هیچ یک،من به عنوان مشاور بازاریابی با شرکتهای مختلفی که هر کدام روش کاری خاصی داشتند، همکاری کرده و در طول این مدت حساسیت شدیدی نسبت به کسانی که در کارشان تردید دارند، پیدا کردهام. مدیرانی که نمیدانند تلاشهایشان نتیجهای دارد یا خیر.یکی از بزرگترین زنگ خطرهایی که به من میگوید در دردسر افتادهام، شنیدن این جمله است: «ما همیشه با این روش کار میکنیم.» به نظر من مخربترین کاری که از رشد و خلاقیت جلوگیری میکند، پذیرفتن کورکورانه شرایط شرکتتان است. شرکتهای کمی میتوانند با این گفتههای ریچارد فاستر، استاد دانشگاه یل، مخالفت کنند: «طول عمر متوسط شرکتها در بورس سهام اساندپی، نسبت به قرن اخیر 50 سال کاهش یافته است. شرکتهای موفق در دهه 20 حداقل 67 سال دوام داشتند، در حالی که این روزها فقط 15 سال دوام میآورند.»این یک مشکل بزرگ است و خلاقیت تنها راه حل موجود است. اگر چه خلاقکردن شرکتها همیشه کار آسانی نیست. گری پیساند میگوید: «تقلید از روش شرکتهای دیگر راه حل مناسبی نیست زیرا یک روش برای تمام شرکتها با ویژگیهای متفاوت جوابگو نیست. البته یادگیری از تجربیات دیگران ایرادی ندارد اما اگر فکر کنید روشی که باعث موفقیت شرکت اپل شده، برای شرکت شما هم مناسب است، اشتباه کردهاید.»
من نمیتوانم بگویم چگونه در شرکتتان خلاق باشید اما با توجه به تجربه کاری که با برندهای برتر امروزی داشتهام، مطمئن هستم که پیروی از این چهار قدم به خلاقشدن شرکتتان کمک میکند.
قدم اول: زمانی را به خلاقیت اختصاص دهید.
کارمندانی که تحت فشار کاری هستند، نمیتوانند خلاق باشند. شما موظفید که در ساعات کاری، زمانی را به خلاقیت اختصاص دهید. دو مثال کلاسیک از این روش در عمل وجود دارد، مثال اول روش کاری «گوگل» است که 20 درصد از ساعت کاری کارمندان را به خلاقیت اختصاص داده است و مثال دوم شرکت «تریام» که 15 درصد از ساعت کاری را در نظر گرفته است.
جونا لرر، نویسنده کتاب «تصور کنید: خلاقیت چگونه کار میکند»، با استفاده از روانشناسی عصبشناختی پیشرفته توضیح میدهد چگونه این روش منجر به موفقیت میشود: «درست چند لحظه قبل از اینکه کسی یک مشکل پیچیده و خلاقانه را حل کند، امواج پیوسته آلفا از نیمکره راست مغزش جاری میشوند- این نیمکره بیشتر مربوط به تفکر انتزاعی است و کاری با استدلالهای سخت و منطقی ندارد.»وقتی مشغول انجام کاری هستیم که از آن لذت میبریم (مانند خیالپردازی، قدمزدن، چرتزدن و خوشگذرانی با دوستان) امواج آلفا در مغز ما تولید میشوند. به همین خاطر است که استراحتدادن به کارمندان، تواناییهای خلاقانه آنها را بالا میبرد و باعث میشود به راهحلهای جدیدی برسند. شاید اختصاصدادن 15 یا 20 درصد از زمان کارمندانتان به استراحت، برای کسبوکار شما ممکن نباشد اما اگر میخواهید ابتکار و خلاقیت را اولویت خود قرار دهید، باید حداقل یک زمان کوتاه برای اندیشیدن در نظر بگیرید.
قدم دوم: از شکستخوردن نترسید.
حتی با وجود یک برنامه دقیق برای ایجاد ابتکار و خلاقیت، انتظار نداشته باشید تمام ایدههای کارمندانتان به موفقیت منجر شود. به عقیده آیرا کلب از دانشکده کسبوکار مارشال، بهتر است به شکستهایمان به عنوان پلههایی برای موفقیت نگاه کنیم. او میگوید: «اگر محصول شما در مجموع يك میلیارد دلار فروش داشته باشد و شما برای رسیدن به این موفقیت 9 بار شکست خورده باشید، میتوانید آن 9 بار را هم موفقیت به حساب بیاورید، زیرا با هر بار شکست شما در واقع صد میلیون دلار به دست آوردهاید.»اگر شما مطمئن نباشید که در انتها موفق میشوید، پذيرفتن این عقیده کمی سخت به نظر میرسد. اما در مجموع منظور این است که شما نباید واکنش بدی به شکستخوردن نشان دهید زیرا انگیزه کارمندانتان را برای خلاقیت و ارائه نظرات کم میکنید.
قدم سوم: راههای آسانی برای انتقال نظرات و ایدهها ایجاد کنید.
من شرکت «تریام» را تحسین میکنم، نهتنها برای اختصاص وقتی برای خلاقیت بلکه به خاطر داشتن سیستم ارتباطی عالی که به کارمندان اجازه میدهد ایدههایشان را به طور مستقیم با مافوق خود و مدیران در میان بگذارند.
اگر شما از خلاقیتکردن حمایت کنید اما به هیچ کدام از ایدهها عمل نکنید، کارمندان دلسرد میشوند. به علاوه چرا باید برای کشف ایدههایی که قصد نداریم به هیچ یک از آنها عمل کنیم، تلاش کنیم. من برای رعایت این نکته در کار خود تلاش میکنم و از تکتک کارمندانم در مورد خدمات جدیدی که میتوانیم ارائه دهیم، نظرخواهی میکنم.
قدم چهارم: تحرک داشته باشید و کارمندان را به تحرک داشتن تشویق کنید.
ایدههای خلاقانه من با نشستن و زلزدن به صفحه کامپیوتر به وجود نمیآید، من وقتی در تحرک و جنبوجوش هستم، خلاقتر میشوم.بر اساس تحقیقی که در مجله «مرزهای علم اعصاب انسان» منتشر شد، کسانی که به طور منظم ورزش میکنند در شغل خود موفقتر از افراد کمتحرک هستند. لورنزا کولزاتو نتیجه این تحقیق را به طور مختصر اینطور توضیح میدهد: «ورزشکردن منظم خلاقیت را افزایش میدهد و یکی از ارزانترین و سالمترین راههای خلاقترشدن است.» جلسات خود را حین پیادهروی برگزار کنید و سعی کنید هنگام بحثکردن مشغول فعالیتی باشید تا خلاقتر شوید. با ورزشکردن ذهنتان را قویتر کنید و شاهد نتایج بینظیر آن باشید.