هیچ یک،تعداد زیادی از مدیران کسبوکار، روش اشتباهی برای بازاریابی رسانهای در نظر گرفتهاند. آنها فقط شنیدهاند که باید در رسانههای اجتماعی فعال باشند اما نمیدانند این کار مستلزم چه شرایطی است. بازاریابی رسانهای باید تاثیرگذار و قابل اجرا باشد و اگر به شکل درستی اجرا شود میتواند منجر به تعادل هر نوع کسبوکاری شود. اگر از روشهای سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و چاپ آگهی استفاده کنید یا پیامتان را به مخاطبان نادرست انتقال دهید، حداقل نتیجه ممکن را به دست میآورید.من با شش کارآفرین صحبت کردم و فهرستی از «بایدها»یی که به شما کمک میکند بازاریابی رسانهای موفقی داشته باشید را بریتان تهیه کردهام.
1- برای یادگیری عملکرد رسانههای اجتماعی وقت بگذارید.
نکات زیادی در مورد بازاریابی رسانهای وجود دارد که شما میتوانید به صورت رایگان و آنلاین از آنها استفاده کنید (البته سایتهایی وجود دارند که برای کلاسهای آنلاین خود از شما هزینه دریافت میکنند) اگر برای این کار وقت بگذارید میبینید که خیلی پیچیده نیست.چارلز گامبلی، مدیر شرکت مخابراتی «فلاور» میگوید: «با اینکه اصول بازاریابی رسانهای تقریباً برای تمام کسبوکارها یکسان است، شما باید برای یادگیری نکاتی که مناسب کسبوکار خاص شما است، وقت بگذارید تا بتوانید باعث جلب توجه مشتریهایتان شوید. ابتدا از تمام منابعی که در دسترستان است استفاده کنید، سپس میتوانید به دنبال جزيیات مد نظرتان باشید.»
2- به خواستههای مشتریها گوش کنید.
رایان کوچل، معاون رئیس شرکت بازاریابی «ای. بی. او. دی. او» (برند سسها و غذاهای تند و ادویهدار): «تنها راهی که بتوانید خواستههای مشتریها را درک کنید این است که به حرفهایشان گوش دهید. خیلی مهم است که از رسانههای اجتماعی برای شنیدن نظرات مشتریها درباره خدماتتان استفاده کنید، زیرا این روزها مردم برای ارائه نظراتشان از شبکههای اجتماعی بیشتر از تلفن و ایمیل استفاده میکنند.»یاد بگیرید به مخاطبانتان گوش کنید زیرا اطلاعات ارزشمندی به دست میآورید.
3- از سیستمهای خودکار اطلاعرسانی استفاده کنید.
از سیستمهای خودکار اطلاعرسانی استفاده کنید و مراقب باشید با تبلیغات بیش از حد مخاطبان را کلافه نکنید، زیرا این کار سریعترین راه برای از دستدادن همه آنهاست. شما باید از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و اطلاعات مفید و ارزشمندی در اختیارشان قرار دهید. به این ترتیب شما پشتیبانهای برندتان را افزایش میدهید و باعث افزایش فروشتان میشوید. دنیل موراک از شرکت «استریت سا»: «اگر کارمندان تماموقت برای ساماندهی شبکههای اجتماعی خود دارید، مطمئن شوید كه پشتکار دارند و در تمامی شبکههای اجتماعی برندتان فعال هستند. نرمافزارهای زیادی مانند «هوت سوییت» برای خودکارکردن فعالیت شبکههای اجتماعی وجود دارد. این نرمافزار رایگان است و باعث افزایش تاثیرگذاری شما میشود. شما میتوانید پستهای شبکههای اجتماعی برندتان را به صورت خودکار برنامهریزی کنید تا وقت بیشتری برای ارتباط و پاسخگویی به مخاطبانتان داشته باشید.»
4- با مخاطبان در ارتباط باشید و خشنودشان کنید.
روی سوردج از بوتیک پیچز: «فعالبودن در رسانههای اجتماعی مسئله مهمی نیست، بلکه شما باید با مخاطبان در ارتباط باشید و باعث شوید که به مشتریهای رضایتمند برندتان تبدیل شوند. من مدیران کسبوکارهای کوچک زیادی را دیدهام که روزانه دو بار در شبکههای اجتماعی پست میگذارند و فکر میکنند راه درستی را در پیش گرفتهاند. بازاریابی رسانهای به این معنا نیست که فقط در شبکههای اجتماعی پست بگذارید، اگر این روش را انتخاب کنید مهمترین فرصت ارتباط با مخاطبانتان را از دست میدهید.»ارتباط با مخاطبان به شما کمک میکند مشکلات کسبوکارتان را که باعث عدم رضایت مشتری میشود، شناسایی کنید و قبل از اینکه آن مشکل از کنترل خارج شود و باعث از دستدادن مشتریها شود، حلش کنید.
5- لازم نیست در تمام شبکههای اجتماعی فعال باشید.
فعالبودن در تمام شبکههای اجتماعی، تقریباً غیرممکن و بینتیجه است. من همیشه به برندهای تازهکار توصیه میکنم در ابتدا با دو یا سه شبکه اجتماعی، که مطمئن هستند مخاطبانشان در آن فعال هستند، شروع کنند و وقتی به محبوبیت بالایی رسیدند، به تدریج با پیشرفت کسبوکارشان از شبکههای اجتماعی دیگر نیز استفاده کنند.جاسپر هیلاد یکی از مدیران «الف 925» به اهمیت استفاده از رسانههای که مکمل برند شما هستند، تاکید میکند و میگوید: «ممکن است بازاریابی از طریق پینترست برای بعضی کسبوکارها تاثیرگذار نباشد، اما برای ما فوقالعاده بود.وقتی یک شبکه اجتماعی برای شرکتهای حقوقی مناسب نیست، دلیل نمیشود که برای شما هم مناسب نباشد. شما باید در شبکههایی تمرکز کنید که میدانید مخاطبانتان از آن استفاده میکنند.»
6- عملکرد و نتایجتان را بررسی کنید.
اریک ریتر، بنیانگذار و مدیرعامل دیجیتالنیبر: «اگر نتایج و عملکردتان را بررسی نکنید، بازاریابی رسانهای موفقی نخواهید داشت. بسیار مهم است که برای خودتان هدفگذاری کنید و ببینید تلاشتان نتیجهای دارد یا خیر. با جمعآوری اطلاعات و بررسی آنها، شما میتوانید در روشهایتان تغییر ایجاد کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.»اینکه بودجه روزانه شما برای بازاریابی رسانهای، ده دلار است یا یک عدد ششرقمی، کاملاً بیاهمیت است. هدف شما یکسان است، شما فقط باید پیامتان را به مخاطبهای درست برسانید و آنها را به ارتباط با شما و کسبوکارتان تشویق کنید.