هیچ یک،امی فلدمن- کیلی تیلوتسون و اریکا ولش، دو دوستی که هر دو در یک کالج مشغول تحصیل بودند، توانستند شرکتی در زمینه کرهگیری از مغزهای مختلف بسازند و تخمین میزنند که در سال جدید به درآمد هفت میلیون دلار برسند.کیلی تیلوتسون و اریکا ولش، در سال 2011 مشغول تحصیل در دانشگاه اورگون بودند و اتاقی مشترک در خوابگاه اجاره کرده بودند. نقطه مشترک این دو دختر در عشق مثالزدنیشان به کره بادامزمینی بود! به همین خاطر در آپارتمان کوچکشان شروع به ترکیب طعمهای جدید کره بادامزمینی کردند. آنها مواد جدیدی مثل دارچین، کشمش و کاکائو را به کره بادامزمینی اضافه کردند و سعی داشتند بدون افزودن شکر، طعم این کرهها را دلچسب کنند. قبل از شروع سال آخر کالج بود که در برنامه شارک تنک (برنامهای تلویزیونی برای پیونددادن سرمایهگذاران و کارآفرینان) شرکت کرده و توانستند سرمایهگذاری خوبي برای این کسبوکار پیدا کنند. کمی بعد متوجه شدند یا باید درسشان را ادامه دهند یا مرخصی بگيرند و به کسبوکارشان رونق دهند.تصمیم گرفتند تحصیل را رها کنند.چهار سال بعد این دو دوست که دیگر 23 و 25ساله بودند، برندی تحت عنوان Wild Friends تاسیس کردند؛ شرکتی در زمینه کرهگیری از مغزهای مختلف که تخمین زده میشود امسال به درآمد سالیانه هفت میلیون دلار برسد. محصولات این برند در فروشگاههای زنجیرهای متعددی مثل Wholes foods، Costco و تعداد دیگری از فروشگاهها عرضه میشود. در زمانی که به سختی میتوان سرمایهگذار مناسبی برای این نوع کسبوکارها پیدا کرد، این دو نفر توانستند 4/1 میلیون دلار سرمایه از سرمایهگذاران حاضر در مجموعه CircleUp و 100هزار دلار از جان فوراکر، مدیر شرکت Annie’s دریافت کنند. این شرکت در زمینه تغذیه طبیعی یا ارگانیک فعالیت دارد و جان فوراکر تصمیم گرفته است که به عنوان مشاور با این دو دختر همکاری کند. بروس تیلوتسون، پدر کیلی نیز به عنوان مدیر ارشد فروش در این شرکت مشغول به کار است؛ وظیفه او این است که به نقاط مختلف کشور سفر کند و محصولاتشان را به فروشگاههای بیشتری بشناساند. بروس قبلا در شرکت Honest Tea مشغول به کار بود؛ اما وقتی کوکاکولا در سال 2011 این شرکت را خریداری کرد، تصمیم گرفت به شرکت دخترش بپیوندد و او را در زمینه قیمتگذاری و فروش یاری کند.
کیلی تیلوتسون میگوید: «من همیشه به شوخی میگفتم که میخواهم کتابی بنویسم و در آن از زندگی دختری بنویسم که با پدر و یکی از بهترین دوستانش کسبوکاری راهاندازی کرده است. نمیدانستم این آرزو روزی به واقعیت میپیوندد.»این دو دوست در ابتدای کار فقط طعمهای مختلفی از کره بادامزمینی درست میکردند و سعی میکردند در آنها میزان شکر کمتری نسبت به فرآوردههای موجود در فروشگاه به کار ببرند. تیلوتسون میگوید: «کار جالب و هیجانانگیزی بود. در ابتدا سعی میکردیم محصولاتمان را در نمایشگاههای محلی به فروش برسانیم. همچنین فروشگاه آنلاینی راهاندازی کردیم تا دوستان و مشتریان قبلیمان بتوانند باز هم محصولات دلخواهشان را سفارش دهند. ما تمام شب کار میکردیم و هنگام روز، محصولات را به مشتریان تحویل میدادیم. مرخصی یکسالهمان از دانشگاه هم تمام شده بود، اما این کار چنان وقتمان را میگرفت که نمیتوانستیم خیلی از اوقات در کلاسها حاضر شویم.»
رشته هیچ کدام از آنها به کسبوکار مرتبط نبود. کیلی داشت زبان اسپانیایی و روزنامهنگاری میخواند و ولش در رشته محیط زیست تحصیل میکرد. اما آنها با نوآوری توانستند کسبوکار مناسبی برای خود دستوپا کنند. شرکتهای زیادی در زمینه تولید کره بادامزمینی فعالیت میکردند، اما نوآوری این شرکت برای تولید طعمهایی مانند کاکائو-نارگیلی یا کشمش-دارچینی توانست گوی سبقت را از رقبا برباید. محصولات آنها قیمت نسبتا بالایی هم دارد؛ شیشههای 400 گرمی این محصولات قیمتی حدود 12 دلار دارد، درحالی که برندهای دیگر که طعمهای معمولیتری دارند، سه دلار به ازای هر شیشه 400 گرمی دریافت میکنند.
هنوز هم محدودیتهایی بر سر راه این دو دوست قرار دارد؛ بازار تولید و فروش کره بادامزمینی بازار شلوغی است، اما آنها توانستهاند با ارائه یازده طعم مختلف، خود را در بازار محبوب کنند. آنها همچنین در نظر دارند تنقلات جدیدی را در سال آینده عرضه کنند که در این مورد توضیح بیشتری ندادند. تیلوتسون به عنوان یکی از افراد نسل هزاره میخواهد محصولاتی را تولید کند که به مذاق همنسلانش خوش بیاید. او آرزوهای بزرگی دارد. میگوید: «نسل هزاره بیشتر به فکر خوراک سالم است؛ هزینه بیشتری برای خوراکیهای طبیعی و سالم میکند و میخواهد از برندهایی استفاده کند که بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. ما میخواهیم به برندی تبدیل شویم که خوراکیهای ارگانیک برای نسل هزاره تولید میکند.»
ادامه
آذر ۲, ۱۴۰۳
آذر ۲, ۱۴۰۳