید، پس از تم یا قالب استفاده نکنید. این مورد در قالبهای نالشده یا کرکشده به وفور مشاهده می شود.آیا قرار است بهروزرسانیشده و از آن پشتیبانی شود؟ قالبهای رایگان کمی هستند که در مقابل آسیبپذیریهایی امنیتی مقاوم باشند یا اینکه خودشان را با آخرین نسخههای وردپرس آپگرید کنند. این ممکن است به ضرر SEO شما باشد. البته اگر از سایتهای معتبر غیرایرانی این قالبها خریداری شود دیگر نباید نگران این مورد بود چون تیم پشتیبانی آنها دائم در حال بهروزرسانی هستند.نظر بقیه در مورد این قالبها چیست؟ نظرات بقیه و بازخوردشان میتوانند به شما ثابت کنند که سازندگان قالب مورد اعتماد بوده و از شهرت خوبی برخودار هستند.آیا از راهبردهای گوگل و SEO Best Practices پیروی میکند؟قالب را از لحاظ کیفیت با دموی سایت تست کنید و ببينید آیا از راهبردهای گوگل پیروی میکند، کیفیتش در موبایل چگونه است، سریع لود میشود و به خوبی کدنویسی شده است یا خیر. با تحقیق در اینباره، از به مشکل برخوردن در آینده پیشگیری میکنید.آیا به خوبی طراحی شده و به درد موبایل میخورد؟ بهترین قالبها علاوه بر اینکه ظاهری جذاب دارند و به خوبی نوشته شدهاند، از مقررات و استانداردها هم پیروی میکنند. سایتهایی که از نسخهی موبایلی پشتیبانی نمیکنند، بیشتر در معرض خطر حذفشدن از SERPها هستند.
سوال شماره 5: آیا اضافهکردن یک پُست به تعداد زیادی دستهبندی وردپرس میتواند به SEO سایت کمک کند؟
در وردپرس شما این امکان را دارید تا مطلبتان را در بیش از یک دستهبندی قرار بدهید. این قضیه آنقدرها هم روی SEO تاثیر منفی ندارد.
وقتی یک مطلب را در دستهبندیهای مختلف قرار میدهید که در بیش از یک URL ظاهر شود، آن وقت است که سایتتان دارای «محتوای تکراری» میشود. این یعنی یا باید از شر آن صفحات تکراری خلاص شوید یا اینکه به گوگل اطلاع بدهید که نسخهی اوریجینال صفحه کدام یکی است تا بتواند برای ایندکسکردن از آن استفاده کند. میتوانید این کار را با دستوردهندهی متا انجام بدهید.اگر محتوای مورد نظرتان تنها قرار است روی یک URL بماند، پس لازم نیست خودتان را با فکرکردن به محتوای تکراری نگران کنید. یادتان باشد تا حتما با مشاور SEO سایتتان مشورت کنید تا بدانید هر قالب مشخص، رفتارش با دستهبندیهای مختلف چگونه است.