تقویت مهارت گوش دادن فعال و شنونده خوب بودن
گوش دادن به طور فعال یک مهارت بسیار مهم است که هم به زمان و هم به تمرین نیاز دارد و یکی از ابعاد مهم خلاقیت محسوب می شود. مهارت گوش دادن فعال یعنی گوش دادن با هدف.
برای افراد مختلف در یادگیری، مهارت های گوش دادن بسیار مهم و ضروری است. در این بخش از سبک زندگی هیچ یک به شما کمک می کنیم که تکنیک های مربوط به مهارت گوش دادن البته از نوع فعالش را به کار ببرید.
گوش دادن فعال چیست؟
گوش دادن فعالیتی ذهنی برای پیدا کردن معنای گفتار دیگران است که نیازمند یادگیری است و در صورت عدم توجه به صحبت ها ادراک نمی شود. گوش دادن و شنیدن با یکدیگر متفاوت هستند، دستگاه شنیداری ما غیرارادی در اثر برخورد با صداها، تحریک شده و شنیدن حس می شود پس شنیدن فعالیتی جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد اما گوش دادن فعالیتی ذهنی است و شامل گوش دادن با تمام حواس و همچنین توجه کامل به گوینده می باشد.
فواید خوب گوش دادن و گوش دادن فعال
- افزایش ارتباطات
- درک بیشتر افراد
- احترام به طرف مقابل
- افزایش دانش
- خلق ایده های جدید
- آموزش مطالب جدید
- افزایش یادگیری و تمرکز
هدف از یادگیری مهارت گوش دادن فعال
هدف از یادگیری گوش دادن، جلب اعتماد دیگران و کمک به درک موقعیت هاست.
افرادی که در گوش دادن مهارت دارند، هرگز این اشتباهات را انجام نمی دهند:
- آنها دائم نقطه نظرات خود را بیان نمی کنند.
- به گوینده بی احترامی نکرده و در صحبت او وارد نمی شوند.
- تنها به معنای سطحی کلام توجه نمی کنند.
- صحبت های گوینده را قطع نمی کنند.
- حواس شان پرت نمی شود.
- بحث را به جای دیگر نمی کشانند.
- آنچه گفته شده را فراموش نمی کنند.
- در مورد جزئیات بی اهمیت نمی پرسند.
- بیش از حد به جزئیات نمی پردازند.
تکنیک های افزایش مهارت گوش دادن فعال
1. اول کاری گوش دادن تاثیرگذار را فراموش کنید
گوش دادن فعال در مورد فهم و اعتماد کردن به شنیده هاست. گوش دادن فعال را می توان از طریق تمرین کردن ارتقا داد. موانع داخلی و خارجی زیادی برای جلوگیری از شنوندگی اثر گذار وجود دارد.
بسیاری از افراد هنگام گوش دادن بیشتر منتظر این هستند که نوبت خودشان برای صحبت کردن برسد. در نتیجه به حرف طرف مقابل گوش نمی کنند و پس بهتر است یاد بگیرید که فعلاً فقط مراقب خودتان باشید که حواستان پرت نشود و به حرف های طرف مقابل حتی شده ظاهری و با سکوت کردن گوش دهید.
برای انجام این کار باید قضاوت کردن را کنار بگذارید.
اصلا به فکر قضاوت کردن یا تصحیح کردن گفته طرف مقابل نباشید.
در مورد بحث مورد نظر که بین شما هست، فکر کنید تا کج فهمی ها از بین برود.
سعی کنید تا جایی که می توانید احساسات خود را کنار بگذارید و با منطق گوش دهید.
2. از نو شروع کنید
یکی دیگر از تکنیک های مهارت گوش دادن ، این است که بدانید که با چه کسی صحبت می کنید و سپس گفته های او را برای خودتان تکرار کنید و هر چیزی که نفهمیده اید را از او سوال بپرسید و کلمات او را برای خودتان تغییر ندهید.
3. خلاصه کنید
سعی کنید یک برگه جلوی دستتان بگذارید. چیزهایی را که می خواهید بنویسید و سوالاتتان را یادداشت کنید و در انتها بپرسید.
4. بازتاب دهید
جدا از تکرار کردن کلمات طرف مقابل، می توانید کلمات را با مفاهیم خودتان بازتاب دهید تا بتوانید درک بهتری از آن ها داشته باشید.
5. بازخورد بدهید
یکی از مهم ترین تکنیک های گوش دادن فعال، این است که بازخورد داشته باشید. اجازه دهید که افراد بدانند که افکار اولیه شما چیست. اطلاعات، دیدگاه ها و تجربیات مهم را با آن ها به اشتراک بگذارید.
6. مکث اثرگزار داشته باشید
این روش هم برای صحبت کننده و هم برای شنونده بسیار مناسب است. زمانی که مکث کنید، می توانید نکات کلیدی را راحت تر دریافت کنید. پس ذهن تان را کنترل کنید تا از بحث خارج نشود.
7. ارزش و اعتبار ببخشید
سعی کنید مشکلاتی که حین بحث و گفتگو دارید را برطرف کنید. با ذهن باز به مسائل گوش دهید و همانطور که می خواهید به آن ها پاسخ دهید.
8. سکوت کنید
شاید فکر کنید که سکوت کردن با مورد قبلی شباهت دارد اما تفاوت کمی بین این دو وجود دارد. یک سکوت در عین آرامش باعث می شود که سرعت مکالمه کمتر شود و در نتیجه فرد مقابل می تواند هنگام صحبت کردن بهتر فکر کند و از سردرگمی نجات پیدا کند.
9. فعلاً گوش کنید، بعداً گزارش کنید
اکثر افراد دوست دارند حین مکالمه بازخورد خود را بدهند اما چنانچه در نمناک اشاره شده است بهتر است بازخورد و گزارشات را به یک زمان بعد تر موکول کنید و یاد بگیرید که اول فقط گوش کنید.
10. در خودتان علاقه ایجاد کنید
بسیاری از ما هنگام گوش دادن به حرف های طرف مقابل حواسمان پرت می شود و دوست داریم به افراد دیگر توجه کنیم اما یاد بگیرید که فعلاً در خودتان علاقه ایجاد کنید و روی حرف های طرف مقابل تمرکز کنید و سعی کنید نظرات او را بشنوید و این کار را با علاقه انجام دهید.
11. حضور داشته باشید
شاید ظاهراً به حرف طرف مقابل گوش دهید اما در ذهنتان در حال خیال پردازی باشید. خیال پردازی ها را کنار بگذارید زیرا یک مانع ذهنی بزرگ برای شما هستند. سعی کنید همان جایی که جسم تان هست، ذهنتان را هم قرار دهید.
12. احترام بگذارید
اجازه دهید فردی که صحبت می کند، ایده های خودش را بیان کند و شما نیز دیدگاه های او را بفهمید. با او ارتباط برقرار کنید و به او احترام بگذارید و کاری کنید که بتواند طرز فکرش را خیلی راحت به شما بیان کند.
13. ریلکس بمانید
آرام باشید و ریلکس کنید. اجازه دهید که تمرکز شما روی گفت و گو باقی بماند و هر گونه احساس ناراحتی را در خودتان برطرف کنید و با ذهن باز به مشکل و صحبت طرف مقابل گوش کنید.
14. به محرک ها واکنش نشان ندهید
بعضی از کلمات، شرایط، مشکلات و ابعاد شخصیتی محرک هایی برای ما هستند. در نتیجه ممکن است بخواهیم به صورت منفی و مثبت به آن ها واکنش نشان دهیم. سعی کنید خودتان و احساساتتان را کنترل کنید.
15. عوامل حواس پرتی را کنترل کنید
باید یاد بگیرید که عوامل حواس پرتی را بکاهید. روی آن ها کنترل داشته باشید زیرا روی توانایی گوش دادن با دقت اثرگذار هستند. مثلاً نور اضافه را قطع کنید، تلفن خود را در دسترس قرار ندهید. اگر خسته هستید، استراحت کنید و خستگی را برطرف کنید و سعی کنید هنگام گوش دادن کاملاً راحت و بدون مزاحمت باشید.